تلاش آنکارا و بارزانی برای فراری دادن سرکرده های ترکیه ای داعش

سخنگوی رسمی بسیج مردمی عراق گفت: ترکیه طی هماهنگی با رهبر حزب دموکرات کردستان عراق در تلاش برای حضور در عملیات آزادسازی تلعفر است تا ضمن فراری دادن سرکرده‌های ترکیه‌ای داعش از این شهر برای پیشبرد اهداف خاص خود در نینوا تلاش کند.

 پس از اینکه حزب‌الله عراق اعلام کرد که مقابل یک هواپیمای ترکیه‌ای ایستاده و آن را از فراز «تلعفر» فراری داده است فرماندهی نیروهای بسیج مردمی عراق فرمان داده  هر هواپیمای اجنبی که در آسمان تلعفر پرواز کند هدف گرفته شود.

«احمد الاسدی»، سخنگوی رسمی بسیج مردمی عراق با اشاره به تلاش بی وقفه ترکیه برای حضور غیرقانونی در عملیات آزادسازی تلعفر گفت: آنکارا با حمایت مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق در پی رسیدن به دستاوردهایی خاص از جمله فراری دادن سرکرده های ترکیه ای داعش هستند.

وی افزود: هواپیماهای ترکیه تاکنون حمله ای به مواضع داعش یا غیر آن ثبت نکرده اند اما مرتب بر فراز تلعفر پرواز می کنند و کاملا معلوم است که ترکیه طی هماهنگی با بارزانی درصدد اجرای نقشه های خاص خود در نینواست.

الاسدی تاکید کرد: ترکیه تلاش کرد که با ورود به عملیات ائتلاف بین المللی در موصل پروازهای خود را در آسمان نینوا در برابر انظار کشورها و نهادهای بین المللی قانونی جلوه بدهد اما با وجود اینکه ائتلاف این مشروعیت را به ترکیه نداد شاهد پرواز هواپیماهای شناسایی ترکیه و حضور آن در عملیات موصل هستیم.

سخنگوی بسیج مردمی عراق گفت: بر اساس اطلاعاتی محرمانه فشارهای ترکیه برای حضور در عملیات آزادسازی تلعفر به دلیل حضور سرکرده هایی از داعش در این شهر است که با دولت ترکیه مرتبط هستند.

وی افزود: فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در اظهاراتی تاکید کرد اگر زمانی مجبور به حمل سلاح و ورود به نبردی شدیم و اردوغان قصد مدخله در امور عراق را گرفت به هر طریقی که در عملیات نظامی بتوانیم با ترکیه روبرو می شویم بنابراین پاسخ نظامی گزینه مطرح عراق است و ما در بسیج مردمی نیز موضع فرمانده کل قوا را دنبال می کنیم.

به گزارش فارس، شهر تلعفر که در سال 2014 به اشغال گروه تروریستی داعش در آمده است، 65 کیلومتر با مرکز موصل فاصله دارد. 

 این شهر پایگاه مهم داعش و راهی برای عبور تروریست‌ها از سوریه به موصل و بالعکس است و از این مسیر همه کمک‌های لجستیک برای داعش فرستاده می‌شود. 

 نیروهای بسیج مردمی عراق روز چهارشنبه فرودگاه نظامی تلعفر واقع در 9 کیلومتری مرکز این شهر را آزاد کردند و اکنون منتظر دستور حمله به مرکز تلعفر هستند.