بازخوانی وعده‌های شیرین نخستین سفر استانی رئیس جمهور به خوزستان

کلید در دستانش بود و در مقابل، قفل‌های زیادی در دستان مردم؛ طبیعی است که هر فردی درصدد باز شدن قفلش است بنابراین او را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند. نخست وعده‌ای صد روزه داد که برق در چشمان همه درخشید، گویی واقعا به همراه خود "امید" آورده بود و انرژی خاصی در بین آحاد جامعه دیده می‌شد.

قرار بر این بود در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی اجتماعی، اقتصادی و ورزشی اتفاقات جدیدی در سطح کشور رخ دهد. طبق روال کاری هر مسئولی به سفرهای استانی پرداخت و در این بین خوزستان نخستین مقصد وی برگزیده شد بنابراین در تاریخ 24 دی ماه سال 92 حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور ایران پا به سرزمین "دروازه تشیع" این استان "زرخیز" گذاشت.

عملیاتی کردن طرح 550 هزار هکتاری ظرف سه سال و ایجاد 300 هزار موقعیت شغلی

یکی از وعده‌های حسن روحانی رئیس جمهور ایران در سفرش به مردم خوزستان عملیاتی کردن طرح 550 هزار هکتاری ظرف سه سال و ایجاد 300 هزار موقعیت شغلی بود؛ وی در این زمینه گفته است که از طریق صندوق توسعه در طول 3 سال آینده 550 هزار هکتار از زمین های خوزستان را آماده کشت خواهیم کرد. این 300 هزار موقعیت اشتغال مستقیم و غیر مستقیم را بوجود خواهد آورد.

حسن علاقه بند معاون موسسه جهاد نصر اظهار داشت: فاز یک این طرح 312هزار هکتار است که 206 هزار هکتار از آن اجرایی شده؛ از این 206 هزار هکتار 66هزار هکتار قبل از سفر ریاست جمهوری و مابقی تا 15 مرداد ماه سال 95 اجرایی شده‌اند.

علاقه بند ضمن بیان اینکه 1300میلیارد تومان اعتبارات سال 95 در زمینه احیای اراضی 550هزار هکتاری است و تاکنون 312 میلیارد تومان آن اخذ شده است، عنوان کرد: آب مورد نیاز فاز دوم اراضی این طرح تخصیص داده شده اکنون باید این فضا را آماده کنیم تا اعتبارات لازم اختصاص داده شود.

*از 24دی‌ماه 92 تا 23آبان 95 مدت زمان زیادی به اتمام قول سه ساله رئیس جمهور نمانده ولی نه طرح 55هزار هکتاری به سرانجام رسید و نه شغل‌های وعده داده شده ایجاد شدند.

احیای کارون یکی از وعده‌های شیرین روحانی است که در بین مردم خوزستان نسبت به این وعده گفت: شورای عالی آب، دولت یازدهم تصمیم گرفت از سرشاخه‌های کارون، جز برای آب آشامیدنی هیچ اقدام دیگری انجام نشود.  اگر طرح و پروژه دیگر جزء برنامه بوده است، آن پروژه‌ها متوقف خواهد شد.

آیت‌الله سید محمدعلی موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان بابیان اینکه در سالی که بارندگی خوب بود ما شاهد بودیم که سازمان آب و برق و مدیر آن اجازه کشاورزی را به برخی از کشاورزان خوزستانی ندادند و اعلام کردند، آب نداریم، عنوان کرد: ما اکنون با این بحران‌ها مواجه هستیم و خیلی عجیب است که از زبان برخی از مشاهیر می‌شنویم که این آب باید منتقل شود. از زبان مردم خوزستان می‌گویم که فرد زن و مرد خوزستانی اجازه انتقال یک قطره از آب‌های خوزستان را نخواهند داد.

