مایلی کهن: کی روش بر می گردد و همه را به رگبار می بندد

ملوان بندر انزلی این روزها با هدایت محمد مایلی کهن شرایط خوبی را در جدول رده بندی لیگ دسته اول فوتبال ایران دارد و مردم انزلی امیدوارند این تیم بار دیگر به سطح اول فوتبال ایران برگردد.

 

حضور مایلی کهن در ملوان هم برای او و هم برای انزلی چی ها اتفاقی جالب بود و آنها حالا در کنار هم تیمی را ساخته اند که جزو مدعیان جدی صعود به لیگ برتر است.

 

مایلی کهن پیرامون اتفاقات باشگاه ملوان و همچنین موضوعات فوتبالی حرف هایی زده که متن آن را در زیر می خوانید:

 

 

* قرار نبود نبازیم

مایلی کهن اظهار داشت: «قبل از اشاره به موضوعات فوتبالی باید بار دیگر درگذشت پدر آقای علی نظر محمدی را تسلیت بگویم و دیروز هم ساعت تمرین مان تغییر دادیم تا خدمت ایشان حضوری تسلیت بگوئیم. درباره بازی با خونه به خونه باید بگویم به هرحال فوتبال بردوباخت دارد. در واقع قرار نیست که ملوان نبازد.»

 

وی افزود: «شما می بینید که تیم فوتبال لیورپول در حالی که تا دقیقه 72 از حریف خود 3 بریک پیش بوده در نهایت بازی را می بازد و یا منچسترسیتی هم به لستر باخت. فوتبال همین است. منتهی در بازی با خونه به خونه در مجموع خوب نبودیم و یک مقدار آن به اشتباه خود من برمی گشت که فکر می کردم سفر از انزلی به بابل زمان زیادی نمی برد در حالی که ما 8، 9 ساعت در راه بودیم. ممکن هم هست تیمی با همین شرایط برود و 4 گل بزند اما ما آن روز مشکلاتی را داشتیم.»

 

 

* صورت بازیکن ما وحشتناک شده بود

سرمربی ملوان درباره اتفاقات اخیر تیمش گفت: «ما مشکلاتی از نظر بازیکن داشتیم. شاهین ثاقبی بازیکن فوق العاده ارزشمند است اما در بازی با پارس جنوبی از ناحیه صورت به شکلی آسیب دید که 10 بخیه خورد. با این حال جای تحسین داشت که شاهین گفت می خواهد به بابل بیاید و بازی کند اما من اجازه ندادم.»

 

وی تصریح کرد: «صورت این بازیکن در آن بازی به شکلی آسیب دید که همه وحشت  کرده بودیم. من خودم به همراه او نزد جراح عمومی رفتم و بالای سرش بودم. تا آن لحظه نمی دانستم عمق مصدومیت او چقدر است اما آنجا دیدیم که چقدر این مصدومیت خطرناک بوده است.»

 

 

* جایگاه ملوان ناشی از لطف خدا و تلاش تیمی است

مایلی کهن همچنین گفت: «اگر امروز ملوان شرایط خوبی در جدول دارد این شرایط اول به خاطر لطف خدا بوده و بعد هم تلاش کل مجموعه. ما تیمی داریم که اجزای آن با تمام وجود تلاش می کنند. از مربیان گرفته تا گروه تدارکات. ما پزشکی داریم به نام دکتر صیاد که مثل پروانه دور بچه ها می چرخد.»

 

 

* از بچه های ملوان بپرسید در رختکن چه گفتم

مایلی کهن درباره این موضوع که گفته اند دیدار ملوان و خونه به خونه به دلیل رودررویی وی با ستارگان سابق ملوان حیثیتی بوده است، بیان داشت: «شما می توانید از بچه های تیم ما بپرسید که در جلسه قبل از بازی به آنها چه گفتم. من به آنها گفتم که بیشترین  احترام را به پژمان، مازیار، رافخایی و غلامی بگذارند. به آنها گفتم حتی اگر طرف مقابل خدایی ناکرده حرکتی انجام داد شما اجازه عکس العمل ندارید. اتفاقا یکی از عوامل شکست مان همین موضوع بود. شما اگر فیلم بازی را ببینید متوجه می شوید که در دو، سه مورد آنها محکم برخورد کردند و بازیکنان ما تحت تاثیر صحبت های من آرام عمل کردند.»

 

 

* از علی کریمی گلایه کردم

وی درباره تقابلش با علی کریمی گفت: «اتفاقا بعد از بازی علی کریمی آمد و من از دیدن او کیف کردم. یک گله همراه با شوخی هم به او کردم و گفتم نیامدی، نیامدی و وقتی هم به تیم خونه به خونه اضافه شدی زمان بازی با تیم من بود. حضور تو روحیه مضاعف به آنها داد.»

