هشدار آمانو درباره خطر تروریسم هسته‌ای

 یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سخنانی در یک کنفرانس بین المللی تاکید کرد: تروریست‌های هسته ای می توانند به هرجایی حمله کنند.

هدف اصلی از برگزاری این کنفرانس، اتخاذ تدابیر لازم از سوی کلیه کشورهای جهان برای جلوگیری از سوء استفاده از مواد رادیواکتیو و حمله به تاسیسات است.

آمانو در ادامه تصریح کرد: تضمین امنیت هسته ای موثر برای همه کشورها مهم است، از جمله کشورهایی که مواد هسته ای یا رادیواکتیو کمی در اختیار دارند.

وی افزود: تروریست ها و تبهکاران سعی خواهند کرد تا از آسیب پذیری سیستم امنیت هسته‌ای جهانی سوء‌استفاده کنند. هر کشوری در هر نقطه ای از جهان، احتمالا می تواند به عنوان یک نقطه ترانزیت مورد استفاده قرار گیرد. و هر کشوری می تواند هدف حمله قرار گیرد.

آمانو اظهار داشت: کشورهای در سراسر جهان سرمایه گذاری در امنیت هسته ای را با حمایت آژانس بین المللی انرژی اتمی، افزایش داده اند و تلاش زیادی برای افزایش تعداد نیروهای پلیس به 10 هزار نفر، گاردهای مرزی و سایر متخصصان آموزش دیده طی شش سال گذشته داشته اند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی امسال بیش از 3 هزار دستگاه و وسیله برای شناسایی و رهگیری مواد هسته ای در اختیار کشورهای مختلف قرار داده است و تجهیزاتی را نیز برای کمک به برزیل در زمان برگزاری المپیک ریودو ژانیرو ارسال کرده است.