96، سال فشار مالیاتی است

گروه اقتصادی-  آخرین بودجه دولت یازدهم، حکایت از رشد 13.8 درصدی رقم منابع و مصارف بودجه دارد؛ به طوری که لایحه بودجه سال 1396 از حیث منابع و مصارف بالغ بر یک میلیون و 84 هزار و 939 میلیارد تومان خواهد بود. این در حالی است که منابع و مصارف بودجه امسال، رقمی معادل 952 هزار و 637 میلیارد تومان بوده است. این رقم نشان می‌دهد که منابع و مصارف بودجه سال آینده، از رشد 13.8 درصدی برخوردار شده است.

به گزارش «افکارنیوز»، یکی از ارقام مهم لایحه بودجه، درآمد مالیاتی است. براساس لایحه بودجه سال آینده، میزان مالیات‌ها 8.7 درصد رشد داشته است. به این ترتیب، سهم درآمدهای مالیاتی برای سال آینده به 112 هزار میلیارد تومان افزایش یافته،‌ در حالی که برای سال‌جاری 103 هزار میلیارد تومان لحاظ شده بود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در شرایط رکود اقتصادی کشور، درآمدهای مالیاتی با عدم تحقق حدود 10 هزار میلیارد تومانی روبه‌رو بوده است. بر این اساس، در حال حاضر این سوال مطرح است که آیا رقم برآورد شده در بودجه سال آینده قابل تحقق است و یا این‌که از چه طریقی تامین خواهد شد؟

در این خصوص، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی می‌گوید: در لایحه بودجه 96 و در حالی که در شرایط رکود قرار داریم، بیش از 110 هزار میلیارد تومان دریافت مالیات در نظر گرفته شده است که امکان وصول چنین رقمی سخت است؛ چراکه شرایط اقتصادی ما در وضعیتی نیست که افراد بتوانند مالیات بدهند و تولید نیز در رکود قرار دارد.

به اعتقاد وی، «منطق این است که هم پایه های مالیاتی گسترش یابد و هم میزان مالیات افزایش پیدا کند، اما از آنجایی که پایه‌های مالیاتی در کشور تقریبا ثابت است و فرار مالیاتی و منابع ناشناخته نیز زیاد است، بنابراین میزان مالیات افزایش پیدا خواهد کرد و این به ضرر مالیات دهندگان یعنی همان مردم خواهد بود.

غلامعلی جعفرزاده، عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز عنوان کرده است: «دولت در این لایحه درآمد نفت را 110 هزار میلیارد تومان، مالیات را 112 هزار میلیارد تومان و سقف بودجه را نیز 320 هزار میلیارد تومان پیش بینی کرد. در واقع میزان درآمد ناشی از نفت و مالیات در لایحه بودجه با هم برابر دیده شده است.»

به گفته وی، «تقریبا میزان نفت و مالیات در لایحه بودجه با هم برابر دیده شده که دلیل آن افزایش قیمت نفت و پیش بینی ادامه رکود برای کاهش درآمد اصناف از این حیث که مشاغل نمی توانند مالیات بدهند است.»


طاهره رضوی