 

 

* در لیگ یک تیم آسان وجود ندارد

مایلی کهن گفت: «در لیگ دسته اول همه بازی ها سخت است. شما نمی توانید هیچ حریفی را دست کم بگیرید. تیم مس رفسنجان می رود و 6 گل به خیبر خرم آباد می زند. این نشان می دهد که کار در این لیگ چقدر دشوار است اما مسلما حمایت ها و دلگرمی های مردم انزلی به ما کمک کرده و در ادامه هم کمک خواهد کرد.»

 

 

* این همه درباره کی روش حرف زدم چه شد؟

سرمربی اسبق تیم ملی خاطرنشان کرد: «برخلاف اینکه گفته می شود علیه مسعود شجاعی بعد از آن صحبت ها هجمه شده است من معتقدم بیشتر از او حمایت شد تا هجمه. خود من این همه صحبت کردم چه اتفاقی افتاد؟ آیا چیزی درست شد؟ این همه راجع به آقای کی روش گفتیم اتفاقی افتاد؟ آقای کی روش الان کجاست؟ رفته گل بچیند؟ دوباره چند روز دیگر برمی گردد همه را به رگبار می بندد بعد هم می گوییم مهم نیست چون می خواهیم به جام جهانی برویم. خیلی مسائل را زیر پا له می کنیم. مسائلی که نه تنها جزو ارزش های ما بوده بلکه جزو ارزش های دنیای متمدن به حساب می آید.»

 

 

* کسی به ایشان نمی تواند بگوید بالای چشمت ابروست

مایلی کهن در ادامه اذعان داشت: «شما یادتان هست که سر جنجال "جان تری" چه اتفاقاتی افتاد آنها در آستانه جام ملت ها و در حالی که به بازیکنانشان نیاز داشتند بر تخلف او چشم پوشی نکردند یا ماجرای "فردیناند" که او را محروم کردند اما اینجا کافی است یک نفر تخلفی کند و می بینیم که چه مسایلی مطرح می شود.  مقررات سربازی را نقض می کنند و سرمربی معروف با گردن کلفتی می گوید من خودم حلش می کنم.»

 

وی تصریح کرد: «مسعود شجاعی از جوانان سایپا توسط من به تیم بزرگسالان آمد و شاگردم بود. مهدی رحمتی هم خودش می داند که چقدر دوستش دارم. من هر دوی آنها را می شناسم اما می خواهم بپرسم آیا آقایان مسئول که با این بازیکنان برخورد می کنند می توانند به کی روش بگویند بالای چشمت ابروست؟»

 

 

* چرا به دروازه بان سوریه گفت دلقک؟

وی در ادامه صحبت های خود به دیدار ایران و سوریه اشاره کرد و گفت: «شما به من بگویید مشکل دروازه بان سوریه چه بود؟ وقت تلف می کرد؟ خب به سرمربی ما چه ارتباطی دارد که در بطری آب را روی بینی اش می گذارد و گلر آنها را دلقک خطاب می کند. آیا این جزو شاخصه های انسانی یک مربی است؟ حالا به دین و ایمان کاری ندارم. مگر ما از خیلی فاکتورها برای پیروز شدن استفاده نمی کنیم؟ خب گلر آنها هم آن کار را انجام می دهد. به هر حال هدف رفتن به جام جهانی است و از دید آقایان هدف وسیله را توجیه می کند. در خیلی از مسائل غیرفوتبالی هم چنین رفتارهایی دیده شده است. 20 سال گفتیم انرژی هسته ای حق مسلم ماست و بعد گفتیم انرژی هسته ای حق مسلم آنهاست.»

 

 

* دست تیم ها را ببندیم و به حریف بگوییم تا دلت می خواهد گل بزن

سرمربی ملوان بندر انزلی در ادامه خاطرنشان کرد: «خدا را شکر تماشاگران مان نسبت به گذشته متوجه خیلی از مسایل شده اند و می خواهند از فوتبال لذت ببرند. باور کنید باخت شرافتمندانه هم در فوتبال لذت بخش است. همه ما داریم فوتبالی های خارجی را می بینیم.»

 

وی همچنین یادآور شد: «اینکه شما به مربی حریف و یا بازیکن حریف توهین کنید که در نهایت بگویید نباید بازنده می شدم، فقط لذت مردم را از فوتبال کم می کند. مثلا داور می آید و در یک بازی سوت های 60 به 40 را به نفع تیم میزبان می زند. این بردن چه لذتی دارد خب دست تیم ها را ببندیم و بیندازیم روی زمین تا تیم مقابل گل بزند.»

