واکنش بان کی مون به لفاظی‌های ترامپ

 بان کی مون روز جمعه در سخنانی تاکید کرد: مطمئن هستم که دونالد ترامپ از اظهارات و لفاظی هایی که موجب راهیابی اش به کاخ سفید شد، کوتاه خواهد آمد و برای مقابله با بحران های جهانی مثل تغییرات آب و هوایی با دنیا تعامل خواهد کرد.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که طی هفته های آینده با رئیس جمهور منتخب آمریکا دیدار و گفتگو کند تا توضیح دهد سازمان ملل از آمریکا انتظار دارد تا به فعالیت برای بشریت مانند گذشته ادامه دهد.

بان کی مون گفت: این چیزی است که من در جریان رقابت های انتخاباتی اعلام کردم. اکنون پس از انتخابات، زمانی که ترامپ تیم خودش را با کارشناسان و متخصصان تشکیل می دهد، مطمئن هستم که آمریکا همچنان نقش پیشتاز و پیشرویی خواهد داشت و این نقش را ادامه می دهد.

بان کی مون 72 ساله 11 دسامبر پس از  10 سال فعالیت، از سمت دبیر کلی سازمان ملل کنار خواهد رفت. مهمترین موفقیت بان کی مون در این مدت دستیابی به توافق آب و هوایی پاریس بوده است.

اظهارات ترامپ درباره این توافق نگرانی های بین المللی زیادی را ایجاد کرده است. دبیر کل سازمان ملل در این باره گفت: اظهارات نگران کننده زیادی وجود داشته است ولی مطمئن هستم که ترامپ اهمیت کامل و جدی بودن موضوع را درک خواهد کرد.

وی افزود: یک اجماع قاطع در آمریکا و جهان وجود دارد که لازم است مساله گرمایش زمین حل و فصل شود.

ترامپ در رقابت های انتخاباتی آمریکا بارها از سیاست تجارت آزاد، ناتو و سیاست های مربوط به متوقف کردن گرمایش زمین انتقاد کرده است. این مساله موجب نگرانی شدید متحدان آمریکا شده است.