سلاحی برای کبراها و جنگنده های ایرانی+تصاویر

راکت‌های سری هایدرا از جمله موفقترین راکت های هواپرتاب هستند که در کشور آمریکا تولید شده و از سال 1948 میلادی تا به امروز در خدمت نیروهای مسلح آمریکا بوده و بسیاری از متحدان این کشور نیز به این سلاح مجهز شده اند. راکت های سری هایدرا به عنوان یک انتخاب ارزان قیمت از ابتدا برای مسلح کردن هواگردهای آمریکایی توسعه پیدا کردند. این سامانه باعث می شود که بتوان با هزینه بسیار پایینی با حجم زیادی از تهدیدات مقابله کرد.

 

یکی از بحث ها مهم در آن دوران مسئله مقابله با حجم زیادی از نیروهای پیاده و زرهی پیمان ورشو بود که از اوایل دهه 1950 به یکی از اولویت های اصلی غرب بدل شد. تا سالها این راکت می توانست در صورت پرتاب از هواگردهای مختلف به راحت از بالا به زره تانکهای روسی نقوذ کند و آنها را نابود کند. امری که بارها در زمان جنگ تحمیلی رخ داده و بالگردها و جنگندهای ایرانی به وسیله این راکت ها زره پوشهای عراقی را نابود کردند.

 

این نوع راکت از زمان جنگ کره تا به امروز در اکثر جنگ ها حضور موثری داشته است اما همیشه بحث دقت از جمله چالشهای مربوط به این راکت انداز بوده است. در سالهای اخیر چندین نمونه از این راکت ها برای استفاده با هدایت لیزری توسعه یافته است که از این میان می توان به نمونه هایی مثل GATR ، APKWS و DAGR اشاره کرد. این چندین مدل همگی ساخت شرکت های آمریکایی هستند.مدل Cirit ساخت شرکت روکستان ترکیه نیز یکی دیگر از مدلهای هدایت لیزری بر پایه طرح هایدرا می باشد.

 

 

چنگال عقاب‌های ایرانی باز هم برّنده‌تر شد/ نصب موفق راکت‌های هدایت‌شونده روی جنگنده‌های ایرانی +عکس

سامانه APKWS

 

 

هدف از طراحی این نوع راکت های هدایت شونده داشتن یک سلاح هدایت دقیق با قیمت پایین به منظور مقابله با طیف زیادی از تهدیدات در شرایط نبرد در قرن جدید است که شامل اهدافی کمتر حفاظت شده می باشد.

 

سلاحی برای کبراها و جنگنده های ایرانی

 

در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حجم زیادی از پرتابگرهای 7 تایی و 19 تایی راکت های هایدرا را خریداری شده و بر روی بالگردهای کبری و جنگنده های اف 4 و اف 5 هوانیروز و نیروی هوایی نصب شده و در طول جنگ تحمیلی در جم بسیار بالایی مورد استفاده قرار گرفتند.

 

 

چنگال عقاب‌های ایرانی باز هم برّنده‌تر شد/ نصب موفق راکت‌های هدایت‌شونده روی جنگنده‌های ایرانی +عکس

 

چنگال عقاب‌های ایرانی باز هم برّنده‌تر شد/ نصب موفق راکت‌های هدایت‌شونده روی جنگنده‌های ایرانی +عکس

بالگردهای کبری هوانیروز مجهز به راکت اندازهای 7 تایی و 19 تایی 70 میلی متری

 

 

از این راکت ها می توان در نقش های زیاد از ضد نیروهای پیاده تا نابودی محل های تجمع، خودروهای زرهی و نابودی سنگرها و تاسیسات ثابت یا پیاده دشمن استفاده کرد. برد نمونه آمریکایی بسته به نوع سرجنگی و وزن نهایتا تا 8 هزار متر است.

 

 

چنگال عقاب‌های ایرانی باز هم برّنده‌تر شد/ نصب موفق راکت‌های هدایت‌شونده روی جنگنده‌های ایرانی +عکس

اف 4 ایرانی مجهز به راکت اندازهای 70 میلی متری

 

 

در سالهای اخیر گونه هدایت شونده این راکت ها با سامانه های لیزری نیز توسط شرکت های مختلفی در کشورهای گوناگون توسعه پیدا کرده است.

