هواپیما هم پَر!/ترامپ نخواهد به ایران هواپیما نمی دهیم!

تیم نیل، سخنگوی سیاستگذاری عمومی هواپیماهای تجاری بوئینگ در این‌باره گفت: اگر دولت ترامپ سیاست آمریکا در قبال ایران را تغییر دهد و فروش جت‌های مسافربری به این کشور را ممنوع سازد، بوئینگ به این تصمیم احترام خواهد گذاشت.

طرح تصویب شده توسط مجلس نمایندگان آمریکا هنوز به رای سنای این کشور گذاشته نشده است. باراک اوباما رئیس‌جمهور نیز گفته که تا زمانی که در قدرت حضور دارد این طرح را وتو خواهد کرد.

بوئینگ و ایران ایر هنوز قرارداد نهایی‌ای برای فروش هواپیما منعقد نکرده‌اند و مذاکرات میان طرفین در جریان است. اوایل این هفته، مقامات بوئینگ از اظهارنظر در مورد مذاکرات جاری با طرف ایرانی خودداری کردند و نگفتند که آیا مقامات این شرکت در حال کار با دولت اوباما برای سرعت بخشیدن به فروش هواپیما قبل از روی کار آمدن دولت ترامپ در اواسط ماه ژانویه هستند یا نه.

در همین حال بلومبرگ خبر داد: شرکت هواپیماسازی ایرباس اعلام کرده در حال ارزیابی تبعات رای کنگره آمریکا به ممنوعیت فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به ایران است، اما فرایند تکمیل قرارداد 27 میلیارد دلاری فروش هواپیما به تهران را نیز متوقف نکرده است.

معاون رئیس شرکت ایرباس در امور تامین مالی مشتریان در خاورمیانه گفت: ایرباس منتظر خواهد ماند تا ببیند سنا و رئیس‌جمهور باراک اوباما چه واکنشی به تصمیم اخیر مجلس نمایندگان نشان می‌دهند. وی افزود، حتی اگر توقف فروش هواپیما به ایران رای نیاورد، رای اولیه مجلس نمایندگان در شرایطی که ایرباس در حال مذاکره در مورد شرایط نهایی قرارداد است، یک «وضعیت بلاتکلیفی» به وجود آورده است.

کلاود براندس افزود: تصمیم نهایی هر چه که باشد، از نظر زمانی برای این قرارداد خوب نیست... ما باید واکنش ایران را ببینیم. چه اوباما مصوبه مجلس نمایندگان را وتو کند و چه نکند، روی کار آمدن دونالد ترامپ حکایت از وضعیت خوبی ندارد.

وی ادامه داد: اگر ایران پول را نقدا پرداخت کند، ایرباس ممکن است بتواند تا قبل از پایان سال کار تحویل یک هواپیمای باریک‌پیکر ای321 به ایران را پیش ببرد، هرچند که این یک فروند «به عنوان بخشی از یک بسته مورد مذاکره قرار گرفته» و هنوز باید قرارداد نهایی امضا شود. شرکت ایرباس همچنین در خصوص فروش چهار فروند هواپیمای پهن‌پیکر ای330 با ایران رایزنی کرده است.

این مدیر شرکت ایرباس گفت: حتی اگر قرارداد ایرباس از مخالفت جمهوریخواهان جان سالم به در ببرد، بعید است به یک قرارداد قطعی برای فروش همه 118 فروند هواپیمای اعلام شده تبدیل شود، زیرا ایران پنج ماه بعد از توافق با ایرباس، برای خرید 109 فروند هواپیما از بوئینگ توافق کرده است. تعداد نهایی فروش هواپیما توسط این دو شرکت به ایران هنوز مشخص نیست.

براندس در ادامه گفت: تعداد نهایی هواپیماها احتمالا پس از موفقیت ایران در تامین مالی قراردادها مشخص خواهد شد که با توجه به حساسیت‌های سیاسی نسبت به قرارداد به امری پیچیده تبدیل شده است. هرچند خزانه‌داری آمریکا در ماه سپتامبر مجوزی را برای فروش 17 فروند هواپیمای ایرباس به ایران صادر کرد، اما ایران به دنبال تامین مالی این قرارداد از شرکت دوبی ایروسپیس انترپرایز است که مستلزم صدور مجوز دیگر است.

ایران قصد دارد هواپیماهایی از جمله مدرن‌ترین محصول شرکت ایرباس یعنی ای350 و سوپر جامبوی ای380 را خریداری نماید و خرید هواپیماهای 747 جامبو، 777 و 777 ایکس از بوئینگ را نیز در برنامه دارد. شرکت آمریکایی بوئینگ به دنبال فروش 80 فروند هواپیما به ارزش 17/6 میلیارد دلار به ایران به صورت مستقیم و 29 جت مسافربری از طریق شرکت‌های لیزینگ به ایران است.

جمهوریخواهان در کنگره آمریکا به شدت مخالف توافق سال 2015 بین ایران و قدرت‌های جهانی هستند. ایران توافق کرده که در ازای رفع تحریم‌ها تاسیسات هسته‌ای خود را بازطراحی و کاهش دهد.