اعدام در انتظار صاحب سایت‌های قمار سنگین

 قربانیان قمارخانه آنلاین پوکر در غیاب نظارت و اقدامات جدی، روزانه  دهها و صدها میلیارد تومان به گردانندگان سایت‌ها، ‌کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی این بازی‌ها می‌بازند، اما مسئولان شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی  و پلیس فتا همچنان هیچ برنامه‌ای برای مقابله با چنین تهدیدهایی ندارند.

 

یک شبه راه صد‌ساله را طی کردن و به‌دست آوردن پول زیاد بدون زحمت، آن‌هم بی‌توجه به حلال و حرام بودنش نتیجه‌اش می‌شود که افراد زیادی در دام قمار خانه آنلاینی به نام پوکر بیفتند.
 
 

«میلیونر شوید»، «‌بازی کنید و پول واقعی بگیرید»‌؛ ‌این نخستین طعمه‌ای است که بر سر قلاب ‌گردانندگان سایت‌ها، ‌صفحات و کانال‌های مربوط به بازی پوکر افراد و به خصوص قشر جوانی که ساعات زیادی را در حال گشت و گذار در فضای مجازی‌اند به خود جلب می‌کند. کسانی که این ورق بازی آنلاین را بلد نیستند هم با یک جست‌وجوی کوتاه در اینترنت می‌توانند برای ورود به این بازی اطلاعات لازم را کسب کنند. ورود به این بازی اما سرآغاز ماجرایی است که پایان خوشی ندارد و با کلاهبرداری‌های چند ده و چند صد میلیونی از هریک افرادی که می‌خواستند با بازی کردن پول در بیاورند، همراه بوده است.

مجازات قمارخانه‌های مجازی

با فراگیر شدن فضای مجازی حتی تخلفات هم، ‌رنگ و بوی مجازی به خود گرفته است و اگر در گذشته برای قمار کردن باید افراد دور یک میز قرار می‌گرفتند و تاس و ورق‌های واقعی را جابه‌جا می‌کردند حالا در هر ساعتی از شبانه روز و در هر مکانی می‌توانند با حضور در فضای مجازی قماربازی کنند و زندگی و پولشان را ببازند. قمارخانه‌های آنلاین با خیال راحت به کارشان ادامه می‌دهند و افراد زیادی هستند که در تمام ساعات شبانه روز مشتری سایت‌های قمار آنلاین و بازی پوکر هستند.

یک کلاهبرداری بی‌دردسر
در شبکه اجتماعی اینستاگرام، با یک جست‌وجوی ساده به صفحاتی بر می‌خوریم که با عنوان «پوکر ایرانی» در پی سودجویی از جوانان و از بین بردن نعمت پول و جوانی آنها به فعالیت خود ادامه داده و آنها را با هیجانی کاذب و وعده‌هایی تو‌خالی به دنبال خود می‌کشند تا پول‌های خود را دور بریزند.
 
 
حتی با سپری کردن زمان کوتاهی در این صفحات، آدرس سایت‌هایی که در آن می‌توان با پول واقعی قمار کرد، قابل دسترسی است که برخی از این سایت‌ها جایزه‌هایی را برای ترغیب جوانان تازه وارد به عضویت در نظر گرفته‌اند. در این سایت‌ها هم مانند دنیای واقعی تاس می‌اندازید و ورق‌ها را جابه‌جا می‌کنید. پول وسط می‌گذارید و می‌برید یا می‌بازید و همین برد و باخت‌هاست که عطش ادامه بازی را در کاربری که با تلفن همراه هوشمند یا از طریق رایانه‌اش در حال بازی است، تقویت می‌کند.
 
 

هنگامی که کاربر عضو سایت‌های قمار می‌شود با دریافت رمز عبور و کد ویژه با سایر کاربران آنلاین، بازی را شروع می‌کند. البته باید گفت که هویت هیچ کدام از این افراد مشخص نیست. کاربران و اعضای این سایت برای ورود به بازی‌های قمار با وارد کردن شماره کارت و رمز دوم اینترنتی‌شان مبلغی را تعیین می‌کنند و واریز و پرداخت پول بازیکنان، هنگام برد و باختشان به صورت خودکار در حساب‌های بانکی انجام می‌شود.  از سوی دیگر ممکن است به واسطه این بازی‌های قمار از حساب بانکی افراد کلاهبرداری شود، زیرا که مسئولان این دسته از سایت‌ها به راحتی به حساب اینترنتی بانکی اعضا دسترسی دارند. این راهکار ساده و بی‌دردسر کلاهبرداری هم موجب شده تا هر روز سایت‌های تازه‌ای در حوزه قمار آنلاین سر و کله‌شان در فضای مجازی پیدا شود.

 

آقای الف.ب یکی از قربانیان این سایت‌ها می‌گوید: «در هر دستی که بازیکنان بازی می‌کنند، ٢ درصد از کل پولی که شرط‌بندی می‌شود به حساب صاحب سایت می‌رود. مثلاً در یک دست که ٣٠ میلیون تومان پول وسط باشد، ٦٠٠ هزار تومان به حساب صاحب سایت می‌رود.  این در حالی است که هر دست بازی شاید کمتر از یک دقیقه طول بکشد و این فقط مربوط به یک میز است. بعضی از سایت‌ها بالای ٣٠، ٤٠ میز فعال دارند.»

