کیهان: مديرعامل سابق بانك ملي پس از افشاي پرونده فساد بانكي اخير از تهران خارج شد و به تورنتو كانادا گريخت.

اکنون پس از گذشت چندین هفته و خودداری خاوری از بازگشت به تهران، پروژه سوءاستفاده از وی از سوی سرویس های اطلاعاتی آمریکا و کانادا آغاز شده است.

روزنامه کانادایی «تورنتوسان» طی گزارشی در این باره تصریح کرده است که مقامات دولت کانادا تحقیقاتی را درباره وضعیت شهروندی خاوری آغاز کرده اند. هرچند گفته می شود این تحقیقات شامل چگونگی اخذ تابعیت کانادایی وی و یا داشتن خانه ای گران قیمت در تورنتو است اما گزارش های دریافتی کیهان حاکی از آن است که خاوری تحت فشار است تا با سازمان های اطلاعاتی این کشور و آمریکا همراهی و همکاری کند.

گزارش های منتشر شده نیز دلالت بر آن دارد که گروه های ضد انقلاب در کانادا نسبت به حضور مدیرعامل سابق بانک ملی در این کشور معترض هستند و خواستار محاکمه وی به اتهام فعالیت در ایران شده اند.

خبرگزاری رویترز در مصاحبه ای با نماینده یکی از این گروه های معاند و ضد انقلاب تحت عنوان فعال حقوق بشر می نویسد: ما می خواهیم بدانیم آیا خاوری در کانادا جرمی انجام داده است. ما می خواهیم بدانیم پولش را از کجا آورده و چگونه یک ویلای ۳میلیون دلاری در کانادا خریده است. آیا او پولی پرداخت کرده و آیا وی واقعاً برای دریافت تابعیت خود در کانادا حضور داشته یا این که در این زمینه تقلبی صورت گرفته است.

این فرد همچنین این موضوع را مطرح کرد که آیا فعالیت وی در ایران با سوگند وفاداری به کانادا و ملکه که دریافت کنندگان تابعیت کانادایی باید به آن التزام داشته باشند همخوانی دارد یا نه.

براساس گزارش رویترز دولت کانادا هیچ گزارشی در مورد این که تحقیقات در مورد خاوری چه زمانی به پایان می رسد منتشر نکرده است.

آنچه در این میان قابل توجه است تلاش و تحرکات مات آمریکایی است تا با همکاری دولت کانادا، خاوری را به بازی بکشانند که وی مجموعه ای از اطلاعات دروغ و ساختگی درباره مسایل مالی و بانکی ایران را تایید کند.

این نکته هنگامی روشن تر می شود که توجه کنیم چندی پیش نیز مؤسسه آمریکن اینتر پرایز این کد را به مقامات آمریکایی داده بود.

مایکل روبین، کارشناس محافظه کار امور ایران در این مؤسسه آمریکایی در مقاله خود در مجله کامنتری با اشاره به اینکه خاوری، مدیرعامل بانک ملی ایران به کانادا گریخت، نوشت: آنچه د راین میان نادیده گرفته شده این است که بانک ملی ایران به دلیل حمایت مالی از برخی فعالیت های ایران نظیر برنامه هسته ای در فهرست تحریم های سال ۲۰۰۷ وزارت خزانه داری آمریکا قرار دارد.

این کارشناس آمریکایی اضافه می کند: فرار خاوری به کانادا ثروت بادآورده ای برای تحلیلگران اطلاعاتی غرب به شمار می رود، چرا که با توجه به سمت و موقعیت وی، خاوری احتمالاً از جزئیات کمک های مالی بانک ملی ایران مطلع است، بنابراین شهادت او می تواند اطلاعات فراوانی را فراهم کند.

مایکل روبین با بیان اینکه کانادا باید از هر بهانه ای برای بازداشت خاوری استفاده کند، نوشت: سپس باید به او دو گزینه پیشنهاد شود؛ یا آنچه از فعالیت های ایران می داند افشا کند و یا به جمهوری اسلامی ایران بازگردانده شود؛ جایی که مطمئناً کشته خواهد شد، کانادا نباید به بهشت امنی برای این گونه افراد تبدیل شود.

با این وصف، کارشناسان داخلی عقیده دارند برای جلوگیری از عملی شدن این پروژه که خاوری نخستین قربانی آن خواهد بود تنهاراه پیش روی وی بازگشت به ایران است.

حجت الاسلام محسني اژه اي ناظر ويژه پرونده فساد عظيم بانكي نيز به خاوري توصيه كرده به نفعش است كه به كشور بازگردد.