طرح رایگان غربالگری اوتیسم و آلزایمر در کشور اجرا می شود

حسین نحوی نژاد با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی سازمان بهزیستی طی 8 ماه گذشته گفت: به جز خدمات همیشگی سازمان بهزیستی که به جامعه هدف این سازمان ارائه می شود، اقداماتی نیز در راستای کاهش معلولیت ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: وزارت بهداشت برنامه ای  جهت کاهش معلولیت ها نداشته و به همین دلیل بهزیستی تلاش کرده برنامه های مداخله ای را انجام دهد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از برخی از طرح های مرتبط با غربالگری در سراسر کشور خبرداد و تصریح کرد: اجرای طرح های غربالگری در بخش های مختلف از جمله تنبلی چشم و به صفر رساندن افراد نیازمند به کاشت حلزون بخشی از برنامه های سازمان بهزیستی کشور محسوب می شود.

نحوی نژاد ادامه داد: همزمان با هفته جهانی معلولان دو طرح با عنوان "غربالگری اتویسم" و "آلزایمر" از سوی سازمان بهزیستی آغاز خواهد شد.

وی از رایگان بودن طرح های مرتبط با غربالگری آلزایمر و اوتیسم در سراسر کشور خبرداد و خاطرنشان کرد: خانواده ها می توانند با مراجعه به سایت سازمان بهزیستی، از آدرس مراکز اجرای طرح غربالگری اوتیسم و آلزایمر مطلع شده ضمن اینکه طرح به صورت رایگان انجام می شود.

نحوی نژاد همچنین به لایحه اصلاحیه قانون حمایت از حقوق معلولان اشاره کرد و گفت: لایحه هم اکنون به کمیسیون تخصصی مجلس ارسال شده که پیش بینی می شود در هفته جاری مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: در این لایحه مواردی از جمله پرداخت حداقل دستمزد به معلولان به عنوان مستمری و افزایش سهم این افراد دیده شده است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیون نفر از معلولان در حوزه های مختلف توانبخشی پشت نوبت جهت دریافت خدمت قرار دارند، اضافه کرد: کمبود اعتبارات سازمان بهزیستی کشور باعث شده نتوانیم به جامعه هدف سازمان بهزیستی خدمات به موقع ارائه دهیم.

نحوی نژاد ادامه داد: راه اندازی مراکز موقت جهت نگهداری معلولان و همچنین ارایه خدمات مراقبت در منزل از دیگر برنامه های سازمان است.

وی با ارائه آماری از تعداد افرادی که هم اکنون خدمات پرستاری در منزل دریافت می کنند اذعان کرد: در حال حاضر 10 هزار معلول از خدمات پرستاری در منزل استفاده می کنند اما طبق آمار 500 هزار معلول به این خدمات نیاز دارد.