وی معتقد است :«صاحبان سایت‌ها از هکرها بیشتر از مسئولان می‌ترسند و با وجودی که هر چند هفته یک بار سایت‌ها فیلتر می‌شوند و به چند دقیقه نمی‌رسد که در کانال تلگرام یا صفحه اینستاگرام این سایت‌ها آدرس جدید اعلام می‌شود.»
 

این قربانی بازی پوکر می‌گوید: «وقتی به صاحب سایت که فقط از طریق تلگرام با قربانیان در تماس است، گفتم که از او شکایت می‌کنم، بدون هیچ ترسی گفت هر کاری دلت می‌خواهد بکن. کسی نمی‌تواند من را دستگیر کند. معلوم است که دست افرادی از نهادهای نظارتی هم در اینجا آلوده است که خیال قمارخانه‌دارها راحت‌ است!»

دست پلیس باز است، اما...
همه کسانی که در این سایت‌هابازی می‌کنند، خودشان را هم مجرم می‌دانند و از ترس اینکه به مشکل نخورند، حاضر نیستند از صاحبان این سایت‌ها شکایت کنند، اما نکته جالب‌توجه اینجاست که چرا مسئولان برای برخورد با این معضل هیچ تدبیری ندارند؟ بی‌تردید ردیابی ادمین‌های این سایت‌ها در فضای مجازی کار سختی نیست، اما با انفعال مسئولان و دستگاه‌ها، قمارخانه‌های آنلاین هر روز بیشتر از دیروز رشد می‌کنند.

 

 سرپرست معاونت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا در یادداشتی که چندی پیش در رسانه‌ها منتشر کرد، درباره فعالیت این سایت‌ها هشدار داد؛ علیرضا آذر درخش در این یادداشت می‌گوید: «به جای رفتن در خیابان و سرقت و زورگیری و دست بردن به سلاح به راحتی با یک کلیک و استفاده از یک لپ‌تاپ کوچک دست به سرقت‌های میلیونی و میلیاردی می‌زنند. سارقان نامرئی که با راه‌اندازی یک سایت به راحتی با برانگیختن حس طمع شما به راحتی از شما ۱۰ هزار تومان و از هزاران نفر میلیون‌ها تومان سرقت می‌کنند. متأسفانه در سال‌های اخیر یکی از جرائمی که از فضای واقعی و زندگی به فضای مجازی منتقل شده است، قماربازی و شرط‌بندی است. در این روش افراد با راه‌اندازی سایت‌های ویژه‌ای با عناوین مختلف از جمله سایت پیش‌بینی نتایج اقدام به کلاهبرداری از کاربران اینترنتی می‌کنند.»

 

وی در بخش دیگری می‌افزاید: «افراد مالباخته از ترس اینکه شرط‌بندی جرم است و پول اندکی نیز از آنها سرقت شده است، از شکایت خودداری می‌کنند که همین امر موجب می‌شود کلاهبرداران به راحتی به جرائمشان ادامه دهند. بر اساس ماده ۵۲ قانون جرائم رایانه‌ای پلیس می‌تواند با قمارخانه‌های اینترنتی برخورد کند و دست پلیس در این رابطه باز است و امکان رسیدگی وجود دارد.»

 

اما مشخص نیست  چرا پلیس فتا با این سایت‌ها و کانال‌ها برخورد جدی نکرده است؟! این برخورد نکردن به شائبه‌هایی دامن زده است. به راستی چرا در حالی که با تلاش سربازان گمنام امام زمان و خدومان انتظامی، کوچک‌ترین تلاش‌های تروریستی و غیر آن رصد و در نطفه خفه می‌شود، برخورد با این سایت‌های علنی مجرمانه که صاحبان آنها میلیاردری پول قمار به جیب می‌زنند، تاکنون به تأخیر افتاده و خانواده‌های بسیاری را بدبخت کرده است‌؟ آیا پای منافع نهادهای نظارت‌کننده و برخی اشخاص در میان است؟!

 

از شلاق تا اعدام برای قماربازها
هرچند قوانین مجازات اندکی را برای صرف قمار در نظر داشته‌اند اما به هر حال و طبق آنچه که در ادامه آمده، قمار جرم و قابل مجازات است.
 

ماده 705 این قانون می‌گوید: قمار بازی با هر وسیله‌ای ممنوع و مرتکبان آن به یک تا شش ماه حبس یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می‌شوند و در صورت تجاهر به قمار‌بازی به هر دو مجازات محکوم می‌شوند. در ماده 706 هر کس آلات و وسایل مخصوص به قمار بازی را بخرد یا حمل یا نگهداری کند به یک تا سه‌ماه حبس یا تا 500 هزار تا یک میلیون و 500 هزار ریال جزای نقدی محکوم می‌شود. ماده 707 هم تأکید دارد هرکس آلات و وسایل مخصوص به قماربازی را بسازد یا بفروشد یا در معرض فروش قرار دهد یا از خارج وارد کند یا در اختیار دیگری قرار دهد به سه‌‌ماه تا یک‌سال حبس و یک میلیون و 500 هزار تا 6 میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.

 

مطابق ماده 708 هر‌کس قمارخانه دایر کند یا مردم را برای قمار به آنجا دعوت کند به شش‌ماه تا دو سال حبس یا از 3 میلیون تا 12 میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.

جدا از این موارد این قبیل قماربازی‌ها می‌تواند مصداق اخلال گسترده در نظام پولی-مالی کشور و افساد فی‌الارض باشد که طبق قانون مجازاتش اعدام است.