ثواب روزه امروز چقدر است

به گزارش مهر، حجت الاسلام سید حسن معین شیرازی در مکه مکرمه در جمع حجاج بیت الله الحرام با یاد آوری ۲۵ ذی قعده به عنوان دحو الارض گفت: روزه گرفتن در این روز بسیار ثواب دارد و آن ثواب در حد ۶۰ ماه یا ۵ سال روزه در روایات ذکر شده است.

وی افزود: در این شب یا روز علاوه بر دحو الارض، حضرت آدم ابو البشر هم از بهشت به زمین هبوط کرد، حضرت ابراهیم خلیل الله و حضرت عیسی روح الله علی نبینا و آله و علیهم السلام نیز در این روز زاده شدند.

معین شیرازی با یادآوری تولد حضرت علی(ع) و حضرت عیسی(ع) گفت: از امام صادق(ع) روایت شده که فرمودند جدم امیر المومنین علی(ع) افضل از انبیا است، موقع ولادت عیسی مادرش در مسجد الاقصی بود خطاب آمد مسجد خانه خدا جای زایمان نیست برو بیرون زیر درخت به دنیا بیاور ولی زمان تولد امام علی(ع) فاطمه بنت اسد مادرش در رکن یمانی کعبه پرده را گرفت و گفت، ای خدای من و پدران من ای خدای ابراهیم و اسماعیل کمک کن، ناگهان کعبه شکافت و ایشان داخل کعبه شد و امام علی(ع) در کعبه به دنیا آمدند.

مسئول امور روحانیون معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری یاد آور شد: هر رکعت نماز در مسجد الحرام بر اساس روایات بهتر از ۱۰۰ هزار رکعت در هر مسجد دیگری است.

معین شیرازی با بیان قرآنی گسترش زمین(والارض و ما طحیها) گفت: دلایل علمی هم گسترش زمین را ثابت کرده و قبلا دانشمندان با کشف سنگهایی در آفریقا عمر زمین را ۴.۵ میلیارد سال ذکر می کردند، اما اخیرا با کشف برخی سنگها در اطراف مدینه پی برده اند که عمر زمین بیش از این است و این سنگها قدیمی ترند.

مسئول امور روحانیون معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری گفت: دحو الارض از زیر کعبه شروع شد طبق آیه قرآن «ان اول بیت وضع للناس للذی ببکه مبارکه» یعنی محل خانه خدا و روز تولدش همین ۲۵ ذی قعده است.

معین شیرازی درباره اهمیت ۲۵ ذی قعده گفت: یکی از اصحاب امام رضا به نام حسن بن علی الوشاء به همراه پدرش علی بن الوشاء در چنین شبی میهمان امام رضا(ع) بودند که امام فرمود: شب ۲۵ ذی قعده ابراهیم(ع) و عیسی(ع) متولد شده و دحو الارض است و هرکس در این روز روزه بگیرد، انگار ۶۰ ماه روزه گرفته است.

وی با یادآوری حدیثدیگری از امام سجاد(ع) گفت: طبق فرمایش امام زین العابدین «صیام یوم بمکه یعدل صیام سنه فیما سواها» یعنی روزه یک روز در مکه به قدر روزه یک سال در غیر این شهر است و اگر در ۲۵ ذی قعده باشد، این ثواب ۳۶۵ روز سال در ۶۰ ماه ضرب شود. بنابر این حجاج بیت الله الحرام از این روزه غافل نشوند که خداوند دنبال بهانه ای است که شما را وارد بهشت کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به زائران ایرانی حاضر در مکه گفت: نمازهای خود را حتی الامکان در مسجد الحرام به جماعت بخوانید و هرگز قرآن کلام الهی را روی زمین نگذارید که این عربها آن را توهین به کتاب خدا می دانند.

وی یاد آور شد: هرگز کفشهای خود را روی فرش مسجد نگذارید، بلکه داخل کیسه ای همراه داشته و قرآن را هم را روی کفش یا زیر آن قرار ندهید.

به گزارش مهر، " والأرض و ما طحیها ": قسم به زمین و آن کس که زمین را گسترانیده است.

زمین گهواره انسان و تمام موجودات زنده است. کوه ها و دریاها، دره ها، جنگل ها، چشمه ها و معادن گرانبهای زمین هر کدام به تنهایی آیتی از آیات حق و نشانه ای از نشانه های خالق آن است.

" طحیها " از ریشه " طحو " هم به معنی انبساط و گستردگی و هم به معنی " راندن، دورکردن و از میان بردن " آمده و در اینجا به معنای گستردن به کار رفته است. چرا که اولاً زمین در آغاز پوشیده از آب بود، به تدریج آب ها در مناطق پست زمین جمع شد و خشکیها سربرآورد و گسترده شد؛ از این رویداد به " دحوالارض " تعبیر شده است.

ثانیاً زمین در آغاز به صورت پستی ها و بلندی های غیرمسکون بود، باران های سیلابی به طورمداوم باریدند، ارتفاعات زمین را شسته و رسوبات آن را در دره ها گستردند؛ به این ترتیب زمین های مسطح و قابل کشت به وجود آمد.

بعضی از مفسران معتقدند که در این تعبیر اشاره اجمالی به حرکت زمین نیز وجود دارد، چرا که یکی از معانی" طحو"راندن است که ممکن است، به حرکت انتقالی زمین به دور خورشید ، یا حرکت وضعی آن حول محورخود و یا هر دو اشاره داشته باشد.