آزادسازی شرق موصل پیش از آغاز سال جدید میلادی

غیاث سورچی یکی از مسئولان کرد موصل در ارتباط با روند عملیات موصل گفت: در بیست و چهار ساعت گذشته نیروهای عراقی ضمن استقرار در محلاتی چون زهور پاکسازی منزل به منزل داعشی های تروریست را ادامه دادند و اکنون بطور کامل آماده پیشروی مجدد هستند.
نامبرده تاکید کرد: اکنون بیش از 70 درصد سمت چپ شهر آزاد شده است که این منطقه دو برابر منطقه راست شهر است و به اعتقاد من با توجه به روند درگیری ها تا قبل از آغاز سال نو میلادی سمت چپ یا بخش شرقی شهر کاملا از دست تروریست ها خارج می شود .
وی در ادامه گفت: همزمان با ادامه عملیات، ارتش عراق سرگرم تامین نیازمندی های مردمی است که بیش از دو سال است توسط تروریست های داعش شکنجه می شوند و با ورود نیروهای ارتش به هر محله ای به راحتی می شود تشخیص داد که این مردم چه کشیده اند.
به گفته این فرمانده کرد نیروهای عراقی هم اکنون در خود موصل از هزاران شهروند موصلی که در محاصره بوده اند نه تنها حفاظت می کنند بلکه آذوقه و آشامیدنی هم در میان مردم توزیع می کنند.
غیاث سورچی در ارتباط با هویت تروریستهای داعشی در موصل اظهار داشت: در بسیاری از محلات شهر اجساد تروریستها بر زمین افتاده است که نیروهای ارتش آنها را جمع آوری می کنند، بسیاری از آنها کارت شناسایی ندارند اما از تصاویر آنها می شود فهمید که عراقی نیستند و از خارجی های داعش هستند.
این مسئول کرد عراق در ادامه در خصوص امکان خروج نیروهای داعش از موصل اظهار داشت: هرچند بعد از یک ماه از اغاز عملیات موصل نیروهای عراقی موفق شدند داعش را در موصل کاملا محاصره کنند اما این بهترین اتفاق ممکن بوده است چون از یک سو تروریست هر کجا باشد تروریست است و فرقی نمی کند که آنها در موصل باشند یا در رقه و از سوی دیگر وظیفه انسانی حکم می کند زمانی که داعشی ها در محاصره هستند اجازه خروج به آنها داده نشود چون عراق متعهد به قوانین بین المللی برای مبارزه با تروریست ها است.
وی افزود: همزمان نباید از یاد برد که بازگذاشتن راه برای فرار تروریست ها تنها به نفع کسانی است که از وجود تروریست ها بهره می برند و نمی خواهند شر این تروریستها از سر مردم بی گناه عراق کم شود.