توضیح معاون اول درباره قرارداد کشتی سازی ایران با کره

«اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهور صبح امروز در همایش مدیران و مسئولان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) اظهار کرد: امروز همه منطقه با توطئه بیگانگان درگیر جنگ و خونریزی است اما تدبیر رهبری و تلاش نیروهای نظامی و امنیتی، سبب شده است ایران اسلامی در آرامش کامل باشد.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: برای رفع این مشکلات باید اقدامات عظیمی صورت بگیرد زیرا در شرایطی به سر می‌بریم که دولت یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران به پیمانکاران است.

 

 
وی ادامه داد: قرارگاه سازندگی خاتم(ص)، یکی از پیمانکاران قدرتمند ایرانی است که طلب زیادی از دولت دارد ضمن اینکه دولت دارای مشکلات دیگری نیز هست که از آن جمله می‌توان به بدهکاری به بانک‌ها، مردم و سایر شرکت‌های پیمانکاری اشاره کرد.

 

 
جهانگیری افزود: دولت باید تلاش کند پیمانکاران داخلی از بین نروند زیرا این شرکت‌ها سرمایه‌های کشور هستند و به راحتی به دست نیامده‌اند.

 

 
معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز باید پروژه‌های عظیم در حوزه‌هایی همچون انرژی، راهسازی، آب و نیرو اجرایی شوند البته طرح‌های کوچک نیز باید برای پاسخگویی به نیاز بازار کار، مورد توجه قرار گیرند.

 

 
وی افزود: با نسخه‌ای که رهبری برای اقتصاد ایران ارائه کرده‌اند یعنی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، می‌توان بر این مشکلات فائق آمد.

 

 
جهانگیری ایران را از نظر تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، در رتبه‌های نخست جهانی دانست و گفت: متخصصان تربیت شده در دانشگاه‌ها نیز از دیگر ظرفیت‌های علمی و فنی موجود در کشور محسوب می‌شوند.

 

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: حجم گسترده اقدامات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) انسان را به وجد می‌آورد؛ کارهای مهمی در گوشه و کنار کشور توسط قرارگاه انجام می‌شود که نقاط ضعف و قوت فراوانی دارند اما نباید تنها به انتقاد بپردازیم زیرا هیچ کاری که توسط انسان‌ انجام می‌شود، بدون اشتباه نخواهد بود.

 

 
جهانگیری مجموعه قرارگاه خاتم(ص) را نقطه اتکایی برای توسعه و سازندگی کشور دانست و افزود: قرارگاه خاتم در بدترین شرایط اقتصادی، فازهای 15 و 16 پارس جنوبی را به بهره‌برداری رساند و پروژه‌های مهمی همچون مهار روان آب ها و خط آهن را در دست اجرا دارد.

 

 
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به محدودیت‌های بودجه‌ای در دولت عنوان کرد: یکی از مشکلات کنونی کشور این است که دولت آنقدر گسترش یافته که با وجود همه منابع، بودجه جاری دستگاه‌ها نیز به درستی تامین نمی‌شود.

 

 
جهانگیری به 55 طرح مهم در دست اقدام توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) اشاره کرد و گفت: هر یک از این پروژه‌ها نقش کلیدی در توسعه و پیشرفت ایران اسلامی دارند و قرارگاه نیز مصمم است تا پایان دولت یازدهم، این طرح‌ها را به پایان برساند.

 

 
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دشمنان به دنبال شناخت نقاط ضعف ایران هستند تا بتوانند از همان نقطه تحریم و تهاجم را شروع کنند، خاطرنشان کرد: در گذشته، با استفاده از وضعیت انرژی و بنزین در ایران، تحریم این فرآورده در دستور کار آنها قرار گرفت، پروژه ستاره خلیج فارس از جمله طرح‌هایی است که قرارگاه خاتم ساخت آن را انجام می‌دهد و با تکمیل پروژه، کشورمان از واردات بنزین بی نیاز می‌شود.

 

 
وی افزود: نیروی انسانی متخصص و متعهد توسط قرارگاه ساماندهی و به کارگیری شده‌اند و علاوه بر این هیچ پیمانکار داخلی حجم ماشین‌آلات تخصصی این قرارگاه را ندارد.

 

 
جهانگیری با تاکید بر استفاده از ظرفیت علمی و توانمندی متخصصان ایرانی گفت: هیچ قرارداد خارجی نباید منعقد شود مگر اینکه پیوست انتقال فناوری در کنار آن مورد توجه قرار بگیرد؛ در مورد قرارداد ساخت کشتی‌های جدید، این قضیه مربوط به سال 2008 است، در آن زمان بیش از 25 درصد مبلغ قرارداد به کره جنوبی پرداخت شده ولی تحریم‌ها مانع از پرداخت مابقی پول شده بود.

 

 
وی تصریح کرد: طرف کره‌ای ساخت کشتی‌ها را شروع کرده بود ولی چون مابقی هزینه‌ها را دریافت نکرده بود علیه ایران در مجامع جهانی اقامه دعوا کرد به همین دلیل بعد از برجام و زمینه انتقال پول، توانستیم با کاهش 25 درصدی مبلغ، به توافق برسیم.

 

 
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ایران در زمینه ساخت کشتی به پیشرفت‌های زیادی رسیده است، گفت: صدرا یکی از مهمترین شرکت‌های ایرانی بود که دچار وضعیت سختی شد، این یک دغدغه برای همه مسئولان شده بود به همین دلیل از سردار عبداللهی خواستیم صدرا را به مجموعه قرارگاه بازگرداند و دولت نیز حمایت‌های لازم را خواهد داشت و امروز شاهد این مسئله هستیم.

 

 
وی افزود: اگر منابع مالی مناسب برای کشتی‌سازی در ایران فراهم شود می‌توانیم به پیشرفت‌های بیش از این هم دست یابیم زیرا بازار خوبی هم برای کشتی‌در داخل وجود دارد.