مدعی اصلی جام حذفی کدام تیم است؟

مسابقات جام حذفی در مرحله یک هشتم نهایی پیگیری شد و تکلیف تیم های صعود کننده به دور بعد مشخص شد. با پایان این مرحله 8 تیم به دور بعد راه یافتند و حریفان خود را شناختند. 

 

 

قرعه تیم‌ها در مرحله بعد؛

سپاهان باید به مصاف سایپا برود که با توجه به میهمان بودن هر دو تیم در بازی دور یک هشتم، با قرعه کشی تکلیف میزبان مشخص می شود و استقلال تهران در ورزشگاه تختی به مصاف نفت تهران خواهد رفت؛ برنده این دو دیدار در دیدار نیمه نهایی برابر هم قرار خواهند گرفت.

 

در سمت دیگر جدول قهرمان دو دوره گذشته این مسابقات در ورزشگاه بنیان دیزل به مصاف تیم گسترش فولاد تبریز می رود و تیم تراکتور سازی تبریز در ورزشگاه نفت و گاز گچساران برابر این تیم قرار خواهد گرفت. برنده این دو دیدار هم در نیمه نهایی به مصاف هم می روند تا تکلیف تیم صعود کننده به فینال مشخص شود.

 

 

مدعیان احتمالی رسیدن به فینال

با توجه به روند بازی های انجام شده و نتایجی که تیم‌های حاضر در این مرحله از مسابقات در دیدارهای قبلی خود کسب کرده اند، می توان از دو تیم استقلال تهران و تراکتورسازی تبریز به عنوان مدعیان اصلی فتح این جام نام برد. در زیر به چند مولفه که در این دو تیم وجود دارد و شانس آن‌ها برای رسیدن به فینال را بیشتر می‌کند، اشاره می کنیم.

 

 

 دروازه‌بان های آماده

دو تیم استقلال تهران و تراکتورسازی تبریز هر دو از گلرهای خوبی در درون چارچوب دروازه خود بهره می برند. استقلال تهران با اوج گیری دوباره رحمتی، بار دیگر به جمع 8 تیم پایانی این مسابقات راه یافته است و در جدول رده بندی هم موقعیتی خوبی به دست آورده است؛ گلر آبی‌پوشان در دیدار مقابل صبای قم هم با مهار پنالتی اول، موجبات حضور این تیم در دور بعدی را فراهم کرد. مهدی رحمتی در سه بازی گذشته خود در جام حذفی دروازه خود را بسته نگه داشته است.

در سوی مقابل محمدرضا اخباری قرار دارد که تاکنون در لیگ برتر و جام حذفی 8 بار کلین شیت کرده و شرایط خوبی را در دروازه این تیم تبریزی پشت سر می‌گذارد. او هم‌چنین در دو دیداری که در جام حذفی مقابل ملوان و برق جدید شیراز به میدان رفته، دروازه خود را بسته نگه داشته، تا از این حیث مشابه همتای خود در تیم استقلال تهران باشد.

 

 

 شرایط تیمی مطلوب؛

تیم استقلال تهران در شروع لیگ برتر عملکرد دور از انتظاری داشت و تا انتهای جدول رده بندی هم سقوط کرد؛ اما در ادامه و از هفته پنجم شرایط برای این تیم تغییر کرد و منصوریان موفق شد نتایج بهتری همراه با آبی‌پوشان کسب کند؛ آخرین باخت این تیم به دیدار برابر صنعت نفت آبادان بر‌می‌گردد و پس از آن استقلال روند رو به رشدی را طی کرده است. تیم منصوریان اکنون با 14 امتیاز در رتبه پنجم قرار دارد و به دنبال بهبود شرایط خود در جدول رده بندی مسابقات است. البته آن‌ها برای رسیدن به فینال دو دیدار بسیار سخت مقابل نفت تهران و به احتمال زیاد سپاهان اصفهان را در پیش دارند، که می‌تواند کار این تیم را در راهیابی به فینال سخت کند.

