روحانی:روز اجرای برجام روز عزای اسرائیل بود

حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز با حضور در مراسم شکرگزاری برداشت محصول که در سالن اجلاس سران برگزار شد،‌اظهار داشت: خوشحالم که ملت ایران امروز شاهد جشن بزرگ ملی برای دستیابی به نعمات خداوند و محصولات کشاورزی به ویژه محصول استراتژیک گندم است.

وی افزود: مراسم امروز هم جلسه شکرگزاری است و هم جشن افتخار ملی برای تبلور بزرگ‌ترین بخش اقتصاد مقاومتی است. همچنین روزی است که ملت بزرگ ما در بخش امنیت غذایی شاهد یک قدم مهم برای خوداتکایی و خودکفایی است و این به معنای تضمین امنیت ملی کشور در بخش غذایی است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کشاورزان پایه اصلی این افتخار هستند، گفت: اراده، ایمان، امید و تلاش کشاورزان است که امروز ما را به این نقطه پرافتخار رسانده است. کشاورزی این نیست که به فکر محصول و پول آخر کار باشد. کشاورز با گیاه، نبات و دام زندگی می‌کند. آن کسی که کشاورزی را انتخاب کرده در خلقت نبات و دام قدم به قدم با خلقت حق قدم برمی‌دارد.

روحانی با اشاره به روزهای قحطی در دوران جنگ جهانی اول، گفت: کسانی که آن سال‌ها را به خاطر بیاورند می‌دانند امنیت غذایی یعنی چه،‌می‌دانند اگر یک روز غذا نباشد چه می شود و اگر یک سال گندم به اندازه کافی نباشد و دشمن بخواهد ما را تحت فشار قرار دهد،‌چه شرایطی به کشور تحمیل می شود.

وی با اشاره به تأکیدات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بر مسئله و محصولات کشاورزی گفت: مسئله کشاورزی این نیست که چه مقدار از اشتغال جامعه را تأمین می‌کند و یا چند درصد در رشد اقتصادی ما مؤثر است و یا چند درصد از تولید ناخالص داخلی ما است که البته این‌ها نیز مهم است اما مهم‌تر از همه آنها قدرت ملی، پایداری ملی و استقلال کشور است و در یک کلمه قدرت چانه‌زنی ما در دنیا است.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: هرچه قدرت چانه‌زنی ما را در سطح جهانی و در مذاکرات جهانی بیشتر کند، یعنی قدرت ملی ما افزایش پیدا کرده است. با افزایش تولید نفت در کشور است که ما در اجلاس اوپک قدرت چانه‌زنی داریم. اگر قدرت تولید نفت نداشته باشیم و تولید ما یک میلیون بشکه باشد کسی با ما حرف نمی‌زند و چانه‌زنی ما را گوش نمی‌کند.

روحانی با اشاره به زمان اجرایی شدن برجام گفت: زمان اجرای برجام همان روز عزای رژیم صهیونیستی است که هم رژیم صهیونیستی سیاه‌پوش شد و هم یکی از کشورهای منطقه که متأسفانه مسیر غلطی را طی می‌کند.

وی ادامه داد: از روز اجرای برجام تا امروز تولید نفت ایران از یک میلیون بشکه به 2 میلیون و 300 هزار بشکه رسیده است. این قدرت است و همین قدرت است که از ما در اوپک دعوت می‌کند و با ما حرف می‌زند و ما اداره‌کننده جلسه می‌شویم و ما در آن موفق می‌شویم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: فقط در برجام نبود که ما پیروز شدیم در اوپک هم ما موفقیت به دست آوردیم. در خرید هواپیما هم موفقیت به دست آوردیم. در محصولات کشاورزی هم موفقیت به دست آوردیم. در حقیقت ملت مقاوم امیدوار و متحد از هر مشکلی عبور می‌کند.

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از اهداف اولیه دولت یازدهم حتی قبل از شروع به کار دولت موضوع کشاورزی بود، گفت: در تیرماه 92 اولین جلسات ما با بخش کشاورزی بود که در همان زمان گزارش‌هایی از ذخایر گندم به من می رسید. یک دفعه گزارشی به ما رسید که ذخیره گندم یک استان سه روز است.

