عبدالله کعبی امروز در گفتوگو با فارس با اشاره به قانع نشدن نمایندگان از توضیحات نامجو وزیر نیرو به سوالات مطرح شده در ۲۶ مهر ماه، اظهار داشت: تا کنون بیش از ۵۰ امضا برای استیضاح وزیر نیرو جمع آوری شده است که امروز تقدیم هیئت رئیسه مجلس میشود.
وی با اشاره به اینکه اعضای کمیسیون انرژی مجلس، بیشتر نمایندگان خوزستان و اعضای کمیسیون کشاورزی استیضاح وزیر نیرو را امضا کرده‌اند، عدم تحقق برنامه‌های توسعه چهارم به ویژه در رابطه با صنعت آب و برق، آب و فاضلاب، اخراج نیروهای متخصص و عدم استفاده از نیروهای توانمند و با سابقه همچنین عدم تامین منابع مالی برای وزارت نیرو را از دلایل این استیضاح عنوان کرد.
عضو مجمع نمایندگان خوزستان با بیان اینکه اعتراض نمایندگان این استان به اجرای طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون در این استیضاح نقش جدی دارد، تاکید کرد: با اینحال استیضاح وزیر نیرو به مشکلات کلان کشور و مسائل ملی مرتبط است و حتی در صورت تعطیلی پروژه بهشت آباد(طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون) هم از استیضاح وزیر نیرو کوتاه نمی‌آئیم.
کعبی همچنین گفت: اجرای پروژه بهشت‌آباد متوقف شده است و تا زمانی که منابع آبی خوزستان تکمیل نشود و تمام پروژه‌های خوزستان اعم از شرب، صنعت و کشاورزی به اجرا در نیاید این پروژه آغاز نخواهد شد.
نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی فرمان رهبری مبنی بر احیای کشاورزی خوزستان را یادآور شد و افزود: آب کارون پاسخگوی نیاز فعلی استان نیست علاوه بر این شهرهای این استان برای تامین آب شرب با مشکل مواجه هستند، و تامین آب صنعت و کشاورزی نیز با مشکلاتی روبه روست؛ بنابراین عاقلانه و منطقی نیست که آب خوزستان را به جاهای دیگر منتقل کنند و آنچه حق طبیعی و موردنیاز مردم این استان است به نقاط دیگر منتقل شود.
وی با اشاره به وعده وزیر نیرو مبنی بر اینکه تا زمان تامین نیاز آبی خوزستان طرح‌های انتقال آب اجرا نمی‌شود، گفت: محاسبه وی برای انتقال آب اشتباه است و تصمیم‌گیری‌ها بر اساس محاسبات و اطلاعات اشتباه انجام گرفته است.
کعبی در ادامه افزود: به دلیل تکمیل نشدن شبکه‌های آبیاری اصلی و فرعی، در حال حاضر سد‌ها بیشتر به مخزن آب تبدیل شده‌اند و بدون اینکه از آنها استفاده شود رسوب می‌گیرند و از بین می‌روند که بر همین اساس وزارت نیرو و جهاد باید با تقسیم وظایف این مشکل را حل کنند.
وی در مورد طرح تحقیق و تفحص از پتروشیمی‌ها که با درخواست نمایندگان جنوب کشور در حال انجام است، گفت: تحقیق و تفحص از پتروشیمی‌ها در مجلس حال پیگیری است.
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس عدم تحقق برنامه توسعه چهارم در صنعت پتروشیمی همچنین عدم استفاده از نیروهای بومی در پتروشیمی به ویژه در ماهشهر و ندادن امکانات و نیازهای خوزستان را از دلایل این تحقیق عنوان کرد.
وی افزود: یکی از اهداف استان استفاده از پتروشیمی‌ها در ایجاد اشتغال است اما در این پروژه‌ها از نیروهای بومی خیلی کم استفاده می‌شود و برخلاف خواسته ما مدیران این صنعت همه غیربومی هستند.
کعبی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اطلاعات درحال تدوین است و پس از آن گزارش در صحن علنی ارائه میشود.