افزایش 29 سانتیمتری سطح آب دریاچه ارومیه

فرهاد سرخوش با اشاره به اینکه میزان بارندگی ها براساس آمار رسمی در آذربایجان غربی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد کاهش یافته، افزود: افزایش آب دریاچه ارومیه با شرایط آب و هوایی موجود، نشانگر موفقیت دولت در بحث احیای این دریاچه است.

وی با بیان اینکه هم اکنون یک میلیارد و 900 میلیون مترمکعب آب در دریاچه ارومیه موجود است، گفت: طبق برنامه ، میزان آب دریاچه ارومیه طی 10 سال آینده باید به تراز اکولوژیک برسد و از مرز 14 میلیارد مترمکعب عبور کند.

وی انتقال آب از سد کانی سیب را بزرگترین طرح ستاد احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و افزود: این طرح تا پایان سال 1398 شمسی به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه، پروژه انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: تاکنون بیش از چهار هزار میلیارد ریال برای اتمام این طرح هزینه شده است.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه تخصیص به موقع اعتبار نقش بسزایی در تسریع روند اتمام طرح های احیای دریاچه ارومیه دارد، اظهار کرد: زمانبندی احیای دریاچه ارومیه طبق برنامه ریزی قبلی پیش رفته است و روند قابل قبولی دارد.

سرخوش همچنین با اشاره به همکاری مناسب دستگاه های اجرایی مرتبط با ستاد احیای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: همدلی و هماهنگی خاصی در بدنه دولت برای احیای این دریاچه وجود دارد.

به گزارش ایرنا،امسال شاهد بارش 74 میلیمتر باران در حوضه ارس، 24 میلیمتر در حوضه دریاچه ارومیه و 24.5 میلیمتر در حوضه آبریز زاب بودیم که به ترتیب نیم درصد، 63 درصد و 73 درصد کمتر از میزان بارش مدت مشابه سال آبی گذشته بوده است.

در کنار بارش های فصلی، از جمله مهمترین برنامه های احیای دریاچه ارومیه بازشدن سدها و روان شدن آب آنها به سمت دریاچه است که این امر پس از کارشناسی های ستاد احیا و وزارت نیرو انجام می گیرد و هنوز در این خصوص تصمیمی گرفته نشده است؛ این استان 12 سد دارد و به زودی سدهای کانی سیب و سیلوه نیز به آنها اضافه می شود.