برگزاری نشست هیأت نظارت بر برجام با حضور روحانی

حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان امروز (سه‌شنبه) در روز دانشجو و در جمع دانشجویان دانشگاه تهران از برگزاری نشست هیأت نظارت بر برجام در فردا (چهارشنبه) در پی مصوبه اخیر سنای آمریکا درباره تمدید قانون تحریمی ISA خبر داد.

رئیس جمهوری قانون آیسا ISA را تخلفی برخلاف برجام خواند و تصریح کرد: اگر اجرایی شود نقض فاحش و صریح برجام است و با عکس‌العمل تند ما مواجه می‌شود.

روحانی همچنین گفت که پس از اجرای برجام به جز تحریم‌های بانکی بقیه تحریم‌ها ۱۰۰ درصد برداشته شده است.

لازم به ذکر است هیأت نظارت بر برجام که به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شده، وظیفه بررسی اجرای برجام و تشخیص نقض برجام چه نقض کلی و چه نقض فاحش را برعهده دارد. این هیأت که دارای هشت عضو است با تأیید رهبری انتخاب شده‌اند و دستورکار هیأت مذکور با تأیید و نظر مقام معظم رهبری مشخص می‌شود.مصوبات این هیأت همچون مصوبات شورای عالی امنیت ملی به تایید رهبری می‌رسد.

حسن روحانی، علی‌ لاریجانی، محمدجواد ظریف، حسین دهقان، علی شمخانی، علی‌اکبر صالحی، سعید جلیلی و علی‌اکبر ولایتی اعضای این هیأت هستند و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، همزمان دبیر این هیأت است و وظیفه اطلاع‌رسانی و ارائه گزارش‌های مربوطه با وی و هیأت نظارت است.

بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی روز گذشته (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران گفت که در روزهای آینده نشست هیأت نظارت بر برجام برگزار خواهد شد و موضوع تحریم‌ها به آنجا ارجاع می‌شود تا تصمیم گیری شود و بعد از آن یکی از راهکارهایی که می‌تواند مطرح باشد بردن موضوع به کمیسیون مشترک برجام است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه پیش‌بینی‌های لازم در صورت خلف وعده‌ها در برجام اندیشیده شده، تصریح کرد: اخبار درون آمریکا حاکی از آن است که اوباما مصوبه جدید را وتو نخواهد کرد و امضا می‌کند.

قانونگذاران مجلس سنای آمریکا روز پنج‌شنبه 11 آذر ماه طرح تمدید 10 ساله قانون تحریم‌های ایران را با 99 رأی مثبت و بدون هیچ رأی مخالف تصویب کردند تا پس از عبور این طرح از مجلس نمایندگان و سنا به امضای باراک اوباما رئیس جمهور این کشور برسد؛ طرحی که ایران معتقد است در صورت تصویب آن، آمریکا برخلاف تعهدات خود در برجام عمل کرده و ناقض این توافق خواهد بود.

پیش از این، مجلس نمایندگان آمریکا این طرح را با 419 رأی موافق و تنها یک رأی مخالف تصویب کرده بود.

«آلفونسو داماتو» سناتور جمهوری‌خواه و ایتالیایی‌الاصل آمریکا در سال 1995 طرحی برای تحریم اقتصادی ایران ارائه کرد که به موجب این طرح، هر شرکت یا دولتی که بیش از 40 میلیون دلار در صنایع نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کند، با مجازات اقتصادی از سوی آمریکا مواجه خواهد شد.این قانون در 4 اوت 1996 (14مرداد 1375) به امضاى بیل کلینتون رئیس‌جمهور وقت آمریکا رسید

در سال 2006 پس از آنکه لیبی تجهیزات هسته‌ای خود را کنار گذاشت، نام این قانون نیز به «قانون تحریم‌های ایران» تغییر یافت؛ قانونی که امروز به نام ISA «ایسا» نیز شناخته می‎شود.

این قانون یک بار دیگر نیز در سال 2006 تمدید شد و تا پایان سال جاری میلادی منقضی می‌شود.رئیس‌جمهور آمریکا تا 23 آذرماه جاری فرصت دارد تا این مصوبه را امضا یا وتو کند.