استفاده از داروی ATP بیمار دچار سکته مغزی را به زندگی عادی برگرداند

مهران شریفی در جمع خبرنگاران اظهار داشت:  داروی حل کننده لخته Alteplase توسط دکتر مهدی خیران متخصص مغز و اعصاب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی به فرد میانسالی که به طور ناگهانی دچار عدم توانایی در صحبت کردن و ضعف اندام های سمت راست بدن شده بود  وپس از یک ساعت از شروع علائم به اورژانس بیمارستان شهید بهشتی کاشان مراجعه کرده بود تزریق شد.

وی افزود: این بیمار میانسال که بطور ناگهانی دچار عدم توانایی در صحبت کردن و ضعف اندام های سمت راست شده بود، تزریق شد و بیمار پس از چند ساعت توانایی تکلم و قدرت اندام های خود را به دست آورد.

 مهدی خیران دبیر اجرایی کمیته مدیریت درمان سکته حاد مغزی دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز، سکته حاد مغزی را یکی از شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب دانست و گفت: سکته حاد مغزی عمده ترین علت ناتوانی و دومین عامل مرگ و میر در جامعه  است.

وی افزود: در این اختلال، بیمار بطور ناگهانی دچار نقص هایی موضعی عصبی از جمله اختلال در تکلم، ضعف و شلی و یا بی حسی یک طرفه اندام ها، انحراف و کج شدن صورت، سرگیجه و یا اختلال تعادل و بینایی می شود.

دبیر اجرایی کمیته مدیریت درمان سکته حاد مغزی دانشگاه علوم پزشکی کاشان بیان داشت: اگر بیمار در سه ساعت از شروع علائم فوق به بیمارستان مراجعه کرده و سکته به علت انسداد یا لخته در عروق مغزی باشد، می توان برای وی داروی ترومبولیتیک (حل کننده لخته) تجویز کرد تا از نقص های عصبی پایدار رهایی یابد.

 خیران تاکید کرد: امکان تزریق این دارو طی سه ساعت و حداکثر تا چهار و نیم ساعت از شروع بیماری در کنار شرایطی مانند عدم سابقه خونریزی مغزی، نداشتن سابقه سکته مغزی و قلبی طی سه ماه اخیر، نداشتن سابقه خونریزی گوارشی و ادراری طی3 هفته اخیر، عدم سابقه جراحی و تروما طی 2 هفته اخیر و نداشتن فشار خون بالای مقاوم به درمان وجود دارد.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه از این دارو طی 20 سال گذشته در جهان استفاده می شده است و در سال های اخیر ایران به فناوری ساخت آن دست یافته است، ابراز داشت: این دارو به علت هزینه بالای آن در مراکز درمانی خاص و محدودی مورد استفاده قرار می گرفت واما از اردیبهشت امسال توسط وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی زیر پوشش سازمان های بیمه گر قرار گرفت و مراکز درمانی کشور نیز از آن بهره مند شدند.

وی با اشاره به انجام این تزریق توسط متخصص مغز و اعصاب نیز، گفت: تنها 15 درصد بیماران در بهترین مراکز درمانی دنیا شرایط دریافت این دارو را دارند و امید می رود با افزایش آگاهی مردم در مورد علائم سکته مغزی و درمان پذیر بودن آن بتوان به بیماران بیشتری یاری رساند.

خیران توصیه کرد: اگر فردی به صورت ناگهانی دچار یک یا چند مورد از علائم فوق گردید در اولین فرصت با اورژانس 115 تماس گرفته تا بیمار در کم ترین زمان ممکن از خدمات درمانی مطلوب بهره مند شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار امیدواری کرد: هیچ یک از بیماران سکته مغزی از ناتوانی های ناشی از این بیماری مهلک رنج نبرند.