مخالفان ترامپ برای مبارزه‌ای طولانی آماده می شوند

 پس از پیروزی شگفت‌آور دونالد ترامپ جمهوری خواه در انتخابات آمریکا، تظاهرات گسترده‌ای علیه وی در شهرهای بزرگ آمریکا به راه افتاد.

 

مخالفان ترامپ در تلاشند بزرگترین جنبش اعتراضی در تاریخ آمریکا را پس از جنبش وال‌استریت به راه اندازند. این درحالی است که ترامپ به مدت 4 سال رئیس جمهور آمریکا خواهد بود و حزب جمهوری‌خواه نیز کنترل سنا و مجلس نمایندگان را در دست خواهد داشت.

 

قرار است روز یکشنبه تظاهرات گسترده ای در نیویورک و لس آنجلس برپا شود. همچنین 20 ژانویه (1 بهمن 95)، همزمان با ورود رسمی دونالد ترامپ به کاخ سفید، یک تجمع اعتراضی در واشینگتن برگزار خواهد شد. فعالان اعلام کردند این تنها شروعی برای یک مبارزه طولانی مدت علیه رئیس جمهور منتخب آمریکا است.

 

پس از اعلام نتایج انتخابات، تظاهرات قابل توجهی در شهرهایی همچون سان فرانسیسکو، بالتیمور و بوستون به وقوع پیوست. همچنین تظاهرات گسترده مردم پورتلند در ایالت اورگن و برکلی در ایالت کالیفرنیا با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد.

 

ترامپ در اولین اظهارنظر خود درخصوص برپایی چنین تظاهراتی گفته بود: «آنها معترضانی حرفه ای هستند که از سوی رسانه ها تحریک می شوند.» وی سپس موضع خود را تغییر داد و در پیامی آنها را تحسین کرد.

 

اعضای «ائتلاف انسر»، یک گروه معترض آمریکایی، عهده‌دار برپایی تظاهرات ضد ترامپ در روزهای پس از انتخابات بود. اعضای این ائتلاف در نظر دارند ده ها هزار نفر را به منظور اعتراض و راه پیمایی در روز برگزاری مراسم تحلیف ترامپ به خیابان ها فراخوانند.