عقب‌نشینی اردوغان از مواضع خود نسبت به بشار اسد

 «ابراهیم فراهانی»، کارشناس مسائل ترکیه در خصوص عقب‌نشینی اردوغان از مواضع خود نسبت به بشار اسد، با اشاره به مشخص نشدن موضع واقعی دولت آک پارتی در قبال سوریه بیان داشت: به نظر می‌رسد هنوز مسیر مشخصی برای سیاست خارجی آنکارا تعیین نشده است؛ چراکه اردوغان در حوزه داخلی همچنان تحت‌ فشار بسیاری قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه ترکیه در زمینه میدانی سوریه و عراق یک شکست‌ خورده است، اشاره داشت: حتی می‌توان گفت که شرایط این کشور مانند افتادن عربستان در باتلاق یمن است. سیاست نظامی آنکارا به‌ صورت کامل شکست خورده است. اردوغان در زمینه سوریه باید با روسیه تعامل بیشتری داشته باشد. وی بلافاصله پس از اظهارات خود مبنی بر اینکه هدف ترکیه از عملیات سپر فرات در سوریه سرنگون کردن اسد است، تغییر موضع داد. این تغییر پس از تماس تلفنی مسکو و آنکارا اتفاق افتاد.

کارشناس مسائل ترکیه با توجه به اینکه آنکارا می‌داند که هدف این کشور از سرنگونی اسد با شکست مواجه شده است، گفت: با این‌ حال موضوع کردها برای ترکیه از اسد مهم‌تر است. کردها تنها بازیگرانی هستند که اوباما از آن‌ها حمایت می‌کرد؛ اما روسیه می‌تواند به اسد تکیه کند و در زمین سوریه به یک کشور قدرتمند تبدیل شود. روسیه تنها کشوری است که می‌تواند ترکیه را برای قرار دادن کردها در یک انزوا مورد حمایت قرار دهد. پس اردوغان باید با پوتین کنار آید. همین موضوع در تماس‌های تلفنی طرفین در یک مدت کوتاه مورد مذاکره قرار گرفته است. به نظر می‌رسد مسکو متعهد شده است که از تشکیل دولت مستقل کردها در سوریه جلوگیری به عمل آورد.

وی در پاسخ به این پرسش که «مواضع آنکارا طی مدت گذشته به شکل سینوسی در حال تغییر بوده، آیا ترکیه در حال حاضر موضع خود را مشخص کرده است؟» بیان داشت: آنکارا هنوز موضع خود را تعیین نکرده است؛ چراکه رفتار مسکو بعد از روی کار آمدن ترامپ مشخص نیست. هیچ بازیگری در حال حاضر نمی‌تواند در مورد سوریه تصمیم‌گیری کند.

فراهانی با تأکید بر اینکه اردوغان به دنبال شکست‌های خود در سیاست خارجی و فشار در سیاست داخلی به‌ نوعی دست‌وپا می‌زند تا خود را نگه دارد، افزود: تصمیم‌های روسیه و آمریکا به‌ عنوان دو قدرت فرا منطقه‌ای تقریباً مورد پذیرش قدرت‌های منطقه‌ای قرار می‌گیرد. ترامپ به دولت‌ها بیشتر از گروه‌ها اهمیت قائل است؛ لذا دولت‌هایی چون روسیه، سوریه، ترکیه و عربستان می‌توانند امیدوار باشند که واشنگتن حمایت‌های بیشتری از آن‌ها به عمل آورد.

وی با اشاره به اهمیت موضع واشنگتن برای آنکارا گفت: تماس ترامپ با رئیس‌جمهور تایوان نشان داد که وی نقطه ثقل درگیری را به جنوب شرق آسیا و دریای چین جنوبی می‌برد. تماس گرفتن با رئیس‌جمهور تایوان پیش از رئیس‌جمهور چین به معنای به رسمیت شناختن تایوان است. پس ترامپ به درگیری آن منطقه بیشتر از منطقه غرب آسیا اهمیت می‌دهد. دولتی چون ترکیه باید منتظر بماند که ترامپ قدرت را به دست گیرد تا این کشور سیاست خارجی مشخصی داشته باشد. آنکارا نمی‌تواند به سمت شرق گرایش پیدا کند؛ چراکه پیمان‌های ناتو را در نظر می‌گیرد. این کشور قادر به هم‌پیمانی با روسیه به‌ جز مواردی خاص چون انرژی نیست.