ترامپ به رهبری آمریکا در ناتو ادامه خواهد داد

 دبیرکل ناتو در اظهاراتی ابراز اطمینان کرد که رهبری و حضور آمریکا در این ائتلاف نظامی غربی در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ ادامه خواهد یافت.

در ادامه اظهارنظرها درباره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، دبیرکل ناتو درباره مواضع او در قبال این ائتلاف نظامی غربی اظهارنظر کرده است.

ترامپ در مبارزات انتخاباتی بارها از اینکه آمریکا هزینه‌های سنگین نظامی ناتو را متقبل شده و دیگر اعضا هزینه‌های کمی می‌کنند، انتقاد کرده و حتی از «منسوخ شدن» ناتو سخن گفته بود.

به گزارش رویترز، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو امروز جمعه در بروکسل ضمن باراز امیدواری برای دیدار با رئیس‌جمهور آینده آمریکا در آینده نزدیک تاکید کرد که او اطمینان دارد دونالد ترامپ رهبری آمریکا در قبال ناتو را ادامه خواهد داد.

او تاکید کرده که در دیدار محتملش با ترامپ به وی خواهد گفت که افزایش هزینه‌های دفاعی کشورهای اروپایی ناتو یکی از اولویتهایش در سمت دبیرکلی ناتو بوده است و او همواره با اعضا آن را مطرح کرده است.

دبیرکل ناتو با اشاره به خطراتی چون ورشکستگی برخی کشورها در شمال آفریقا، تهدید تروریست‌ها و الحاق کریمه به روسیه، تصریح کرد: «شما باید هزینه‌های دفاعی را در زمانی که تنش‌ها زیاد می‌شود، افزایش دهید».

استولتنبرگ خطاب به کشورهای اروپای عضو ناتو گفت: «توقف هزینه‌های دفاعی را متوقف کنید و به تدریج هزینه‌ها را به 2 درصد افزایش دهید».

طبق تعهدات ناتو کشورهای عضو باید 2 درصد از درآمد تولید ناخالص داخلی خود را به امور دفاعی تخصیص دهند اما بسیاری از اعضا این تعهد را رعایت نمی‌کنند.

استولتنبرگ در بخش دیگری از سخنانش به موضوع درخواست پناهندگی برخی از اعضای ارتش ترکیه در دیگر کشورهای عضو ناتو اشاره کرد.

او گفت که به دنبال کودتای نافرجام 15 جولای، برخی از اعضای نظامی ترکیه که در کادر ناتو کار می‌کنند، درخواست پناهندگی داده‌اند.