وی افزود: ما در آن زمان مشکلاتی برای انتقال گندم از خارج داشتیم، سر نقل و انتقال ارز مشکل داشتیم. آن مشکلات باعث شد که وزارت کشاورزی ما در مسیر خوداتکایی و استقلال در مواد استراتژیک غذایی حرکت کند. آقای حجتی در آن زمان عنوان می‌کرد اگر محصول ما کاهش پیدا کرده به خاطر نرسیدن کود است و توصیه کرد ارز لازم را اختصاص دهیم تا کود و بذرهایی که مورد نیاز است وارد شود.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: به بعضی آدم‌هایی که نسبت به دولت یازدهم غیرمنصفانه حرف می‌زنند کاری نداریم. باید برای آنان دعا کنیم چرا که چاره‌ای نیست. دعا کنید خداوند از آسمان همانطور که روزی ما را نازل می‌کند یک مقدار انصاف هم برای این‌ها نازل کند تا بتوانند منصفانه حرف بزنند و فکر کنند.

روحانی با بیان اینکه وقتی شما در گندم خودکفا هستید در همه جا سر خود را بالا خواهی گرفت، گفت: در این زمان دیگر نیاز نداریم که به آن بانک خارجی التماس کنیم و از این شرکت به آن شرکت و از این کشتیرانی به آن کشتیرانی برویم.

وی پیرامون آمار محصولات کشاورزی گفت: محصولات مواد غذایی و کشاورزی ما در سال 92 به مقدار 97 میلیون تن بود و امسال به 117 میلیون تن رسیده است که این به معنای برنامه‌ریزی و حرکت درست است. ما در سال 83 یک بار به خودکفایی گندم رسیدیم و در آن زمان رئیس‌جمهور وقت اعلام کرد که بعد از 40 سال ایران به خودکفایی رسیده است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما در سال 80 به 6.77 میلیون تن گندم نیاز داشتیم که از خارج وارد کنیم. در سال 83 به خودکفایی رسیدیم و در سال 88 باز 6.77 میلیون تن نیاز داشتیم که گندم از خارج وارد کنیم.

وی با بیان اینکه مهم تداوم پیشرفت است، گفت: اینکه بخش کشاورزی ما یک سال 3.8 درصد رشد داشته باشد اما سال بعد آن را نداشته باشد، ارزشمند نیست. البته در سال 94 کشاورزی به داد ما رسید. سالی که قیمت نفت کاهش پیدا کرده بود اگر رشد کشاورزی نبود، ممکن بود رشد ما به منفی شدن برود.

رئیس‌جمهور ادامه داد:‌ علت اینکه ما در سال 94 توانستیم رشد نزدیک 2 درصد داشته باشیم به خاطر این بود که رشد کشاورزی ما 5.4 درصد بود. البته این نتیجه هم به دست آمد که قیمت و فشار نفت در بخش کشاورزی خیلی نمی‌تواند تأثیرگذار باشد.

روحانی با بیان اینکه امسال رشد اقتصادی ما بالای 5 درصد خواهد بود، گفت: امیدواریم بخش کشاورزی ما نیز رشد بالای 5 درصد داشته باشد. آنچه مهم است تداوم رشد است. اگر سال بعد 117 تن بالاتر رفت معنایش این است که ما مسیر درستی را انتخاب کردیم.

وی با اشاره به کنترل تورم توسط دولت، گفت: علت اینکه می‌گوییم کنترل تورم افتخار دولت یازدهم است بدین خاطر نیست که یک سال تورم پایین بیاید. اینکه یکسال تورم بالا برود و سال بعد پایین بیاید در تاریخ ما بوده و چیز جدیدی نیست، آنچه جدید است روندی است که از سال 92 تا به امروز طی شده و آن اینکه سال به سال نرخ رشد تورم را کاهش دادیم و اگر بتوانیم این را ادامه دهیم ارزشمند و مهم است. اینکه به تورم 7 درصد برسیم و دوباره به 17 درصد برگردیم بی‌ارزش است.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود گفت: پیش‌بینی ما این بود که امسال حدود 10 میلیون تن گندم از کشاورز بخریم اما خرید ما بالای 11.5 میلیون تن رفت. البته این جز عنایت خداوند چیز دیگری نیست. ما اگر جنگل و مرتع را خراب باران نمی‌بارد و ابر از بالای سر ما رد می‌شود.