آیت‌الله محسن حیدری نیز با اشاره به اینکه اصل قضیه انتقال آب برای مصارف شرب امر معقولی است و همه قبول دارند افزود: شورای عالی آب کشور انتقال آب را تصویب کرده که تا 550 میلیون آب در سال از سرچشمه‌های رودخانه‌های خوزستان برداشت شود ولی چیزی که عملاً اتفاق افتاده عملاً فراتر از این حرف‌هاست محدود 5 برابر آن مقدار تصویب‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: برداشت بی‌رویه آب از سرچشمه‌های کارون نه‌تنها ظلم به خوزستان است بلکه خیانت به مملکت اسلامی است بنابراین کسانی که درباره انتقال آب حرف‌هایی را مطرح می‌کنند باید در حرفشان تجدیدنظر و توبه کنند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه در خصوص پروژه های انتقال آب اعتراض داریم، ادامه داد: این اعتراض را به رییس جمهور نیز اعلام کرده‌ایم.

*امروز نه فقط مسئولان بلکه همه مردم خوزستان نیز می‌دانند که به نفس نفس افتادن کارون فقط به دلیل اجرای طرح‌های انتقال آب است که تیشه به ریشه جلگه سرسبز خوزستان زده و علاوه بر اینکه داد کشاورزان را درآورده مشکلات بی‌شماری از جمله خشک شدن تالاب‌ها را رقم زده است. این وعده رئیس جمهور هم نطقی بیش نبوده است.

حل مشکل هجوم ریزگردها به خوزستان از دیگر وعده‎های رئیس جمهور در سفرش به خوزستان بود که در این زمینه گفته است: یکی از مباحث اصلی مورد توجه دولت رفع مشکل هجوم ریزگردها به خوزستان است که باید این مسأله در تعامل با دیگر کشورها حل و فصل شود. مشکل ریزگردها باید با همکاری سایر کشورهای منطقه حل شود که ما این را ان‌شاءالله دنبال خواهیم کرد. مسئله نه تنها برای این استان، بلکه برای بسیاری از استان‌ها حائز اهمیت است.

عباس پاپی‌زاده با بیان اینکه موضوع ریزگرد دیگر یک موضوع محلی نیست که بگوییم چون در خوزستان است به بقیه مسئولین ربطی ندارد، تاکید کرد: این یک موضوع ملی است؛ هر چند که وقت رفته و زمان از دست رفته اما انتظار می‌رود دولت ورود پیدا کند و هرچه زودتر اعتبار بگذارد. دولت باید بگوید برای حل این مشکل چقدر اعتبار گذاشته و چرا بودجه ریزگردها در سال 95 را حذف کرده؟ چرا دولت بودجه‌ای را که مجلس دو سال پی‌درپی به لایحه بودجه اضافه می‌کرد، محقق نمی‌کرد؟ متاسفانه در این سه سال مصوبه را اجرا نمی‌کرد و سال 95 هم بودجه را حذف کرد.

*مردم خوزستان انتظار ندارند که بانو ابتکار با یک دکمه مشکل چندین ساله خوزستان را حل کند اما انتظار هم ندارند که داعش را بهانه کند بنابراین اگر چه که آقای روحانی به این وعده نیز جامه عمل نپوشاند ولی در کمترین حالت می‌تواند با اختصاص بودجه‌ای ویژه برای افزایش سرانه فضای سبز در شهرستان‌های خوزستان، تامین حقابه تالاب‌ها و بیابان‌زدایی بودجه مقابله با ریزگردها را تخصیص بدهد و اگر بهانه واهی کمبود بودجه ملی مطرح شد قبل از بیان این موضوع حقوق‌های نجومی و 3 برابر شدن بودجه برخی از شهرستان‌ها را به یاد بیاورند.

حل مسأله فاضلاب شهرهای خوزستان که روحانی درباره آن در سفرش بیان کرد: پروژه حل مسأله فاضلاب در شهرهای دیگر هم در این استان در دستور کار است.

*اگر چه در دستور کار قرار گرفتن مسئله‌ای به نوبه خود حائز اهمیت است ولی گویا در صفوف دستورات کاری آقای رئیس جمهور حل مسئله فاضلاب شهرهای خوزستان از آخر به اول در دستور کار قرار گرفته چرا که تا کنون نتیجه‌ای از این موضوع حاصل نشده است.

"اختصاص درصدی از درآمدهای نفت به مردم خوزستان" این یکی از وعده‌های دلچسب رئیس جمهور به مردم خوزستانی بود که بر سر گنج نشسته‌اند و سهمی از آن ندارند جز حسرت!

