به گزارش ايسنا، منطقه آذربايجان شرقي، دکتر کوشا همزمان با روز جهاني پوکي استخوان در جمع رابطين بهداشتي شهرستان تبريز با بيان که پوکي استخوان از جمله بيماريهاي رايج در قشر زنان است، گفت: مهمترين عارضه اين بيماري شکستگي استخوانهاي بدن است.
دکتر کوشا با بیان اینکه راهکارهای عملی برای کاهش ابتلا به پوکی استخوان در استان وجود دارد، اظهارکرد: متاسفانه به نحو شایسته‌ای از این راهکارها استفاده نمی‌شود. در واقع راهکارهای عملی برای کاهش ابتلا به پوکی استخوان در استان مغفول مانده است.
وی، ورزش، استفاده از موادغذایی سرشار از کلسیم مانند لبنیات و استفاده از نور آفتاب را بهترین راهکارهای عملی برای کاهش آمار ابتلا به پوکی استخوان برشمرد و یادآور شد: استفاده مناسب از این راهکارها با استفاده از پتانسیل مشاوران بهداشت در محلات می‌تواند نتیجه مطلوبی در کاهش این آمار داشته باشد. دکتر کوشا دریافت روزانه۱۰۰۰ تا۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم برای بزرگسالان را از لزومات غذایی این سنین عنوان کرد و افزود: مصرف کم شیر به عنوان یکی از موادغذایی غنی از کلسیم از علل دریافت ناکافی کلسیم است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه ویتامین " D " با کمک به جذب کلسیم در استخوانها، برای استحکام استخوانها ضروری است، گفت: کمبود طولانی مدت ویتامین " D " منجر به کاهش جذب کلسیم شده و خطر پوکی استخوان را افزایش می‌دهد.
او با بیان اینکه فعالیت بدنی و ورزش باعثاستحکام استخوان‌ها در هر سنینی می‌شود، گفت: عدم تحرک و استراحت زیاد باعثتحلیل استخوان‌ها و پوکی آن می‌شود و دردهای استخوانی را بیشتر می‌کند.
او ادامه داد: فعالیت بدنی روزانه با افزایش جذب کلسیم به سلامت بدن انسان به ویژه استخوان‌ها کمک زیادی می‌کند.
دکتر کوشا بهترين، مفيدترين و بيخرجترين ورزش براي انسانهاي بالغ و به ويژه افراد مسن را پيادهروي عنوان کرد و افزود: ورزش در سنين بلوغ و حتي در سنين بالا نقش زيادي در رسوب کلسيم در استخوانها دارد.