سیستان و بلوچستان ۵۲بارلرزید

غلامرضا اربابی اظهار داشت: شدت 22 زلزله به وقوع پیوسته در این مدت بین 2 تا سه ریشتر، 22 مورد بین سه تا چهار ریشتر و هشت مورد نیز بین چهار تا پنج ریشتر بوده است.

 

وی با بیان اینکه آخرین زمین لرزه استان عصر روز گذشته (دوشنبه 15 آذر) به بزرگی 4.9 ریشتر در 30 کیلومتری گلمورتی مرکز شهرستان دلگان رخ داد گفت: خوشبختانه هیچ یک از زلزله های استان در سالجاری خسارتی نداشته است.

 

وی با بیان اینکه هم اینک سه ایستگاه لرزه نگاری در شهرستان های زاهدان، چابهار و سراوان فعال است گفت: با توجه به زلزله خیز بودن سیستان و بلوچستان در نظر داریم تعداد این ایستگاهها را در استان افزایش دهیم.

 

مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان اجرای طرح تحقیقاتی با همکاری پژوهشگاه زلزله شناسی کشور بر روی گسل مکران و انجام کارهای تحقیقاتی در زمینه زلزله با همکاری دانشگاه زنجان را از جمله برنامه های در دست اقدام در این استان ذکر کرد.

 

سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور با وضعیت جغرافیایی خاص خود گاه چندین مخاطره طبیعی را به یکباره با هم تجربه می کند.

 

باد، طوفان، ریزگردها، سیل و خشکسالی از مهمترین مخاطره های طبیعی سیستان و بلوچستان است که برخی مواقع بطور همزمان رخ می دهد بطوریکه وقتی شمال استان با خشکسالی رو به روست در همان زمان سیل و بارندگی و طغیان رودخانه ها در جنوب استان اتفاق می افتد.