دو معضل بزرگ بوئینگ و ایران

 در حالی‌که تنها یک روز از اعلام خبر توافق ایران با شرکت‌های بزرگ سازنده هواپیمای جهان یعنی «ایرباس» و «بوئینگ » نمی‌گذرد، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» به بررسی مشکلات فراروی اجرای درست این توافق‌ها پرداخت.

نیویورک تایمز در بخشی از این گزارش نوشت: پیام توئیتری «دونالد ترامپ» رییس جمهور جدید آمریکا  در حالی که او قصد تقویت بنیه نظامی کشور را دارد به نظر پیامی شفاف به همه ‌این شرکت‌هاست.

به نوشته این روزنامه مهمترین نگرانی در برهه کنونی برای بوئینگ و بیشتر شرکت‌های چند ملیتی این است که چه اتفاقی برای ایران و چین با روی کار آمدن ترامپ خواهد افتاد و این که آیا واشنگتن قادر به صادرات چنین بزرگی خواهد بود یا خیر.

البته شرکت بوئینگ اعلام کرده که توافق با ایران از سال 2018 آغاز می‌شود و قرار است 9 فروند هواپیمای «بوئینگ- 737»  و 15 فروند «بوئینگ -777 » و «بوئینگ - 777X» به این کشور بفروشد.

مانع دیگر بزرگ برسر راه شرکت بوئینگ این است که چگونه فروش هواپیما به ایران را تامین مالی نماید. زیرا جمهوری خواهان کنگره سعی در از بین بردن بانک صادرات و واردات آمریکا دارند. ترامپ نیز گفته که تصور می‌کند وجود این بانک ضرورتی ندارد اما هنوز تصمیم نهایی را نگرفته است.

یک تحلیلگر امور هوانوردی نیز می‌گوید که تامین منابع مالی به خصوص برای ایران در مسیر اجرای توافق دریافت هواپیمای مسافربری دشوار است.

روزنامه  «وال استریت ژورنال» نیز روز گذشته در واکنش به این خبر نوشت: توافق بوئینگ با ایران درحالی صورت می‌گیرد که به نظر می‌رسد دولت جدید «دونالد ترامپ» رویکرد خصمانه‌تری را در قبال ایران پیش گیرد.

بر اساس این گزارش، شرکت بوئینگ توافقنامه 16.6 میلیارد دلاری برای فروش هواپیما به ایران را روز یکشنبه نهایی کرد، گامی که اولین توافق عمده بین یک شرکت آمریکایی با ایران بعد از انتخاب ترامپ، به عنوان منتقد روابط بهتر با ایران است.

ترامپ در سخنان قبلی خود بارها به توافق اتمی ایران با قدرت‌های جهانی تاخته بود.

او حتی ژنرال «مایک فلین» و «مایک پومپئو»  را به عنوان مشاوران امنیت ملی و رییس سیا برگزیده که  همگی نگرانی خود از توافق با ایران را اعلام داشته‌اند. قانونگذاران آمریکا نیز در پی مسدود کردن داد وستد این شرکت آمریکایی با ایران هستند.

شرکت بوئینگ نیز در توافق با ایران که از لحاظ سیاسی حساسیت برانگیز است، روز یکشنبه اعلام کرد که در این پروسه به طور کامل با دولت آمریکا در تماس بوده و این قرارداد موجب حمایت از موضوع اشتغال در آمریکا می‌شود.

این شرکت اعلام کرده است، با توافق با ایران 100 هزار فرصت شغلی برای این شرکت ایجاد می‌شود.

وال استریت ژورنال در مقابل نوشت: این قرارداد شرکت بوئینگ را دوباره موضع انتقاد یا حمله رییس جمهور منتخب آمریکا قرار می‌دهد. البته در‌حالی که انتخاب ترامپ موجب تزلزل بین شرکت ها برای داد و ستد با ایران شده است، اما هفته گذشته شرکت نفتی «رویال شل» از توافق با شرکت ملی نفت ایران خبر داد.

در انتهای این مطلب آمده است: برخی از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به خاطر اتهام‌های آمریکا بر علیه فعالیتشان تحت تحریم هستند.