جان بیماران، بازیچه تب چالش های مجازی

گروه اجتماعی- گاهی اوقات چالش ها در دنیای مجازی دارای بار مثبت بوده و در نهایت می تواند منجر به اطلاع رسانی و آگاهی بخشی نسبت به بیماری های خاص، ‌رفتارهای اجتماعی و ... شود و در مقابل در بعضی مواقع چالش ها فقط جنبه سرگرم کننده دارد و هیچ نفعی به مخاطبان نمی رسد و معمولا شرکت کنندگان تنها به دنبال تفریح و ... هستند.

به گزارش افکارنیوز،‌ چندی است که تب چالش مانکن به اصطلاح در میان مجازی بازان بالا رفته و گروه های مختلف شغلی، اجتماعی، فرهنگی،‌ورزشی و ... را درگیر خود ساخته است.

چالش مانکن چیست؟‌

چالش مانکن یا Mannequin Challenge که چند هفته ای است که در کشور مد شده به این صورت است که افراد با پوشیدن لباس های خاص در حالتهای مختلف ثابت می مانند بدون هیچ حرکتی مانند مجسمه ثابت مانده و فیلمبردار شروع به تصویر برداری از مانکن های مجسمه نما می کند .

این چالش به تازگی در اینستاگرام ، تیویتر و فیس بوک با هشتگ #چالش_مانکن طرفداران بی شماری یافته است.

نخستین بار چند نوجوان در فلوریدای آمریکا چالش مانکن را برای تفریح و سرگرمی به راه انداختند با انتشار فیلم خود در صفحه یوتیوب ،‌بازدید کنندگان بی شماری را به خود اختصاص دادند.

پس از آن یکی از ورزشکاران حرفه ای آمریکایی تصمیم گرفت این کلیپ را بازسازی کند که این فیلم نیز مورد توجه بسیاری از مخاطبان مجازی قرار گرفت و کم کم به صورت چالشی خودجوش جای خود را در فضای مجازی باز کرد.

در ایران نیز بسیاری از گروه ها و اشخاص از این چالش استقبال کرده و فیلم های خود را در شبکه های مجازی منتشر کردند تا اینجای ماجرا می توان گفت که چالش مانکن تنها به قصد تفریح و سرگرمی بوده است اما با انتشار یک فیلم 27ثانیه ای از چالش مانکن در اتاق عمل، ماجرا وارد فاز جدیدی می شود.

با احتساب فیلمبردار؛‌یازده نفر از پرسنل اتاق عمل در این چالش شرکت کرده اند که هر کدام به نحوی مسوول حفظ سلامت و جان بیمار محسوب می شوند اما گویا برای لحظاتی وظیفه خطیر خود را فراموش کرده و شرکت در یک تفریح گروهی را به وظایف شغلی خود ترجیح داده و به این نحو اخلاق حرفه ای و پزشکی را زیر پا گذاشته اند.

هرچند انتشار این ویدئو با اعتراض شدید جامعه پزشکی و پرسنل درمان مواجه شده است و جامعه پزشکی انتشار آن را ادامه تخریب پزشکان، پرستاران و کادر درمان کشور دانسته و از اینکه دعواهای سیاسی و جناحی به حوزه حساس بهداشت و درمان هم کشیده شده انتقاد کرده است .

به طوری که کانال خبری پزشکان در این باره نوشته است: «در این ویدئوی ۲۷ ثانیه ای منتشر شده ، مشخص است که نوزاد تازه متولد نشده و سزارینی هم در کار نبوده است و با توجه به نبود مانیتورینگ حتی عمل جراحی وجود ندارد.

برخی مغرضان برای زیر سوال بردن کادر درمان به هر دروغ و تهمتی متوسل می شوند. در تازه ترین آنها فیلمی در شبکه های اجتماعی منتشر شده که گویا پرسنل یک اتاق عمل با یکدیگر چالشی به نام مانکن راه انداخته اند.»

البته هر نهاد و صنفی حق دارد از همکاران خود دفاع کند اما در اینکه نوزاد تازه متولد شده نبوده شکی نیست اما ادعای نبود عمل جراحی کمی اغراق آمیز است زیرا باید پرسید چگونه دستکش پزشک جراح خونی است ؟ ‌

این فیلم تنها به 27 ثانیه منتشر شده ختم نمی شود بلکه برای گرفتن این فیلم به دقایق طولانی تری به منظور آماده سازی افراد،‌محیط و ... نیاز است.

جامعه پزشکی نیز بهتر است به جای گرفتن مواضع غیر حرفه ای به پرسنل اتاق عمل، ‌بیمارستان و کادر پزشکی گوشزد کند که مراکز درمانی جای شرکت در چالش های مجازی نیست و این عزیزان برای انجام تکالیف مهمتری به سر کار آمده اند و حفظ جان و سلامت بیماران را باید در اولویت تمام کارها، رفتارها و ... خود قرار دهند.


مهرنوش حیدری