 

از 50 تا 80 میلی متری؛ همه تولید ایران

 

در جریان نمایشگاه هوایی امسال در کیش، صنایع دفاعی کشورمان اطلاعات مهم و جدیدی را مربوط به توسعه و ساخت مدل‌های جدیدی از راکت‌اندازهای ایرانی منتشر کردند و بر اساس این اطلاعات، جمهوری اسلامی ایران موفق شده علاوه بر تولید انبوه مدل‌های 70 میلی متری به همراه لانچرهای 7 تایی و 9 تایی آن، گونه های دیگری از این راکت ها را نیز توسعه داده و نه فقط برای بالگرد و هواپیما بلکه برای پهپادها، مواضع زمینی و حتی دریایی نیز آماده سازی کند.

 

بر اساس این اطلاعات، در حال حاضر راکت‌اندازهای 70 میلی متری 2 تایی ، 7 تایی، 9 تایی و 19 تایی – راکت 50 میلی متری دو تایی و80 میلی متری دو تایی در داخل کشور تولید می‌شود.

 

 

چنگال عقاب‌های ایرانی باز هم برّنده‌تر شد/ نصب موفق راکت‌های هدایت‌شونده روی جنگنده‌های ایرانی +عکس

راکت اندازهای تولیدی در ایران

 

این راکت‌اندازها توان نصب بروی انواع پلتفورم های هوایی، زمینی و دریایی به صورت ثابت و متحرک را داشته و در صورت داشتن فضای لازم توان چرخش 360 درجه در سمت و منفی 15 الی مثبت 60 در ارتفاع را دارد. به غیر از پرتابگرهای 7 تایی و 19 تایی 70 میلی متری باقی مدلهای مورد نظر توان نصب بر روی پهپاد را نیز دارند. بحث چرخش 360 درجه برای این راکت‌انداز برای اولین بار است که در ایران مطرح شده است و مزیت‌های تاکتیکی بسیار زیادی را خصوصا در عملیات‌های زمینی دارد. صرفا با چرخش خود راکت‌انداز و بدون نیاز به چرخاندن سامانه میزان می توان سمت آتش را عوض کرده و با اهداف سریع و پرتحرک نیز به سرعت درگیر شد.

 

 

چنگال عقاب‌های ایرانی باز هم برّنده‌تر شد/ نصب موفق راکت‌های هدایت‌شونده روی جنگنده‌های ایرانی +عکس

راکت انداز 7 تایی 70 میلی متری در نمایشگاه هوایی کیش

 

 

امکان نصب مسافت سنج لیزری و همچنین نصب راکت‌های هدایت‌شونده نیز برای این راکت انداز نیز موجود است و حتی در صورت لزوم کاربر زمینی می‌تواند تا 500 متر از پرتابگر فاصله گرفته و سپس به شلیک اقدام کند تا موضوعات حفاظت از نیروی انسانی نیز به خوبی رعایت شود. توان استفاده از انواع دوربین‌ها از دوربین‌های دید در روز و دید در شب تا حرارتی برای هدف گیری با این راکت اندازها تعریف شده است.

 

راکت انداز دو فروندی 50 میلی متری حدود 1 متر طول داشته و وزن آن در حالت بارگیری کامل 8 کیلوگرم است و برد نهایی آن 1500 متر است.

 

راکت دو فروندی 70 میلی متری 1.5 متر طول، 28 کیلو وزن در حالت بارگیری کامل داشته و برد آن 6000 متر است. راکت 2 فروندی 80 میلی متری 1 متر و 70 سانت طول، 32.5 کیلوگرم وزن در حالت بارگیری کامل و برد راکت‌های آن نیز 6000 متر است. راکت انداز 7 تایی 70 میلی متری 1.5 متر طول داشته و وزن آن در حالت بارگیری کامل 98 کیلوگرم و برد راکت های آن در حدود 6000 متر است. همچنین راکت انداز 19 تایی 70 میلی متری 1 متر و 520 سانت طول، وزن آن در حالت بارگیری کامل 255 کیلوگرم و برد راکت های آن 6000 متر است.

 

بحث توان نصب بر روی انواع پلتفرم‌های ثابت و متحرک در زمین و همچنین نصب بر روی انواع وسایل پرنده از جمله پهپادها و همچنین شناورها به همراه امکان نصب راکت‌های هدایت شونده توان رزمی این سامانه ها را کاملا افزایش داده و استفاده از این راکت ها خصوصا در انواع هدایت لیزری بر روی پلتفرم هایی مثل پهپادها می توانند یک سلاح ارزان قیمت و در عین حال موثر را در اختیار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.