امیر قلعه‌نویی سرمربی قرمزهای تبریز در نیم فصل لیگ پانزدهم سکان هدایت این تیم را بر عهده گرفته و تاکنون روند صعودی را همراه با این تیم تجربه کرده است. از نشانه های وضعیت مطلوب این تیم می توان به ثبت رکورد بی شکستی در 13 دیدار اخیر لیگ و جام حذفی اشاره کرد؛ هم‌چنین آ‌ن‌ها با 16 بار گلزنی بهترین خط حمله لیگ برتر را در اختیار دارند و با 20 امتیاز در فاصله 2 امتیازی صدر جدول پشت سر پرسپولیس قرار گرفته اند؛ آن ها در سه دیدار قبلی خود در جام حذفی با ثبت سه کلین شیت، 5 بار هم گلزنی کردند. تراکتورسازان برای رسیدن به فینال باید به شگفتی‌های نفت و گاز گچساران در ورزشگاه خانگی این تیم پایان دهند و در دیدار ما قبل فینال به مصاف برنده ذوب آهن یا گسترش فولاد تبریز بروند؛ دو تیمی که در لیگ برتر به مصاف آن‌ها رفته و با پیروزی از بازی خارج شده اند.

 

 

انگیزه زیاد برای قهرمانی در جام حذفی؛ 

علاوه بر موارد ذکر شده، انگیزه عامل دیگری است که می تواند به این دو تیم برای رسیدن به فینال و قهرمانی در مسابقات کمک کند. هر دو تیم برای قهرمانی در لیگ برتر کار ساده ای در پیش ندارند و پرسپولیسی را می بینند که نمایش های درخشانی را در این فصل به نمایش گذاشته است. البته تیم تراکتورسای نشان داده که دست از قهرمانی نمی‌کشد و پا به پای پرسپولیس تهران در جدول رده بندی پیش رفته و اکنون در پایان هفته دهم در فاصله 2 امتیازی این تیم قرار گرفته است. استقلال اما شرایط مطلوبی از این حیث ندارد و با فاصله 8 امتیازی نسبت به رقیب دیرینه در رتبه پنجم جای دارد. این دو تیم می‌دانند که برای قهرمانی در لیگ برتر حریف قدرتمندی در پیش دارند و به هیچ عنوان دوست ندارند فرصت قهرمانی در جام حذفی را به سادگی از دست بدهند.

 

 

بررسی شرایط سایر تیم‌ها برای کسب عنوان قهرمانی 

سپاهان و ذوب‌آهن دو تیمی هستند که می توانند قاعده قهرمانی در مسابقات را تغییر دهند. ذوب آهن قهرمان دو دوره گذشته این مسابقات ، در این فصل هم با تمام قوا به مسابقات حذفی وارد شده و روز گذشته هم در یک بازی منطقی موفق به کنار زدن ماشین سازی در خانه خودی شد. 

دهه 80 فوتبال ایران را باید به تیم سپاهان اختصاص داد؛ آن‌ها در این مقطع فوق العاده ظاهر شدند و به برتری قاطع دو تیم پایتخت پایان دادند؛ با شروع دهه 90 آن‌ها کم کم از شرایط آرمانی خود فاصله گرفتند و  ترجیح دادند با آوردن عبدا.. ویسی، دست به تغییر در ساختار خود بزنند. عبدا.. ویسی در این فصل تغییرات زیادی در سپاهان ایجاد کرده و البته هنوز نتوانسته این تیم را به ثبات برساند؛ تیم سپاهان در برخی بازی‌ها نمایش خوبی دارد و در برخی بازی ها نمایش مطلوبی ندارد. سپاهان با غلبه بر غذای سبز مشهد، پارس جنوبی جم و آلومینیوم اراک به مرحله یک چهارم نهایی مسابقات حذفی راه یافته است و برای رسیدن به فینال باید بر سایپا و هم‌چنین برنده دو تیم استقلال و نفت، غلبه کند.

 

در مجموع و با توجه با درنظر گرفتن شرایط 8 تیم حاضر در مرحله یک چهارم مسابقات جام حذفی می‌توان از استقلال تهران و تراکتورسازی تبریز به عنوان مدعیان اصلی رسیدن به فینال این دوره از مسابقات نام برد.