تقویم آموزشی باید متناسب با محتوای آموزشی باشد

میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در خصوص «مصوبه اخیر دولت درباره تغییر تقویم نظام آموزشی»، اظهار داشت: این موضوع هنوز در کمیسیون آموزش مجلس مطرح نشده است. 

وی ادامه داد: بنده به عنوان یک نماینده در این خصوص اظهارنظر می‌کنم و البته نمی‌توان با عجله و شتاب در خصوص تغییر تقویم نظام آموزشی‌ تصمیم‌گیری کرد. 

میرزاده در توضیح تأکید بر عدم پرهیز از شتاب زدگی در ایجاد تغییرات در تقویم نظام آموزشی، افزود: اینکه وقتی تهران دچار آلودگی هوا می‌شود، اعلام کنیم مدارس تعطیل شود و برای همه کشور نسخه بپیچیم، درست نیست.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس یادآور شد: در شرایط آلودگی هوا چنین تصمیمی گرفته می‌شود و قطعاً این، ناشی از فضایی است که در شهری مانند تهران ایجاد شده است؛ ضمن اینکه آموزش و پرورش نباید جور تمام وظایف و کارهای سازمان‌های دیگر را در خصوص آلودگی هوا  بکشد. 

وی متذکر شد: نباید هرجا که مشکلی ایجاد کردیم، به جای اینکه دنبال حل ریشه‌ای ‌آن باشیم، بگوییم مدارس تعطیل شود و یا تقویم آموزشی تغییر کند. 

میرزاده تصریح کرد: باید به دستگاه یا سازمانی که مسئله آلودگی هوا به آن مربوط می‌شود، رجوع کرده و این موضوع را ریشه‌یابی کنیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس اضافه کرد: نباید هرچه امکانات است را در تهران جمع کنیم و مردم روستا و شهرستان‌ها را به شهرهای بزرگ هدایت کنیم و در ادامه این روند در این نقاط آلودگی هوا و ترافیک ایجاد شود و در نتیجه محروم‌ها، محروم‌تر و مرفه‌ها مرفه‌تر شوند.

میرزاده با بیان اینکه باید کاری کرد که مهاجرت معکوس انجام شود، گفت: به نظر می‌رسد همچنان ما می‌خواهیم به تهران و شهرهای مشابه آن برسیم و نمی‌خواهیم تصمیم جدی در این خصوص بگیریم.

وی با اشاره به اینکه باید روی نظام آموزشی کار کنیم، متذکر شد: در بسیاری از شهرهای مناطق کوهستانی رفت‌و آمد در فصول سرد سال، برای دانش‌آموزان و معلمان با مشکل صورت می‌گیرد و این عوامل، باعث افت کیفیت آموزشی و فعالیت مدارس می‌شود.

میرزاده پیشنهاد کرد: تقویم آموزشی را طوری می‌توان جابه‌جا کرد که برای نمونه در شهرهای سردسیری و فصول سرد مانند آذربایجان و کردستان، دانش‌آموزان در تابستان به صورت کامل به مدرسه بروند و تعطیلات آنها به دلیل سرمای هوا، در فصل زمستان باشد. 

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس خاطرنشان کرد: در نقطه مقابل، می‌توانیم در مناطق جنوب کشور به دلیل گرمای هوا، تعطیلات آنها در تابستان صورت گیرد و متناسب با شرایط آب و هوایی، تعطیلات تغییر کند که البته این موضوع نیاز به کار کارشناسی دارد.

میرزاده با بیان اینکه کتاب‌ها و برنامه‌‌ریزی آموزشی که برای دانش‌آموزان انجام شده است، بر اساس 9 ماه سال تحصیلی انجام گرفته است، عنوان کرد: البته برخی مطالب نیز باید در پاییز و متناسب با مناسبت‌های خاص تدریس شود؛ مانند داستان و شعرهایی که باید در شب یلدا به دانش‌آموزان درس داده شود. 

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه باید تقویم آموزشی متناسب با محتوای آموزشی باشد که تنظیم شده است، تأکید کرد: ما شاگرد اول تعطیلی هستیم و به هر بهانه‌ای علاوه بر تعطیلاتی که در تقویم رسمی داریم، خودمان نیز مابین تعطیلات را تعطیل اعلام می‌کنیم. 

میرزاده متذکر شد: برای نمونه در روزهایی که مسئولان سیاسی و اجتماعی کشور به دلیل مناسبت‌های مختلف به مدارس می‌روند، آن روز نیز مدرسه را تعطیل می‌کنیم یا زنگ‌هایی که در مدارس به مناسبت‌های مختلف نواخته می‌شود، به ظاهر آن روز مدارس باز است، اما در دو، سه ساعت اول، مدرسه تعطیل است. 

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با انتقاد از اظهارنظرهای غیرکارشناسانه در خصوص تغییر تقویم نظام آموزشی،خاطرنشان کرد: آنهایی که در داخل این گود نبوده یا ‌آنهایی که معلم، مدیر و کارشناس آموزش و پرورش نیستند، لطفاً بهتر است در این خصوص اظهارنظر نکنند چرا که این موضوع نیاز به بحث و بررسی کارشناسانه دارد.