جشنواره علامه حلی نشان دهنده حرکت حوزه در مسیر توسعه علمی است

آیت‌الله مرتضی مقتدایی عصر امروز در همایش تجلیل از برگزیدگان سومین جشنواره علامه حلی که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تولید علم و پیشرفت اظهار داشت: ایشان همواره به تولید علم از سوی دانشگاهیان و حوزویان اصرار دارند و برگزیدگان این جشنواره نیز به دلیل انجام تحقیقات علمی مستحق تقدیرند.

وی با اشاره به 1470 اثر ارسالی به جشنواره افزود: قم زمینه بالایی در تولید علوم حوزوی داشته است و میزان مقالات و سطح کیفی آنها نیز بیانگر همین واقعه است.

مقتدایی تلاش‌های انجام‌شده در زمینه تولید علم را ارزشمند برشمرد و تصریح کرد: اقدامات مهمی در این زمینه انجام شده است با این وجود نباید به این حد بسنده کرد و دست از تلاش برای رسیدن به درجات بالاتر کشید.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری این چنین جشنواره‌ها انگیزه‌ای برای پژوهشگران ایجاد می‌کند تا بیش‌ازپیش به کارهای علمی رو آورند. افزایش تعداد مقالات و رشد سطح کیفی آنها نیز بیانگر همین مطلب است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه برگزاری جشنواره علامه حلی را موردتوجه قرار داد و گفت: برنامه‌ریزی‌های مهم در این زمینه و چاپ کتاب سال بسیار ارزنده است که نتایج بسیار خوبی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: انتظارمان این است که این حرکت مفید متوقف نشود و همچنان طلاب دست به قلم بوده و به تولید آثار علمی فاخر بپردازند.

مقتدایی با بیان اینکه تحصیل علم و نشر آن باید با جدیت دنبال شود، بیان کرد: خداوند در قرآن کریم به پیامبراکرم (ص) که عالم به علوم اولین و آخرین است مأموریت می‌دهد تا همواره خواستار کسب علم از سوی خداوند باشد.

وی با بیان اینکه علم مرز و زمان نمی‌شناسد، افزود: علم هیچ‌گونه محدودیتی از نظر جغرافیایی، زمانی و میزان علم ندارد  و مسلمانان باید تا جایی که می‌توانند در راه کسب علم تلاش کنند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه‌های علمیه موضوعات موردنظر دستگاه‌های اجرایی را تولید می‌کنند، گفت: دستگاه‌های قضایی باید از نظام حوزه دفاع کنند.

وی داشتن نیت خالص و خدایی را مهم‌ترین نکته در کارهای علمی برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر در راه خدا و نیت خدا گام برداشته شود ماندگاری و برکات آن به مراتب بیشتر است.