فضای کلی جامعه ممکن است به ضرر شیخ دیپلماتیک تغییر کند

اخیراً مرتضی الویری شهردار کارگزارانی اسبق تهران گفته است ممکن است فضای جامعه به ضرر روحانی تغییر کند. او می‌گوید: «به سه دلیل ما احتمال می‌دادیم و می‌دهیم که آقای روحانی را در صحنه انتخابات نداشته باشیم. اول آنکه خودش نیاید، مثلاً به او گفته شود آمدنت به مصلحت نیست یا فشارها آنقدر زیاد شود که او بگوید من نیستم.

دلیل دوم این که ما در مورد تصمیم شورای نگهبان نمی‌توانیم برآورد روشنی داشته باشیم، وقتی چهار سال پیش می‌بینیم آقای هاشمی رفسنجانی ردصلاحیت می‌شود می‌توانیم احتمال دهیم با دلایلی که اصلاً برای ما روشن نیست و نخواهد شد صلاحیت آقای روحانی را هم زیر سؤال ببرند. پس با توجه به عملکرد گذشته شورای نگهبان این اتفاق محتمل است. مسئله سوم این است که بنا به دلیلی که الان قابل محاسبه نیست ممکن است فضای کلی جامعه به ضرر آقای روحانی تغییر کند.

ما به کرات در کشورهای جهان سوم این اتفاق را دیدیم و نه تنها در کشورهای جهان سوم، بلکه حالا آمریکا هم جلوی چشم ماست. در کشور ما هم ممکن است در آن روزهای آخر ناگهان یک شایعه معادلات را به هم بزند و آرای اقشار فرودست را به طرف خاصی متمایل کند. به این سه دلیل هست که دوستان ما به صورت جدی به فکر مطرح کردن افرادی هستند که این افراد، نه در عرض آقای روحانی، بلکه در طول ایشان مطرح می‌شوند. به عبارت دیگر اینها مطرح نمی‌شوند که با آقای روحانی رقابت کنند و آرای او را بشکنند. بلکه مطرح می‌شوند که اگر یکی از سه عاملی که اشاره کردم اتفاق افتاد دست ما خالی نباشد.»

نامه نیوز با این مقدمه می‌نویسد: به نظر می‌رسد این استراتژی از سوی اصلاح‌طلبان یک راهبرد درست و صحیح برای خرداد 96 است. تجربه‌های گذشته نشان داده است که برای انتخابات باید همه احتمالات را در نظر گرفت. به نظر می‌رسد برای این کار در صورت عدم حضور روحانی در انتخابات به هر دلیلی، گزینه‌ای از دولت روحانی می‌تواند جانشین خوبی برای شیخ دیپلمات باشد. به طور مثال جهانگیری و یا زنگنه به عنوان دو مدیری که سال‌ها در عرصه اداره کشور حضور داشته‌اند می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای جانشینی حسن روحانی باشند.

نامه نیوز افزود: کسانی باید پای به این عرصه بگذارند که بتوانند مسیر روحانی را طی کنند. نامزد شدن افرادی مانند عارف که از قدرت چانه‌زنی و ضربه‌پذیری کمتری نسبت به دیگر گزینه‌ها دارد نمی‌تواند به جریان اصلاحات کمک کند. عارف در مجلس دهم نشان داد چندان مرد میدان سیاست نیست و نمی‌شود بر روی او به عنوان یک مدیر تمام عیار حساب کرد.