سال تحصیلی ۹۵-۹۶ و معضل مدارس فرسوده این بار در کهنوج

ماجرای تحصیل دانش‌آموزان روستایی،‌ عشایری و کودکان کار قصه پرغصه خود را دارد. دانش‌آموزان مناطق روستایی و عشایری باید با به جان خریدن محرومیت‌ها و تحمل سختی‌ها به تحصیل بپردازند، طی کیلومتر‌ها مسیر برای رسیدن به مدرسه، کمبود امکانات آموزشی، تحصیل در مدارس فرسوده و کپری و ادامه تحصیل با حضور در مدارس شبانه‌روزی و دوری از خانواده تنها بخشی از سختی‌های تحصیل در مناطق محروم کشور است.

سیستان و بلوچستان به عنوان محروم‌ترین استان کشور در بحث فضای آموزشی شناخته می‌شود. پس از آن بیشترین محرومیت‌ها سهم جنوب استان کرمان و آذربایجان غربی است و مدارس روستایی این استان‌ها قدمت بسیار بالایی دارند و هر لحظه امکان فرو ریختن ساختمان مدرسه وجود دارد.

شاید اصلاً‌ قابل تصور نباشد که در قرن بیست و یک و زمانی که ایران به یکی از قدرت‌های برتر علمی منطقه تبدیل شده است، هنوز هم برخی دانش‌آموزان این مرزوبوم برای تحصیل باید سختی‌های بسیاری به جان بخرند و هنوز هم کلاس‌های درس در کپر برگزار شود.

شورای رفع محرومیت از 4 استان کشور با حضور مسئولان آموزش‌وپرورش و معاون توسعه روستایی مناطق محروم کشور برای رفع محرومیت از مدارس این استان‌‌ها تشکیل شد اما نتیجه و بروندادی مشهودی برای بهبود وضعیت مدارس این مناطق حاصل نشد.

احمد حمزه نماینده مردم کهنوج در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درخصوص وضعیت مدارس جنوب کرمان اظهار کرد:‌ اعتبارات آموزش‌وپرورش برای نوسازی مدارس فرسوده و تخریبی کافی نیست و این سؤال مطرح است که برای بازسازی و تعمیر مدارس فرسوده چه مقدار بودجه اختصاص یافته است؟

وی افزود:‌ در بحث بودجه سنواتی باید توجه بیشتری به مدارس تخریبی و فرسوده داشت هم‌اکنون حتی برای تعمیر صندلی‌های فرسوده مدارس می‌گویند بودجه نداریم.

نماینده مردم کهنوج در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ متأسفانه بیشترین توجه و تمرکز آموز‌ش‌وپرورش بر مدارس مراکز استان‌ها و مناطق شهری است و در مناطقی که مردم آن مطالبه‌گر هستند، اعتبارات بیشتری را هزینه می‌کنند اما به مناطق محروم که مردم آنها مطالبه‌گر نیستند، توجهی ندارند و تقسیم منابع مالی عادلانه نیست.

حمزه بیان کرد:‌ کمیسیون تلفیق مجلس 3 میلیارد دلار برای تعمیر و بازسازی مدارس فرسوده تصویب کرده است که در صورت رأی آوردن در صحن علنی مجلس، منجر به ایجاد تحول در بحث نوسازی مدارس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در منطقه کهنوج عمق محرومیت مدارس آنقدر زیاد است که حتی دو هزار سرویس بهداشتی کمبود دارند، گفت:‌ بسیاری از مدارس آب ندارند و چندین مدرسه در قلعه گنج ساخته شده است که در خرید امتیاز برق ناتوان مانده‌اند.

نماینده مردم کهنوج در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:‌ مدارس مناطق محروم مشکلاتی دارند که اگر آن را برای ساکنان شهرهای بزرگ و پایتخت بازگو کنیم غیرقابل باور است و این موضوع عجیب است که دانش‌آموزی به دلیل نداشتن پول خرید کتاب قید تحصیل را بزند.