به گزارش پانا، شبکه خبری الجزیره قطر چندی پیش فیلم مستندی در مورد پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران پخش کرد که در آن نقش معمر قذافی دیکتاتور کشته شده لیبی نیز نمایان بود.

این فیلم مستند مدعی شد که در دهه نود قرن گذشته میلادی قذافی یکی از افسران سازمان اطلاعات و امنیت لیبی را مأمور کرد که «ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود» پادشاه فعلی عربستان که در آن زمان ولیعهد بود را ترور کند. قرار بر این شد که آن افسر اطلاعاتی با سفر به آمریکا، طرح ترور را از آنجا کلید بزند تا رد پای قذافی و کشور لیبی فاش نشود اما از شانس بد وی، طرح ترور ناکام ماند و آن افسر به دام آمریکا افتاد.

در پی بازداشت وی، آمریکا تصمیم گرفت لیبی و دیکتاتورش را گوشمالی دهد از همین رو آن را زیر فشار قرار داد. قذافی نیز با هدف رهایی از فشارهای آمریکا، به این کشور پیشنهاد داد که حاضر است در قبال پایان دادن به فشارها، اطلاعات مهم و محرمانه ای را در اختیار آنان قرار دهد. آمریکا نیز این پیشنهاد را پذیرفت.

این فیلم مستند افزود: در پی این توافق «معمر قذافی» مدعی شد که «عبدالقدیر خان» پدر دانش هسته ای پاکستان که در آن زمان شناخته شده نبود، فن آوری هسته ای و اطلاعات مهم اتمی در اختیار لیبی و ایران قرار داده است.

گفتنی است در پی ادعای قذافی، عبدالقدیر خان به حصر خانگی درآمد و فشارها و تحریم های آمریکا به بهانه پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران، کلید خورد.