واکنش کمیسیون امنیت ملی به تمدید تحریم های ایران
ابوالفضل حسن بیگیدر واکنش به تصویب تمدید 10 ساله تحریم های علیه ایران از سوی مجلس آمریکا گفت: دانشمندان ما می توانند کمتر از 5 ماه تاسیسات هسته ای را به همان حالت قبل از برجام برگردانند و ظرف این مدت دو راکتور دیگر همانند آن راکتوری که در قلب آن بتن ریخته شد، بسازند.

آمریکایی ها دبه کنند، نسل 20 سانتریفیوژها را راه خواهیم انداخت
 
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه در این راستا وضعیتمان نسبت به گذشته ایده آل است، اظهار داشت: دانشمندان ما در چارچوب همان برجام امروز به جایگاهی رسیده اند که اگر در گذشته  سانتریفیوژهای نسل گذشته را داشتیم، امروز در حال تولید سانتریفیوژهای نسل 8 هستیم؛ اگر آمریکایی ها بخواهند در این مسئله دبه کنند، توانایی داریم که تا نسل 20 هم جلو برویم.
 
حسن بیگی با بیان اینکه ایران در موضوع هسته ای در چارچوب قوانین NPT فعالیت می کرد تا اینکه نتانیاهو در سازمان ملل ادعا کرد ایران در حال دستیابی به بمب هسته ای است، اظهار داشت: در این زمان غرب و آمریکا از سخنان نتانیاهو وحشت زده شدند و به دنبال برجام افتادند. چنانچه ما در گذشته هم مذاکره داشتیم ولی با حوصله جلو می رفتیم.
 
وی افزود: آنها به خاطر سخنان نتانیاهو وحشت زده شدند و به صحنه آمدند و برجام را نوشتند .
 
وی تصریح کرد: در این زمینه آمریکا به خاطر فشارهای داخلی از سوی جمهوریخواهان بدعهدی میکنند.
با تمدید تحریمها امریکا ضرر می کند
 
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس  با تاکید براینکه با این اقدام، ضررکننده این ماجرا آمریکایی ها هستند، اظهار داشت: امروز علم دنیا در اختیار غربی ها نمانده است و همه کشورها به نوعی در سطح بین المللی توسعه پیدا کرده و در حوزه های علمی توان بالایی پیدا کرده اند.
 
حسن بیگی با اشاره به اینکه روس ها و چینی ها اقتصاد خودشان را در این نمی بینند که مجدد با آمریکا هم نظر شوند، تاکید کرد: دنیا از آن حالت تک قطبی ثابت خارج شده و الان چند قطبی است.
 
وی تصریح کرد: خود آنها می دانند که جمهوری اسلامی جزو چند قطبی ها بوده و در منطقه جایگاه وسیعی دارد و در سطح بین المللی به عنوان یکی از بازیگران اصلی سیاسی به شمار می رود.
 
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس  افزود: در حال حاضر هر جا که جمهوری اسلامی حضور دارد، موثر است. چنانچه در مورد سوریه، عراق و یمن حرف آخر را می زند.
 
وی با بیان اینکه این اقدام برای آمریکایی ها مشکل ساز خواهد شد، بیان داشت: آنها اگر بخواهند اقدام خود را عملی کنند قطعا کل منطقه با مشکل مواجه می شود؛ اگر چه بنا به تحلیل مسئولین وزارت خارجه، اوباما طرح تمدید تحریم ها را وتو می کند.
 
حسن بیگی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی منتظر این نیست که اوباما این طرح را چه خواهد کرد، زیرا اگر اوباما آن را وتو کند این مسیر ادامه پیدا می کند و اگر وتو نکند؛ جمهوری اسلامی مسیرهای دیگری را دنبال خواهد کرد.
 
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس  با اشاره به جایگاه فعلی ایران بیان داشت: اگر هیچ کشوری نخواهد ایران حکومت کند. ایران خودش همچون سال های گذشته که در تحریم بوده می تواند خودش را اداره کند.

ابزارهای ایران برای اقدام متقابل
 
وی افزود: امروز دنیا به جمهوری اسلامی نیاز دارد و آمریکایی هم می دانند گرانی و ارزانی انرژی دنیا دست ایران است، زیرا تنگه هرمز به لحاظ ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک بر روی انرژی دنیا اثر گذار است.
 
حسن بیگی تصریح کرد:  ژئوپلیتیک فرهنگی ایران به دنیا دیکته می کند که  به ایران فشار وارد نکنید که قطعا  در این صورت مسلمانان در سطح دنیا می توانند با آمریکایی ها برخورد کنند.
 
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس  تصریح کرد: ژئوپلیتیک نظامی و سیاسی و انرژی ایران هم به دنیا دیکته می کند که آنها تا یک جایی می توانند جنجال به پا کنند و بعد از آن اداره اش با آنها نیست.
 
حسن بیگی خاطرنشان کرد: همه می دانند که اگر جمهوری اسلامی نباشد داعش منطقه را به آتش کشیده و سپس معضلاتی برای آمریکایی ها به وجود خواهد آورد.
 
وی با بیان اینکه بحث تحریم های آمریکا در برجام وجود داشته است و یک ماه قبل ظریف در مجلس برای پاسخ به همین سوال نمایندگان در مجلس حضور داشت، اظهار داشت: وزیر خارجه در آن زمان به صراحت اعلام کرد که تحریم های 10 ساله که در سال 2016 زمان آن به اتمام می رسد باید لغو شود و لذا در این موضوع کسی نباید شک داشته باشد که لغو تحریم ها در برجام نبوده است.
 
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس  تاکید کرد: این موضوع بیان صریح وزیر خارجه در پاسخ به سوال نمایندگان مجلس بوده است.