دعوتنامه‌های ترامپ برای غول‌های فناوری آمریکا

 در ایام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مدیران شرکت هایی مانند فیس بوک، اپل و گوگل تنش ها و درگیری های لفظی با ترامپ داشتند و هیچ یک علاقه ای به کسب عنوان ریاست جمهوری توسط ترامپ نداشتند، اما حالا باید شاهد حضور وی در کاخ سفید به مدت چهار سال باشند.

قرار است در این نشست موضوعات متنوعی مورد توجه قرار بگیرد که از جمله آنها می توان به موضوع مهاجرت و بی طرفی شبکه اشاره کرد.

در حالی که ترامپ به دنبال محدودکردن مهاجرت خارجیان به این کشور است، شرکت های فناوری با این امر مخالفند. زیرا آنها بخش اعظم نیروی کار متخصص خود را از آسیا و آمریکای لاتین جذب می کنند.

موضوع اختلاف انگیز دیگر بین دو طرف اصرار ترامپ به تولید برخی محصولات ارزشمند فناوری در داخل آمریکا برای افزایش اشتغال در این کشور است. این در حالی است که اپل و دهها شرکت فناوری دیگر برای کاهش هزینه تمام شده تولید محصولات گوناگون کارخانه هایی در شرق آسیا تاسیس کرده اند.

در حوزه بی طرفی نت برخی شرکت های فناوری بر حق دسترسی برابر و ارائه خدمات یکسان از سوی موسسات فناوری و شرکت های سرویس دهنده اینترنت اصرار می کنند و مخالف ادغام غول های فناوری با هدف ایجاد انحصارهای تجاری هستند، در مقابل ترامپ و گروه منتخب وی چندان اهمیتی برای این موضوعات قائل نیستند.

از جمله افرادی که قرار است در این نشست حاضر شوند می توان به تیم کوک مدیرعامل اپل، لری پیج مدیرعامل آلفابت، شریل سندبرگ مدیر ارشد فیس بوک، ساتیا نادلا مدیر عامل مایکروسافت و برایان کرانیچ مدیر عامل اینتل اشاره کرد.

پیش از این اعلام شده بود مدیران عامل سیسکو، اوراکل و چند شرکت سخت افزاری هم در این نشست حضور دارند. از جمله مدیران شرکت های فناوری که در حوزه سیاست گذاری فناوری با ترامپ همکاری می کنند می توان به Ginni Rometty مدیر عامل آی بی ام اشاره کرد.

در این میان برخی مدیران شرکت های مشهور فناوری هم از شرکت در این نشست سرباز زده اند که از جمله آنها می توان به جک دورسی مدیرعامل توییتر و جف بزوس مدیرعامل آمازون اشاره کرد.

پیش از این 145 مدیرفناوری با ارسال نامه ای سرگشاده برای ترامپ توصیه هایی برای تداوم موفقیت های آمریکا در حوزه فناوری به وی ارائه کرده و در مورد تبعات برخی سیاست گذاری ها و تصمیم های وی هشدار دادند.