رئیس جمهور در این خصوص تصریح کرد: نفت و گازی که در خوزستان وجود دارد متعلق به همه ملت است. اما تولید آن در این منطقه تبعاتی را برای مردم بومی به دنبال دارد که باید حل و فصل شود و مردم منطقه هم مثل مردم سایر نقاط کشور از توسعه صنعت نفت و افزایش تولید آن خوشحال شوند که یک راه آن اختصاص درصدی از درآمدهای نفت به مردم این منطقه است که ما این موضوع را در دولت بحث و بررسی می‌کنیم و اگر مورد قبول دولت قرار گرفت، آن را در لایحه‌ای تقدیم مجلس می‌کنیم.

*حال اینکه خوزستان سهمی از نفت ندارد تقصیر مجلس است یا اینکه هنوز لایحه را بعد از 3 سال تقدیم مجلس نکرده‌اید؟

رضا دبیری مدیر تولید و عضو هیئت مدیره شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب اظهار داشته است که سهم مردم خوزستان کمتر از کارکنان شرکت نفت نبوده چرا که تبعات تولید نفت را تحمل کردند.

*مردم خوزستان تبعات تولید نفت را تحمل نکردند بلکه مسئولان این تبعات را به خوزستانی‌ها تحمیل کردند؛ از میلیاردها دلاری که از فروش نفت به دست می‌آید سهم مردم خوزستان خاکی است که به خاطر استخراج نفت از هورالعظیم خشک، به پا می‌خیزد.

بیژن زنگنه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که 8 شهریورماه 95 در اهواز برگزار شد، در خصوص پیشنهاد اعضای جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه خوزستان از وزارت نفت، مبنی بر افزایش سهم مناطق نفت‌خیز از درآمدهای نفتی از دو درصدی به سه درصد، تصریح کرد: در سال گذشته موضوعاتی را با رئیس جمهور مطرح کردم تا سه درصد از میزان سرمایه‌گذاری‌های پروژه‌های بخش نفتی که در خوزستان انجام می‌شود، برای هزینه در کارهای اجتماعی در منطقه اختصاص یابد.

وی با بیان این‌که دولت باید توجه بیشتری به خوزستان کند، خاطرنشان کرد: در گذشته به رئیس جمهور گفتم که دولت باید بخش بیشتری از درآمدهای نفتی را به خوزستان اختصاص دهد. هر چند ممکن است که نماینده‌های استان‌های دیگر در مجلس شورای اسلامی خوششان نیاید اما در صورت حمایت مجلس از این امر وزارت نفت قادر به پیگیری آن است و من با افزایش سهم خوزستان از درآمدهای نفتی موافق هستم زیرا ما نمی‌خواهیم فقط از این استان منابعی را خارج کنیم و برویم. فرزندان و بچه‌های ما در این استان هستند و می‌خواهیم عمری در این استان زندگی کنیم.

*وزارت نفت بر اساس سخنان آقای زنگنه مشکلی با اختصاص درصدی از درآمدهای نفت به مردم خوزستان که وعده رئیس جمهور بوده است، ندارد پس اشکال کار کجاست که تا کنون این موضوع اجرایی نشده است! حال مردم قسم حضرت عباس را باور کنند یا دم خروس را!!!

"در اشتغال حق با نیروهای بومی است" یکی از بیانات پر طرفدار آقای روحانی در سفرش به خوزستان بوده که تاکنون فقط در حد وعده باقی مانده است.

روحانی درباره این وعده خود گفته است که  مردم بومی باید احساس کنند این ذخایری که وجود دارد، البته که برای ملت است، اما آنها کنار این ذخایر زندگی می‌کنند و برای آنها تبعاتی دارد. ما باید مردم منطقه را خوشحال کنیم. یک راه آن این است که یک درصدی از این ذخایر به آنها اختصاص پیدا کند. این را در دولت بررسی می‌کنیم. اصل مسئله را قبول دارم که در همه صنایع (نفت پتروشیمی فولاد و...) و در شرایط مساوی، حق با نیروهای بومی است. هم برای استفاده از نیروهای بومی و هم اینکه درصدی از درآمدها به مردم استان اختصاص پیدا کند.

