موضع ترامپ در سال 2013 در خصوص سوریه

 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا از حزب جمهوری‌خواه در دوران تبلیغات انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری این کشور، مطالبی را در خصوص بحران سوریه بیان داشت که با رویکرد ساختار حاکمیتی آمریکا متفاوت به‌نظر می‌رسید.

با مراجعه به برخی توئیت‌های آقای ترامپ در سال 2013 روشن می‌شود که نظرات او مسبوق به سابقه است و پیش از کمپین انتخاباتی هم تقریبا به همین شکل می‌اندیشیده است.

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در یکی از توئیت‌های سال 2013 خود می‌نویسد: «اگر به عکس روی صفحه اول نیویورک‌تایمز نگاه کنید که در آن شورشیان [سوری] زندانیان را اعدام می‌کنند، خواهید گفت که شورشیان را باید فراموش کرد [کنار گذاشت].»

در جایی دیگر، آقای ترامپ رهبران آمریکا را با لحنی تحقیرآمیز خطاب قرار داده و می‌نویسد: «بار دیگر به رهبران بسیار احمقمان می‌گویم، به سوریه حمله نکنید. اگر چنین کنید اتفاقات بسیار بدی می‌افتد و ایالات متحده از این نبرد چیزی به‌دست نخواهد آورد.» این توئیت به زمانی برمی گردد که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با ترسیم خط قرمز، مدعی اقدام نظامی علیه دمشق بود.

وی در توئیتی دیگر، به قساوت تروریست‌های سوری اشاره کرده و تصریح کرده است: «آیا آن ویدئو را دیده‌اید که فرمانده شورشیان قلب و کبد سرباز سوری را می‌برد و می‌خورد؟»

ترامپ از تعیین خط قرمز برای سوریه توسط باراک اوباما هم انتقاد کرده و نوشته است: «رئیس‌جمهور اوباما با صحبت در خصوص عبور سوریه از خط قرمز خود را در شرایط بسیار بدی قرار داد. به‌شکل حیرت‌انگیزی اکنون اوباما آنچه را گفته انکار می‌کند.»

اینها بخش‌هایی از نظریات ترامپ در سال 2013 است. آن زمان هنوز 3 سال به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مانده بود و ترامپ هنوز در سودای ریاست‌جمهوری نبود.