رسیدگی‌های قضایی در ناجا الکترونیکی می‌شود

سردار محمد شرفی در همایش سالانه فرماندهان، مسؤولان و رؤسای کلانتری‌ها و پاسگاه‌های انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تامین امنیت یک اقدام همگانی است، اظهار داشت:‌ همه آحاد جامعه در تامین امنیت کشور دخیل هستند.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی روز به روز در حال شکوفایی و پویایی است، بیان کرد: بستر الکترونیکی کردن رسیدگی‌های قضایی در ناجا مهیا شده و سهولت در انجام امور مردم در دستور کار نیروی انتظامی است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا با بیان اینکه دین ما امنیت را به دو قسمت درونی و بیرونی تقسیم می‌کند، تصریح کرد: تامین امنیت درونی نیازمند عمل صالح و تامین امنیت بیرونی نیازمند تلاش همگانی است.

وی، قدرت نظم اقناعی، تغییر رویکرد پلیس و نیز نگرش مردم در جامعه را در به وجود آمدن تعامل دو سویه بین مردم و پلیس دخیل دانست و اضافه کرد: پرواضح است که رفتار آمرانه با مردم نمی‌تواند زمینه مشارکت مردم و ایجاد انسجام را در ایجاد امنیت ارتقا دهد.

شرفی با تأکید بر اینکه بدون ایجاد و بستر امنیت هر نوع فعالیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه محکوم به شکست است، عنوان کرد: امنیت روانی و اجتماعی، دو بعد مهم و اساسی امنیت در جامعه هستند که باید برای تحقق آن تلاش و برنامه‌ریزی کرد.

وی در خصوص مراجعه به کلانتری‌های کشور، تصریح کرد: این مراجعات برای خدمت گرفتن در بخش‌های مختلف انجام شده و ارزیابی‌ها حاکی از رضایتمندی مردم از این مراجعات است، هر چند نقص‌هایی وجود دارد و باید نسبت به رفع آن‌ها اقدام شود.

شرفی با بیان اینکه رویکرد پلیس، استفاده از اهرم‌های اجتماعی در پیشگیری از جرایم است که امروز در نظام اجتماعی، جایگاه ویژه‌ای دارد، بیان کرد: موضوع دیگری که در نیروی انتظامی بر آن تاکید می‌شود، موضوع پلیس حرفه‌ای است و پلیس حرفه‌ای در واقع همان پلیس جامعه‌محور است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا افزود: پلیس جامعه ‌محور، پلیسی است که بر اساس خلاقیت و آموزش‌های خود به شناسایی آسیب‌ها و جرایم در حوزه استحفاظی‌اش می‌پردازد و پس از تجزیه و تحلیل با راهکارهای گوناگون اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای را در جرایم مختلف در دستور کار خود و نیروهای تحت امر قرار می‌دهد.

شرفی گفت: پلیس جامعه محور باید نقش خودش را به عنوان پلیس دانش‌بنیان نشان دهد، شرایط امروز جامعه با گذشته متفاوت است و اگر امروز پلیس مهارت لازم را نداشته باشد نمی‌تواند در ماموریت‌ها موفق باشد.

وی با اشاره به ابعاد گوناگون پیشگیری اجتماعی با محوریت مردم، بر مشارکت عمومی آحاد جامعه در این زمینه تاکید کرد و افزود: افزایش آگاهی آحاد جامعه به قانون نوعی پیشگیری اجتماعی از وقوع جرم محسوب می شود.شرفی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص توطئه‌های دشمنان که به دنبال ایجاد اختلاف و نفوذ در کشور هستند، گفت: اگر بخواهیم امروز توانمندی‌های خود را ارتقاء دهیم و مانع اختلاف‌افکنی و نفوذ دشمن شویم، باید از مولفه‌های نرم و سخت قدرت خود استفاده کنیم.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا به ابلاغ اولویت‌های احصاء شده بر اساس فرامین مقام معظم رهبری اشاره و تاکید کرد: مقابله با قاچاق، مواد مخدر، آموزش، ارتقای تجهیزات و تکنولوژی و صیانت، اولویت‌های مد نظر ناجا است.

شرفی اظهار داشت: اعتماد و مشارکت مردم در انجام مأموریت‌های پلیس مهم‌ترین عامل ایجاد امنیت پایدار در جامعه است و پشتوانه‌ای محکم برای اقتدار پلیس به شمار می آید.وی اضافه کرد: در طرح مکنا، سلامت اداری در کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و ماموران نامحسوس نسبت به نظرسنجی از ارباب‌رجوع و مراجعان به کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها اقدام می‌کنند.

وی گفت: در همین راستا استان کهگیلویه و بویراحمد رتبه 17 کشوری در بحث سلامت اداری را کسب و شاهد افزایش رضایت مندی مردم از عملکرد پلیس این استان هسیتم.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا، ایجاد تحول در بخش های مختلف کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها را از ماموریت‌های پلیس پیشگیری اعلام کرد و گفت: این تحولات باید کلانتری‌ها را از نظر ساختاری، پاسخگو و در بخش نیروی انسانی منجر به افزایش سطح مهارت حرفه‌ای آن‌ها شده و زمینه استفاده از فناوری‌های نوین را برای آن‌ها فراهم کند.