"بیکاری در خوزستان به هیچ وجه پذیرفته نیست" همچنین وی با این بیان این شعار در ادامه گفت:مهم‌ترین برنامه دولت در کشور و مخصوصاً در مناطق حساس و مهمی مثل خوزستان و خرمشهر مسئله اشتغال خواهد بود.

آیت‌الله محسن حیدری ظهر امروز در نماز جمعه اهواز با بیان اینکه طبق گزارش‌های به‌دست آمده 22 مدیر اصلی پتروشیمی غیربومی و پروازی هستند، اظهار داشت: فقط 15 درصد مدیران میانی پتروشیمی ماهشهر بومی هستند و 85 درصد دیگر از استان‌های دیگر آمده‌اند.

وی افزود: استان خوزستان نیز مانند سایر نقاط کشور افراد بیکار دارد ولی نرخ بیکاری در برخی شهرهای این استان سه برابر متوسط کشوری است. چنین وضعیت بیکاری را در استانی می بینیم که 85 درصد نفت کشور از آنجا صادر می شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان گفت: یکی از عوامل افزایش بیکاری در خوزستان استفاده نکردن از نیروهای بومی این استان است. در خوزستان نیروهای مستعد، کارشناس و دارای لیاقت مدیریت، فراوان یافت می شود اما در بسیاری عرصه ها از این نیروها استفاده نمی شود و افرادی را از استان های مختلف مانند تهران می آورند که همه مدیران پروازی هستند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه افراد تحصیلکرده بسیاری در خوزستان برای عهده داری مدیریت وجود دارد ولی مجالی به آنها نمی دهند. مدیریت ها در دست افراد غیربومی است و حتی شرکت های پیمانکاری هم برای تأمین نیروی فضای سبز و آشپزخانه کارگران غیربومی می‌آورند.

*متاسفانه حل مشکل بیکاری در خوزستان که به شدت گریبانگیر جوانان استان شده نیز در حد یک شعار ماند و حتی وعده‌های رئیس جمهور نیز نتوانست گره از کار بیکاری خوزستانی‌ها باز کند.

"پاکسازی و لایروبی اروند"  اظهار نظر روحانی در اینباره  این است که اروند را به صورتی در می‌آوریم که بتواند نه تنها در کشتیرانی و آبادانی که نبود بخشی از بیکاری‌ای که شما به حق برای آن شعار سر می‌دهید برطرف کند.

این وعده در سال 92 داده شده در حالی که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی چند روز پیش گفت: شاید اولین نامه‌ای که از زمان تصدی وزارت نوشتم؛ بحث لایروبی اروند بود چون اهمیت آن را برای خوزستان و حتی ملت ایران می‌دانستیم.

آخوندی با بیان اینکه از کل مغروقه های موجود در اروند تاکنون بیش از 43 مورد را خارج کرده ایم، اظهار کرد: برای لایروبی امیدوارم بعد از چند سال پیگیری بتوانیم نتیجه لازم را بگیریم. انشاالله بعد از گذشت سالها از پایان جنگ، امسال لایروبی اروند را شروع می‌کنم و مقدمات کار حقوقی بین الملل در این خصوص را به شکلی پیگیری کردم که راحت بتوانیم کار را انجام بدهیم.

*با وجود گذشت تقریبا 3 سال از این موضوع دولت در سال پایانی درصدد آغاز طرحی است که در سال نخست آغاز کار خود وعده داده‌اند.

حل مشکلات جاده‌ای خوزستان از دیگر وعده‌هایی بوده که روحانی در باره آن گفته است که همه مشکلات جاده‌ای استان شناسایی شده و با تخصیص 6 میلیارد تومان اعتبار در سال 93 رفع بخشی از آنها در اولویت اقدام قرار گرفته است.

