جلوگیری از خروج چندین میلیارد یورو ارز از کشور؛ حاصل یک اختراع بومی

رئیس بنیاد نحبگان استان اصفهان پیش از ظهر امروز در همایش از ایده تا ثروت سلامت که به میزبانی مشترک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و بنیاد ملّی نخبگان برگزار شده بود، گفت: آرزوی ما این است که کارهای ما در دانشگاه منجر به تربیت دانشجویانی شود که اهل عمل باشند.

شقایق حق جوی جوانمرد افزود: برخی فکر می کنند که هر کسی از ثروت و تجارت حرف بزند آن فرد یک شخصیت غیر علمی دارد در حالی که اینگونه نیست و این دید غلطی است که در برخی رواج پیدا کرده است.

دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین ادامه داد: ما باید همواره در حال طرح سؤالات مفید باشیم و هر کسی هم راه حلی را برای سؤالات خود ایجاد بکند چرا که در واقع مراحل یک کسب و کار را راه انداخته است.

در این مراسم چند تن از نوآوران و فعالان عرصه سلامت حضور و بیان نحوه فعالیت خود پرداختند. رئیس داروخانه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یکی از این افراد بود که گفت: طراحی و طرح مسئله یکی از کارهایی است که فرد نوآور باید به خوبی انجام دهد.

فرشید حسن زاده افزود: اصولاً فهمیدن سؤال درصد بالایی از پاسخ را برای ما فراهم می کند که هر کسی می خواهد به ابتکارات و اختراعات روی بیاورد باید این اصول را به خوبی بداند.

*پای ایده هایتان بایستید و تعصب داشته باشید

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: از جوانان می خواهم که به مسائل به صورت ریز نگاه کنید پای ایده هایتان بایستید و تعصب داشته باشید تا گام های موفقیت را به خوبی بتوانید طی کنید.

این استاد دانشگاه در همین رابطه خاطرنشان کرد: کسی برای ایده های شما هزینه ای نخواهد کرد و فقط شما هستید که می توانید ایده های خودتان را به بار بنشانید و این نکته را به خوبی بدانید که همیشه با یک سوم ایده خود ریسک مالی بکنید تا دچار مشکلی نشوید.

وی تصریح کرد: انسان های بزرگ هیچ گاه جدول ضرب و جدول مندلیف را حفظ نیستند امّا روش تحقیق را به خوبی می دانند و از آن استفاده کافی را می برند.

* با یاد خدا، نگران تنهایی در مسیر نوآوری نباشید

رئیس هیئت مدیره شرکت بهیار صنعت هم میهمان بعدی دانشجویان مبتکر و مخترع علوم پزشکی اصفهان بود و به آن ها گفت: شما به عنوان کسی که در راه تحقیق و اختراع در ابتدای راه است باید بدانید که انسان هیچ گاه در این دنیا تنها نمی ماند و فقط باید به وظیفه خود عمل کند، پس نگران تنهایی در نیمه راه نباشید و همیشه خدا را ناظر و همراه خود بدانید.

نوید نجات بخش افزود: با بندگی خود را به حقیقتی تمام نشدنی وصل می کنیم چرا که رفتار ما بسیار مهم است و اگر فقط با اهداف اقتصادی پیش برویم، باید در انتظار تنهایی و  موانع دیگری هم باشیم.

مخترع دستگاه شتاب دهنده خطی ساخت داخل در حضور دانشجویان اصفهان خاطرنشان کرد: ما در ساخت دستگاه شتاب دهنده به اندازه یک شتاب دهنده هم پول نداشتیم ولی کار را به کمک خدا پیش بردیم و هدف ما در ساخت این دستگاه کمک به بیماران و جلوگیری از خروج یک میلیارد یورو ارزی بود که در عراق و سوریه بر علیه خودمان استفاده می شد.

نجات بخش در بخش دیگری از سخنان خود در همایش از ایده تا ثروت سلامت تصریح کرد: زمانی کشور ما در جنگ بود و بچّه ها می گفتند که ما با رفتن به جبهه می توانیم رشد کنیم و بزرگ شویم، امروز هم جنگ ما جنگ اقتصادی است و باید دلاورمردانه وارد این میدان شد تا هم کمکی کرد و هم خودمان بزرگ شویم.

* نصب دستگاه های درمان سرطان دنیا در ایران، به دستان پرسنل نسل سوم اصفهان

این مخترع جوان یکی از نقاط قوت مجموعه خود را در نیروی انسانی می دانست و معتقد بود یک شرکت باید از تعدادی ژنرال تشکیل شود و نه سرباز پیاده نظام و در همین رابطه گفت: با توجه به اینکه شتاب دهنده خطی یک دستگاه بسیار پیشرفته است، دستگاه های شرکت های خارجی ما را پرسنل نسل سوم ما نصب می کنند.

نوآور بعدی خبر از اختراعات و ابتکارات نوینی را به همایش آورد. مؤسس شرکت دارویی آرایشی بهداشتی ریحان نقش جهان به دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ما در حوزه سلامت مشکلات عدیده ای داریم و یکی از علل این است که با انسان طرف هستیم که این اهمیت موضوع را دو چندان می کند.

رحیم بحری نجفی افزود: هر کاری که خارجی ها انجام می دهند را به راحتی انجام می دهیم و هر کاری که آن ها نکرده اند را با ترس انجام می دهیم و یا آن ها را غیر ممکن می دانیم چرا بر اساس اصول نوشته شده غرب می خواهیم پیش برویم و خودمان هیچ ابتکاری از پایه بروز نمی دهیم.

* ساخت داروی درمان سریع آفت به همّت دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

دانشیار گروه فارماسیوتیکس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به سراغ دستاوردهای تحقیقات خود رفت و به دانشجویان گفت: ما توانستیم داروی آفت را تولید کنیم و برای این کار روی آفت مخاط کار کردیم و دو سال پیش وارد لیست دارویی کشور شد.

وی ادامه داد: در مورد این دارو 800 صفحه پرونده وجود دارد که می گوید شبه آفت را که به هر علّتی در فرد پدیدار می شود را درمان می کند.

بحری نجفی در تشریح ویژگی های این دارو خاطرنشان کرد: در این دارو از خمیر نان استفاده شده که این امر سبب می شود دارو در دهان بچسبد و مستقیماً با مخاط در تماس باشد تا مانند بسیاری از داروها وارد سیستم گوارشی نشود و عوارض آن روی باقی دستگاه ها هم اثر بگذارد.

در پایان این همایش از برگزیدگان نخستین همایش فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با حضور رئیس دانشگاه تقدیر به عمل آمد.