وزیر به استیضاح اعتناء نکرد اما نمایندگان امضاها را پس گرفتند!

گروه سیاسی- استیضاح محمدهادی فرهادی وزیر علوم،  علی طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و حمید چیت چیان وزیر نیرو در مجلس مطرح بوده است.

به گزارش افکارنیوز، هر یک از این طرح ها بین 20 تا 60 امضا داشت.

اما تا کنون استیضاح 2 وزیر از چهار وزیر منتفی شد.

جدی ترین استیضاح در مجلس، طرح استیضاح علی طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی بود که از مدتها پیش در مجلس مطرح شد.

حقوق های نجومی و بی توجهی وزیر در این زمینه، مشکلات اقتصادی از جمله بی‌توجهی وزارت اقتصاد به موضوع اقتصاد مقاومتی زمینه استیضاح این وزیر را تشدید کرد و به دلیل نارضایتی نمایندگان از عملکرد وزیر، حجم سوالات نمایندگان از این وزیر در صحن و کمیسیونهای تخصصی افزایش یافت.

طرح استیضاح این وزیر 29 امضاء و 13 محور داشت.

حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار و سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی یکی از طراحان بود.

این استیضاح برای پیگیری از سوی هیئت رئیسه مجلس به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد.

روز سه شنبه گذشته نشست مشترکی بین استیضاح کنندگان و وزیر در کمیسیون مذکور برگزار اما بعد از جلسه اعلام شد که 22 نماینده امضای خود را از استیضاح این وزیر پس گرفتند و این طرح عملا منتفی شد.

اما دومین استیضاح منتفی شده به محمدهادی فرهادی وزیر علوم بر می گردد.

مباحث ناکارآمدی و مدیریتی، موضوعات فرهنگی دانشگاه ها، عدم اجرای سند اسلامی در دانشگاه ها، عدم جای یابی دانشجویان بورسیه، چاپ عکس سرکرده منافقان در نشریه دانشجویی در دانشگاه صنعتی شریف، ایجاد تنش در دانشگاهها و حمایت از سران فتنه 88 در دانشگاهها از جمله محورهای استیضاح این وزیر اعلام شده بود.

استیضاح این وزیر که دارای 31 امضاء بود، از سوی هیئت رئیسه مجلس به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع شد.

این کمیسیون 2 بار از وزیر دعوت کرد تا برای نشست مشترک با متقاضیان استیضاح در کمیسیون حضور یابد که آخرین دعوت هم سه شنبه هفته گذشته صورت گرفت اما وزیر اصلا در این جلسات حضور نیافت و در نهایت کمیسیون گزارش عدم حضور وزیر و اصرار نمایندگان بر استیضاح را به هیئت رئیسه ارائه کرد.

اکبر رنجبرزاده و علی‌اصغر یوسف‌نژاد از اعضای هیئت رئیسه مجلس بعدازظهر دیروز نشستی با حضور متقاضیان استیضاح و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار کردند که وزیر در جلسه حضور نیافت و معاونان وزیر حضور یافتند. پس از این جلسه نیز 24 نماینده امضای خود را پس گرفتند و امضاهای طرح استیضاح به زیر 10 نفر رسید و طرح از دستورکار مجلس خارج شد.

خارج شدن این استیضاح از دستور کار نمایندگان در حالی است که وزیر در هیچ یک از جلسات متقاضیان استیضاح حضور نیافت. نه در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات و نه در جلسه هیئت رئیسه مجلس. وزیر توضیحی در خصوص محورهای استیضاح به نمایندگان نداد اما نمایندگان امضاهای خود را پس گرفته و این طرح از دستور کار نمایندگان خارج شد.

استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی هم با 84 امضا در روز یکشنبه 14 آذر تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد.

سانحه برخورد دو قطار در پنجم آذر در ایستگاه هفت خوان سمنان و کشته و زخمی شدن بیش از 150 زائر امام رضا (ع) مهمترین دلیل این استیضاح است.

عباس آخوندی وزیر راه پس از بروز این حادثه در مصاحبه ای گفت: «همه کشته‌شده‌ها بیمه هستند و نگرانی از این بابت نیست».

مشکلات مدیریتی، ضعف عملکرد و حادثه قطار مذکور از دلائل و محورهای این استیضاح است.

این استیضاح از سوی هیئت رئیسه مجلس به کمیسیون عمران ارجاع شد و قرار است تا در روزهای آینده نشستی بین نمایندگان و وزیر در کمیسیون عمران برگزار و درباره این استیضاح تصمیم گیری شود.

همچنین طرح استیضاح حمید چیت‌چیان وزیر نیرو نیز در بین نمایندگان مطرح است و حتی این طرح تحویل هیئت رئیسه مجلس شد.

بنا به گفته الهیار ملکشاهی نماینده کوهدشت، رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس و طراح این استیضاح، طرح مذکور به امضای 20 نفر از نمایندگان رسیده است.

استیضاح وزیر نیرو از سوی هیأت رئیسه مجلس برای بررسی به کمیسیون کشاورزی ارسال شد.

 

این کمیسیون گزارش خود مبنی بر اصرار نمایندگان بر استیضاح وزیر را به هیئت رئیسه مجلس ارائه کرد و هیئت رئیسه نیز دیروز با حضور نمایندگان و وزیر نشستی برگزار کرد که نمایندگان متقاضی امضاهای خود را پس نگرفتند و بر انجام استیضاح در صحن مجلس تاکید دارند.

.

از میان چهار استیضاح، 2 استیضاح منتفی شده اما تکلیف 2 استیضاح هنوز مشخص نیست و باید منتظر بود تا دید در روزهای آینده تکلیف این 2 استیضاح در مجلس چه می شود.

اما سوال این است که پشت پرده لغو استیضاح ها در مجلس چیست؟ چرا نمایندگان به یک بار استیضاح یک وزیر را با آب و تاب تهیه و به امضای جمع زیادی از آنها می رسد اما با یک نشست 2 ساعته و شاید هم کمتر این استیضاح ها منتفی می شوند.


علیرضا تهرانی