رئیس پلیس راه سابق استان خوزستان با اعلام این خبر که 142 نقطه حادثه خیز در استان وجود دارد، گفت: از این تعداد 13 نقطه بسیار خطرناک شامل مسیرهای اهواز – اندیمشک، رامهرمز، بهبهان، اهواز، هفتکل، رامشیر، ماهشهر، ملاثانی، لالی، امیدیه، دیلم، دزفول ، شوشتر، ماهشهر، هندیجان، اندیمشک،دهلران، اهواز، خرمشهر (محور قدیم)، سوسنگرد، هویزه، سوسنگرد، بستان، و آزاد راه خلیج فارس شناسایی شده اند.

*محور مواصلاتی ایذه به سمت اصفهان که بعد از احداث سدهای کارون 3 و 4  از یک جاده مال رو به جاده اصلی برای تردد اصفهان و چهارمحال به خوزستان و بلعکس مورد استفاده قرار می‌گیرد بیش از 8 سال است که در انتظار وعده‎های تحقق نیافته دولت‌ها است. این جاده در سه زمان عید نوروز، راهیان نور و اربعین حسینی جز جاده‌های مهم و مواصلاتی کشور به سمت جنوب یعنی خوزستان است. سال گذشته این جاده 200 گشته و زخمی  داشته است.

حل مشکلات بهداشتی و کمبود تخت‌های بیمارستانی یکی از اقدامات در نظرگرفته رئیس جمهور است که در خوزستان به مردم قول مساعدت برای انجام آن را داد و گفت: به طور کلی مشکل حوزه سلامت و درمان در این استان زیاد است و حتماً و موکداً به وزیر بهداشت دستور خواهم داد که معضلات خوزستان را به طور جدی پیگیری نماید.

سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفرش به خوزستان در مهر ماه سال95 با بیان اینکه متاسفانه شهرهای خوزستان با کمبود جدی در حوزه بهداشت مواجه هستند،گفت: فراموش نکردم که در نخستین سفر ریاست جمهوری به خوزستان، آن زمان گفتم و اکنون نیز اقرار می‌کنم که در استان خوزستان در حوزه خدمات و در محدوده سلامت، بهداشت و درمان مشکلات زیادی بود و انتظار بود تا هم به دلیل منابعی که در استان هست و خدادادی است و هم به دلیل شرایط سوق الجیشی و استثنایی آن در منطقه خاورمیانه، و از همه  مهمتر بابت دینی که خوزستان به گردن ایران و مردم دارد، بیشتر از اینها بایستی در این مناطق کار انجام شود.

همایون یوسفی منتخب مردم اهواز گفت: در حوزه بهداشت، درمان و سلامت در خوزستان مشکلاتی از نظر سخت افزاری نرم افزاری داریم.

*برخی از شهرستان‌های خوزستان از جمله ایذه با مشکل کمبود تخت بیمارستانی مواجه هستند البته در این شهرستان برای 200هزار نفر فقط یک بیمارستان وجود دارد؛ دیگر شهرستان‌های خوزستان نیز با این معضل روبه‌رو هستند و استانی که سالانه میلیاردها دلار برای کشور درآمد دارد می‌باست هزینه درمان مشکلات تنفسی پس از نخستین بارش‌های پاییزی که بعد از 3 سال هنوز مسئولان نتوانسته‌اند علت آن را بیایند، بپردازند در حالی که در کمترین حالت ممکن باید این درمان‌ها رایگان اعلام شود.

*استخراج نفت تبعاتی دارد که نمونه این تبعات افزایش برخی از بیماری‌ها در بین خوزستانی‌ها است، این در حالی رخ می‌دهد که تبعات نفت برای همه و استفاده از بیمارستان‌های محدود شرکت نفت در استان فقط برای کارکنان و کارمندان رسمی شرکت نفت است.

به گزارش تسنیم، تقریبا دو ماه به 3 ساله شدن وعده‌های آقای رئیس جمهور در خوزستان باقی مانده است و از آنجا که " سالی که نکو است از بهارش پیداست" وقتی در این سه سال اکثر وعده‌های ایشان تحقق نیافته شاید خیالی خام و البته خوش باشد که گمان کنیم در این مدت کوتاه تا پایان عمر دولت یازدهم وعده‌ها که شعاری بیش نبوده محقق شوند. شاید کلید اسرار آمیز آقای روحانی در واقعیت کاربرد نداشته باشد و فقط در دوران " امید" و آرزو بتوان از آن استفاده کرد.