 

 

* فردوسی پور می گفت اینها چه ربطی به فوتبال دارد؟

سرمربی اسبق تیم ملی به گذشته اشاره کرد و گفت: «10، 12 سال قبل که مربی سایپا بوده ام و هدایت تیم امید را هم برعهده گرفتم گفتند کجای دنیا مربی تیم ملی، مربی تیم باشگاه هم هست. این حرف را آقای فردوسی پور زده بود. من هم گفتم شما نمی توانید در فوتبال چنین مقایسه ای را انجام دهید و در دیگر بخش های جامعه مقایسه نکنید. همان روز گفتم کجای دنیا ماشین را از کمپانی تحویل می گیرید و بعد از چند کیلومتر جوش می آورد و مجبور می شوید آن را به کمپانی می برید و قطعاتش را عوض کنید. ضمنا گفتم کجای دنیا ناگهان یک تصمیم گیری می شود و قیمت خانه و زمین سه برابر می شود. آقای فردوسی پور می گفت اینها چه ربطی به فوتبال دارد و من هم پاسخ دادم همه این مسایل مثل حلقه های یک زنجیر متصل است.»

 

مایلی کهن تصریح کرد: «بنده 25 سال پیش به آلمان رفتم؛ آن زمان که واحد پولشان مارک بود. جنسی که آن زمان یک مارک قیمت داشت بعد از 20 سال که مارک به یورو تبدیل شده بود تفاوت چندانی از نظر قیمت نکرده بود. با همه این حرف ها می توان در ورزش کارهایی کرد که مردم با هم مهربان تر باشند من از مردم خوب انزلی صمیمانه تشکر می کنم و ممنون آنها هستم زیرا درصد قابل توجهی از توهین ها کم شده است.»

 

 

* ورزشگاهی دیدم که شاید سرنوشت نقش جهان را پیدا کند

سرمربی ملوان افزود: «امسال برای اولین بار در عمرم به سیرجان رفسنجان سفر کردم و خیلی هم خوشحال شدم. در سیرجان یک استادیوم مدرن دیدم که دست سازندگان آن درد نکند. البته چمن مصنوعی داشت بعد هم به رفسنجان رفتم و برخلاف تصورم دیدم سطح زندگی مردم آنجا پایین است. در همان رفسنجان یک استادیوم 2 هزار نفری با چمن مصنوعی بود و یک استادیوم شیک و مدرن و نیمه تمام مشاهده کردم. که می گفتند یکی، دو سال است نیمه تمام مانده است و امیدوارم سرنوشت آن مثل نقش جهان نشود و تکمیل آن به 50 سال دیگر نیفتد.»

 

 

* ورزشگاه انزلی فاجعه است

وی افزود: «واقعا باید بگویم که ورزشگاه انزلی فاجعه است. ما نباید در این شهر یک ورزشگاه خوب در شأن مردم  مهربان و ورزش دوست آنجا داشته باشیم؟ در رشت هم همین موضوع است. آنها سردار جنگل را دارند ولی بروید ببینید که چند بار از این ورزشگاه استفاده شده و الان چه شرایطی دارد؟»

 

سرمربی ملوان خاطرنشان کرد: «ما وقتی به بابل رفتیم رختکن ورزشگاه آنها به  گونه ای بود که به زور داخل آن جا شده بودیم. ظرفیت 10 نفر را داشت و باید 25 نفر در آن لباس عوض می کردیم. دو دستشویی داشت که یکی از آنها گرفته بود. در همان دستشویی ها دوش گذاشته بودند که آب گرم نداشت. سقف رختکن آنقدر کوتاه بود که مجبور شدیم یک پیراهن آویزان کنیم تا سرکسی به آن نخوردو آسیب نبیند. آیا واقعا در این مملکت پول نداریم تا ورزشگاه بسازیم؟»

 

 

* خدا نگذرد از کسی که قلیان را رواج داد!

مایلی کهن گفت: «شما ببینید در مملکت ما برای سفر یک مسئول به یک شهر چقدر هزینه می شود؟ من به این دوره کاری ندارم و منظورم به همه دوره هاست. چقدر پول هزینه می شود تا برای یک مسئول بنر خوشامدگویی بزنند و یا هزینه آوردن و بردن مردم می شود. وزیر نیرو اعلام می کند که مردم وضعیت آب و برق اینگونه است و کمتر برق مصرف کنید. خود من اگر از بچه ها بپرسید همه می دانند که چه در خانه و چه در مکان های عمومی اجازه نمی دهم لامپ اضافه روشن شود اما بیایید سری به وزارت نیرو بزنیم و ببینیم در طول روز که هوا هم روشن است چه تعداد چراغ اضافه در آن ساختمان روشن کرده اند. اگر حرف های من بد است بیایند زبان من را ببرند هر چند دیگر آخرهای عمرمان است.»

