ریاض همچنان نگران/آزادی حلب قدرت را به سمت تهران برگرداند

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشتکه آزدسازی حلب به وسیله نیروهای سوری به نوعی بازگشت توازن قدرت به سمت تهران و نگرانی برای ریاض است.

 

رویترز در گزارش خود نوشته است: برای عربستان که درگیر تنش با ایران است، آزادی حلب به وسیله نیروهای دولت سوریه انعکاس دهنده توازن قدرت به سمت تهران است.

 

این گزارش در ادامه نوشت: عربستان که نگران گسترش نفوذ ایران از افغانستان تا دریای مدیترانه است دیر یا زود به این دستاوردهای تهران واکنش نشان خواهد داد.

 

این خبرگزاری نوشت: بعد از مواجه شدن با قیمت پایین نفت، درگیر شدن در بحران یمن و روابط تیره با قاهره، ریاض و متحدان عربی آن در خلیج فارس به این نکته می‌اندیشند که در حال حاضر چه مقدار کمک تسلیحاتی در اختیار گروه‌های تروریستی در سوریه قرار دهند.

 

رویترز افزود: بعد از ناامید شدن عربستان از سیاست اوباما در قبال جنگ سوریه، آل سعود به جای امید بستن به آرایش نظامی سنگین و حملات موشکی آمریکا، به گروه‌های منطقه‌ای متوسل شده‌اند.

 

گزارش رویترز می افزاید: انتخاب جیمز ماتیس به عنوان وزیر دفاع و رکس تیلرسون به عنوان وزیر خارجه، به وسیله ترامپ موجب شادی شرکت‌های نفتی عرب در حوزه خلیج فارس شده است اما مطلبی که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در مورد آن نگران هستند دوستی رکس تیلرسون با پوتین، به عنوان یکی از متحدان بشار اسد است.

 

رویترز به نقل از «ترکی الفضیل» رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان نوشت: آنچه ما از دولت آمریکا فهمیده‌ایم این است که منتظر اقدامات آنان باشیم نه سخنانشان.

 

دیپلمات ارشد غربی می گویند: کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به شدت کنجکاو هستند تا ببینند ترامپ چگونه انتقادات خود علیه ایران و دوستی با پوتین را به سیاست ترجمه خواهد کرد.

 

گزارش رویترز در ادامه نوشت: عادل‌الجبیر گفته است که زمان زیادی را برای توجیه دولت آینده آمریکا، در این کشور سپری کرده است.

 

رویترز افزود: مقامات می‌گویند که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از اطرافیان ترامپ در مورد سوریه پرسیده‌اند تا ارزیابی کنند که آیا ترامپ، تلاش ائتلاف آمریکایی، کشورهای عربی خلیج فارس، غرب و ترکیه در تجهیز کردن تروریست‌ها در سوریه را ادامه خواهد داد یا خیر.

 

این گزارش می افزاید: ترامپ پیش از این گفته است که سیاست آمریکا را از حمایت تروریست‌های میانه‌رو به سمت مبارزه با داعش تغییر خواهد داد.