نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 سال در کشور 26 درصد است

فیروزه صابر عصر امروز در همایش استانی توانمندسازی زنان با رویکرد اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: فرهنگ و اشتیاق به سمت آموزش عالی است، چراکه باید به سمت آموزش شغلی قدم برداریم.

وی افزود: سهم زنان کشور ما از اشتغال 12 درصد است و این در حالی است که در برخی کشورها سهم اشتغال زنان به 60 درصد نیز می‌رسد.

مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان در بیرجند با اشاره به اینکه جمعیت فعال اقتصادی کشور 38 درصد است، ادامه داد: نسبت اشتغال ما در کشور 34 درصد است که از این میزان 50 درصد برای مردان و 12 درصد برای زنان است.

صابر، نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان زن در کشور را دو برابر مردان دانست و متذکر شد: نرخ بیکاری در مردان 10 درصد و در زنان به 20 درصد می‌رسد.

وی توضیح داد: نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 سال در کشور 26 درصد است، چراکه باید در این راستا به فکر خویش‌فرمایی و به دنبال کارهای خلاق و ایده‌های نو باشیم تا جوانان از کسب و کار باز نمانند.

مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان در بیرجند مطرح کرد: دانشگاه‌ها به عنوان بازوی توانمند جامعه می‌توانند زمینه برای کار‌آفرینی بانوان فارغ‌التحصیل فراهم کنند.

صابر با بیان اینکه اشتیاق در بانوان برای کسب هویت اجتماعی وجود دارد، اضافه کرد: باید در کسب هویت اقتصادی نیز بانوان اشتیاق خود را نشان دهند تا تنها مصرف‌کننده نباشند.

وی تأکید کرد: مسؤولان باید برای مسائل و چالش‌هایی که در جامعه وجود دارد، زیرساخت‌هایی را فراهم کنند، چراکه کارآفرینان نیاز به متولی ندارند و باید دولت به دنبال چاره‌ای برای حل این موضوع باشد.

مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان در بیرجند با بیان اینکه شناخت فرصت‌ها نخستین گام برای اشتغال است، متذکر شد: در استان خراسان جنوبی پتانسیل‌های خوبی در زمینه اشتغال‌زایی بانوان وجود دارد که می‌توان در توانمندسازی بانوان از آن استفاده کرد.

صابر با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی نهادهای زیادی وجود دارد که می‌تواند بستر اشتغال را برای بانوان فراهم کند، یادآور شد: جوانان نباید تنها به دنبال وام برای اشتغال باشند زیرا با شناخت فرصت‌ها می‌توانند بهترین راه را برای اشتغال بدست آورند.

وی افزود: هر استانی با چالش‌ها و قوت‌های سطح ملی و محلی مواجه است و در خراسان جنوبی نیز منطقه ویژه اقتصادی یک فرصتی ویژه برای افرادی است که محصولات خود را به فرا محلی بودن برسانند.

مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان در بیرجند بیان کرد: با توجه به نیاز بازار، منابع و تناسب بین بازارهای خاص باید ایجاد شود.

صابر با بیان اینکه بانوان استان باید از طریق منطقه ویژه اقتصادی فرصت‌ها را قدر بدانند، افزود: بانوان خراسان جنوبی نیز می‌توانند از طریق بازارهای فرا محلی صنایع دستی خود را در منطقه ویژه اقتصادی بفروش برسانند چرا که فروش در این بازارها بانوان را توانمند و موفق‌تر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه باید استعدادهای دختران جوان در استان شکوفا شود، تشریح کرد: شکوفایی دختران از طریق توانمندی آنان است.

مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان در بیرجند، با اشاره به اینکه ترویج کسب و کار با قابلیت‌آفرینی، آموزش و مشاوره امکان‌پذیر است، تبیین کرد: شبکه‌ساز(خودباوری) و نهادسازی(بخش خصوصی، نهاد مدنی) و قوانین حمایتی(تسهیلات مالی، بخشودگی مالیاتی و بیمه) از راه‌های ترویج کسب و کار است.