 

پیشکسوت فوتبال کشورمان در ادامه عنوان کرد: «آیا نمی توان دستورالعملی گذاشت و طبق آن اجازه نداد وقتی مسئولی به شهری برای افتتاحیه مکانی می رود بنر بچسبانند و بیخودی هزینه کنند. در گذشته یادمان می آید که برای جشن ها از چراغانی استفاده می شد اما الان می بینیم که در عزاداری ها بیشتر از جشن ها چراغانی می کنند. خدا شاهد است این مملکت خیلی کارها وجود دارد که مسئولان به جای این کارها می توانند به آنها بپردازند. خدا نگذرد از کسانی که قلیان را بین جوانان رواج دادند. در همین سفر اخیرمان به بابل اتوبوس مان خراب شد و در مکانی دو، سه ساعت ایستادیم. برای پرسیدن یک سوال به یک مکان عمومی رفتیم که در آن هم باز بود و دیدیم تعدادی دختر و پسر در کنار هم نشسته و قلیان می کشند. باور کنید تن و بدنم لرزید اینها بچه های من و شما هستند. دل پردردی دارم.»

 

 

* ورزشگاه آزادی را به شهرداری بدهید

مایلی کهن افزود: «اگر در این مملکت مسئولیتی داشتم اول از همه استادیوم ها را به شهرداری ها می سپردم تا تجهیزشان  کنند. مگر در دنیا غیر از این است. چه اشکالی دارد ورزشگاه آزادی به شهرداری داده شود تا به آن برسند. الان از همه جای این ورزشگاه آب چکه می کند. شهرداری آن را تجهیز می کند و در برخی از روزها در اختیار مردم قرار می دهد تا از فضای آن – البته به جز استادیوم 100هزار نفری – استفاده کنند. چرا این کارها در اینجا نمی شود؟»

 

وی تصریح کرد: «در کشورهای مترقی در دل طبیعت جاده و پل می زنند آن وقت در همین بندر انزلی 30 سال است که جاده کمربندی را درست نمی کنند و می گویند به محیط زیست آسیب می زند. مگر در دیگر کشورها در دل طبیعت پل نمی سازند؟ متاسفانه اینجا دعوا سر کار نیست سر منیت است.»

 

 

* بعضی ها همه چیزشان به فوتبال وصل است

مایلی کهن درباره این بحث که گفته می شود در لیگ دسته اول فساد وجود دارد گفت: «درباره خیلی از مسایل فعلا نمی توان صحبت کرد و باید صبر کرد تا انتهای بازی ها. البته بنده باید بگویم تا اینجای کار مسابقات از نظر برگزاری نمره قبولی می گیرد. هرچند باید اشکالات را هم گفت. ما در بازی با تراکتورسازی در جام حذفی دو پنالتی مان سوخت اما علی رغم ناراحتی ام از این قضیه به داور خسته نباشید گفتم همانجا می توانستم مثل خیلی ها شلوغ بازی و تماشاگران را تحریک کنم اما این کار را نکردم.»

 

وی همچنین عنوان کرد: «بعضی ها همه چیزشان به فوتبال بسته است اما من با آنکه عاشق فوتبال هستم نگاه دیگری دارم. شاید بخندید اما فوتبال برای من مثل عرفان می ماند. فوتبالی که می گویند سیاه و سفید و سرخ نداریم. فوتبالی که می گویند اگر دیدی حریفت روی زمین افتاده و می توانی گل بزنی کار ارزشمند را انتخاب کن و توپ را به بیرون بزن. فوتبالی که 90 دقیقه است اما 90 سال تجربه به شما منتقل می کند. در همین بازی اخیرمان برابر خونه به خونه اتفاق نادری را دیدم. دقیقه 5 بازی بازیکن ما در محوطه جریمه سرنگون شد و داور به او اخطارداد. حالا اینکه بازیکن ما تمارض کرده و یا واقعا روی او خطا شده بحث دیگری است اما این همه فوتبال دیده ایم کجا چنین اتفاقی افتاده است که داور دقیقه 5 به جای مدیریت کردن اخطار بدهد و اعتماد به نفس بازیکن را پایین بیاورد؟»

 

 

* جادوگرها سراغم آمدند

مایلی کهن در پایان درباره موضوع جادو و جادوگری در فوتبال گفت: «این مساله از قدیم بوده است. وقتی که در سایپا حضور داشتم برخی عوامل این کار مشخص شدند. یکسری افراد در فوتبال به این کارها اعتقاد دارند اما من اعتقادی ندارم. اتفاقا سراغ من هم آمدند اما دمشان را قیچی کردم و فرار را بر قرار ترجیح دادم. البته اول سراغ آقا نادر (فریاد شیران) رفتند اما من هم آقا نادر و هم جادوگرها را فراری دادم ولی آقا نادر بعدش برگشت و جادوگرها دیگر نیامدند.»