روحانی ادامه داد: ما فکر می‌کنیم فقط کوه‌های بلند هستند که به ابرها می‌گویند بایست. درختان ابر را صدا می‌زنند. وقتی زمین سرسبز است و جنگل هست ابر می‌بارد. ما در سال آبی که گذشت از نظر نزولات الهی تفاوت اساسی با سال‌های قبل از آن نداشتیم. در گذشته 230 میلی‌لیتر بود که امسال به 234 میلی‌لیتر رسید.

وی خاطرنشان کرد: بعضی‌ها شاید بگویند سطح زیر کشت را بالا بردیم در حالیکه سطح زیر کشت بالا نرفت. سطح زیر کشت از سال 92 که 6.4 بوده امروز به 5.9 رسیده است. یعنی سطح زیر کشت 500 هزار هکتار کاهش پیدا کرده است.

رئیس‌جمهور پیرامون ماشین‌آلات کشاورزی نیز، گفت: در بخش ماشین‌آلات کشاورزی در این دولت تحول بسیار خوبی صورت گرفته است. اینکه در عرض چند سال 60 هزار تراکتور در اختیار کشاورزان قرار گرفت حرکت خوبی بوده است.

روحانی با تأکید بر اینکه ما باید از فناوری نوین استفاده کنیم و دیگر کشاورزی سنتی جواب نمی‌دهد، گفت: باید از فناوری روز برای تحول در کشاورزی استفاده کنیم. باید از تجربه جهانی در این خصوص بهره ببریم. برخی فکر می‌کنند اگر ما دور کشور دیوار بستیم وضع مان خیلی خوب می‌شود.

وی اضافه کرد: از پیغمبر خدا یاد بگیرید. مؤمن که هر کجا علم و حکمت است دنبال آن می‌رود. نمی‌دانم بعضی‌ آدم‌ها چگونه قرآن هم می‌خوانند. مدعی هستند با اسلام هم آشنا هستند. خداوند این نصیان را از کجا برای اینها رساند که همه را فراموش کردند. بعضی ریشه کلمه انسان را می‌گویند از انسان است و بعضی می‌گویند از انس که ما دومی را قبول داریم. اما ظاهرا این‌ها اولی را قبول دارند.

رئیس‌جمهور در ادامه پیرامون سختی تأمین منابع مالی کشاورزی گفت: ما به یکباره متوجه شدیم نزدیک 15 هزار میلیارد تومان باید پول گندم پرداخت کنیم. این مبلغ یعنی نصف کل بودجه عمرانی کشور. البته هر چه به کشاورزان بیشتر کمک کنیم افتخار ماست اما برای ما تأمین این مسئله سخت است.

روحانی با تأکید بر لزوم حفظ آب و خاک در مسئله کشاورزی گفت: اگر این دو را از دست بدهیم در بلند مدت هیچ چیز نخواهیم داشت ولو در کوتاه مدت کشاورزی ما خوب شود. ما توسعه کشاورزی را پایدار می‌کنیم. خاک بزرگ‌ترین سرمایه است. بروید در کشورهای جنوبی خلیج فارس آن وقت می‌بینید خاک چقدر ارزش دارد و آنان چطور خاک ایران را با لنج به آنجا می‌برند برای کشاورزی و سایر برنامه‌هایش.

وی در ادامه با اشاره به لزوم حفظ ذخایر آب گفت: باید در مسئله آب از فناوری‌های نوین استفاده کنیم تا مصرف آب را کاهش دهیم. اگر مصرف آب کشاورزی کاهش پیدا کند برای محیط زیست، صنعت و آب آشامیدنی ما مفید است. باید کاری کنیم که محصول بیشتر با آب و زمین کمتر برداشت کنیم که این شدنی است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد:‌در دیگر حوزه‌ها نیز وضع ما بهتر شده است. در برنج و چغندر قند همین گونه است. محصول شکر از 1.1 به حدود 1.5 رسیده است. ما دو جا یارانه پرداخت می‌کنیم. یک جا زمانی که از کشاورز گندم می‌خریم چرا که قیمت تضمینی گندم با قیمت گندم که بخواهیم وارد کنیم تفاوت دارد. البته امسال قیمت تضمینی گندم را کاهش نخواهیم داد اما باید قدرت رقابت‌مان در دنیا را حفظ کنیم. جای دیگر یارانه را به مردم می‌دهیم آن هم وقتی است که گندم را تحویل نانوایی‌ها می‌دهیم.

روحانی در پایان گفت:‌حفظ آب و خاک و محیط زیست به عنوان اصل اولیه است و دولت تلاش خواهد کرد از بخش کشاورزی حمایت کند.