چراغ سبز ایران به آمریکا برای تشدید تحریم‌ها

 مهدی محمدی کارشناس مسائل هسته ای کشور در خصوص تمدید قانون تحریم های ایران در مجلس نمایندگان آمریکا اظهار داشت: انچه امروز رخ داد تمدید تحریم ها علیه ایران یا هم ISA بود و آنچه که در هفته های گذشته رخ داد، تمدید وضعیت اضطراری در ارتباط با ایران توسط اوباما بود که هر ساله بعد از اشغال لانه جاسوسی این وضعیت تمدید می شد و امسال هم مانند سال های گذشته اوباما آن را تمدید کرد.

وی با تأکید بر بدعهدی های آمریکا در طول تاریخ انقلاب تصریح کرد: اقدامات اوباما در هفته گذشته اگرچه بر دشمنی آمریکا با ایران افزود اما بر اساس برجام مغایر با روح حاکم بر برجام نبود.

این کارشناس مسائل سیاسی کشور افزود: اگرچه این اقدام اخیر نمایندگان مجلس آمریکا یک اقدام نهایی نبوده اما در نهایت مجلس سنا باید آن را تصویب و همچنین اوباما آن را امضا کند تا بتوانیم بگوییم قانون تحریم ها در ایران مجدداً تمدید شده است.

محمدی تصریح کرد: اطلاعاتی که وجود دارد نشان می دهد که با توجه به اینکه این طرح در مجلس نمایندگان تصویب شده و در این مجلس غالباً جمهوری خواهان حضور دارند و همچنین مقامات کاخ سفید قبلا اعلام کرده اند که مخالفتی با تمدید این قوانین ندارند، دورنمای این طرح مشخص است.

وی خاطرنشان کرد: اوباما این تحریم ها و سایر تحریم ها علیه ایران را تمدید خواهد کرد و در نهایت اعمال این تمدید ها بعد از انقضای قانون ISA در انتهای سال میلادی جاری قطعاً اعمال تحریم های جدید محسوب می شود و صد در صد مغایر با برجام است.

این کارشناس مسائل هسته ای بیان داشت: این اقدام آمریکا هم با مصوبه شورای عالی امنیت ملی و همچنین ابلاغیه مقام معظم رهبری کاملاً مغایرت داشته و همچنین نادیده گرفتن بندهایی از برجام است؛ قانون تحریم ها علیه ایران تا پایان سال 2016 جزء قوانینی است که بر اساس برجام بخش هایی از آن متوقف شده است و تمدید آن به منزله وضع تحریم های جدید علیه ایران است.

محمدی با تاکید بر اینکه تصویب این قانون مغایر با برجام است بیان داشت: آقای شمخانی هم اعلام کرده است که در صورتی که این طرح تصویب شود، ایران بسته اقدامات فنی خود را در پاسخ به این اقدام به سرعت اعمال میکند.

وی ضمن بیان اینکه امیدواریم دولت جلوی این اراده شورای عالی امنیت ملی را نگیرد تصریح کرد: اگر ایران به تمدید قانون تحریم ها پاسخ ندهد، معنایی جز باز شدن مسیر اعمال تحریم های پی در پی علیه ایران نخواهد داشت و به تدریج برجام به سمت یک توافق یک طرفه پیش می رود به طوری که ایران تعهدات خود را عملی کرده اما تحریم ها به تدریج بازگشته اند.

 

این کارشناس مسائل هسته ای با تأکید بر این نکته که اگر این روند بسیار نامیمون باز شود در دوران ترامپ تشدید می شود عنوان کرد: هرچه سریعتر باید جلوی وضع تحریم های جدید گرفته شود و همانطور که آقای شمخانی گفتند بهترین روش اجرای اقدامات متقابل از سوی ایران است.

محمدی همچنین گفت: بهتر است این پاسخ ها از طریق اقدامات فنی و در دولت اوباما انجام شود چرا که دولت اوباما بفهمد که ایران امتیاز ویژه ای برای او قائل نیست و ما به لفاظی های اوباما و جان کری اهمیتی نمی دهیم؛ بادی در تاریخ ثبت شود که ایران به همان دولتی پاسخ داد که درباره برجام با آن توافق کرده است؛ اگر دولت روحانی اقدامات متقابل را انجام ندهد در حقیقت چراغ سبزی به امریکا برای تشدید تحریم ها علیه ایران داده است.

وی ضمن اشاره به این نکته که تا قبل از ژانویه و اتمام دولت اوباما تکلیف این تحریم ها مشخص خواهد شد عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی هم مواردی از نقض برجام تهیه کرد اما این موضوع در حد گزارش باقی ماند و هیچ ضمانت اجرایی به همراه نداشت؛ چرا که این گزارش واجد هیچ استراتژی برای پاسخ به عهد شکنی های آمریکا نبود.