تور زمستانی طبیعت‌گردی و برف‌نوردی در سرعین برگزار شد

جهانگیر شهبازی در جلسه بررسی روند اجرای نور زمستانی طبیعت‌گردی سرعین اظهار داشت: تور طبیعت گردی و برف نوردی با حضور تعدادی از شهروندان سرعینی و مسافران و گردشگران در این شهرستان برگزار شد که این تور از مسیر ساری دره آغاز و پس از برف نوردی و طی مسافتی در طبیعت زمستانی روستای اردی‌موسی در روستای ویلادره خاتمه پیدا کرد.

وی هدف از برگزاری تورهای طبیعت گردی زمستانی را توسعه گردشگری زمستانی برشمرد و افزود: برگزاری تورهای طبیعت گردی و برف نوردی به تناوب تا پایان سال جاری در مناطق گردشگری شهرستان ادامه خواهد شد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرعین گفت:‌ در پایان تور که به همت دفتر خدمات مسافرتی ساوالان گشت سرعین برپا شده بود به تعدادی از شرکت‌کنندگان هدایایی از آثار ارزشمند صنایع دستی استان اهدا شد.

مبارزه با مواد مخدر در شهرستان نمین اجتماعی می‌شود

فرماندار شهرستان نمین در جلسه هماهنگی شورای مبارزه با مواد مخدر شهرستان نمین گفت: ارائه آموزش های اجتماعی و خانوادگی بدون سانسور و آگاه سازی خانواده ها بویژه جوانان از پیامدهای گرایش به مواد مخدر می تواند از جمله راههای مقابله و مبارزه با شیوع این پدیده شوم در جامعه باشد.

فرهاد عبدالعلی پور با بیان اینکه گسترش پدیده مواد مخدر آسیب و تهدید جدی برای جامعه محسوب می‌شود، اظهار کرد: با توجه به همسایگی کشورمان با بزرگترین تولیدکنندگان مواد مخدر، آسیب‌های جدی بر جسم و روان جمعیت جوان ما ایجاد می شود و خانواده ها نیز از این موضوع بسیار نگران هستند.

وی تصریح کرد: آگاهی بیشتر و اطلاع رسانی وسیع دو عامل مهمی است که در فرهنگ سازی مقابله با اعتیاد ضروریست و باید به مردم به طور مستمر و مداوم از طریق تربیون ها ، مجالس ، اماکن مختلف ، صدا و سیما و فضاهایی که همواره افراد حضور دارند گوشزد شود که از فرزندان خود مراقبت بیشتری کنند.

عبدالعلی پور با اشاره به اینکه باید ساز و کارهای لازم را برای همراهی مردم در مبارزه اجتماعی با مواد مخدر فراهم کنیم، افزود: اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی پدیده و بحرانی اجتماعی است و برای مقابله و پیشگیری از شیوع این بیماری مسری نباید نقش مردم را نادیده گرفت.

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان نمین گفت: بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر با آموزش نهاد خانواده ، اقدامات سازنده و پیشگیرانه در سطح وسیع و مشارکت مردم و مسوولان به نتیجه و سرانجامی مثبت خواهد رسید.

وی بیان کرد: تنوع طلبی برخی افراد به دلیل عدم تحمل مشکلات و گرفتاری در بخش های مختلف جامعه موجب شده که گرایش به مواد مخدر پیدا کنند در حالی که همه به نوعی با مشکلات اقتصادی و خانوادگی مواجه هستند اما دلیل نمی شود که به سمت قاچاق مواد مخدر رفت.

فرماندار نمین با اشاره به اهمیت ارایه همه جانبه آموزش های خانوادگی در زمینه مقابله با مواد مخدر گفت: در جامعه امروزی بخش قابل توجهی از مشکلات جوانان ناشی از رفتارهای نادرست خانواده با فرزندان است ، آموزش نهاد خانواده امری ضروری بوده و باید گسترش یابد.

برگزاری کارگاه آموزشی تالاب میل مغان در مدارس شهر اصلاندوز

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پارس آباد گفت: این کارگاه آموزشی با هدف آشنایی بیشتر دانش آموزان با تالاب ها، اهمیت آن و چگونگی بهره برداری پایدار از آن در دو نوبت صبح و عصر در دبیرستان های شهر اصلاندوز برگزار شد.

هاشم میرزانژاد با بیان اهمیت تالاب سد میل مغان افزود: این تالاب با توجه به کم بودن عمق دریاچه و قرار گرفتن آن در بستر رودخانه ارس جزو تالاب های رودخانه ای طبقه بندی شده و  پوشش جنگلی، نیزارهای داخل و کناره تالاب و امنیت ناشی از قرار گرفتن در نوار مرزی، آن را به یک زیستگاه و پناهگاه امن برای انواع زیستمندان تبدیل کرده است.

وی با اشاره به اینکه آب آبیاری بخش وسیعی از اراضی کشاورزی و صنایع و همچنین آب شرب منطقه از این تالاب تامین می شود گفت: با توجه به  امنیت حاکم بر این سیستم آبی و نقشی که در جذب پرندگان ارزشمند مهاجر دارد، این تالاب، عنوان ارزشمندترین تالاب را در بین زیستگاه های آبی استان به خود اختصاص داده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پارس آباد گفت: مراحل ثبت تالاب نهایی سدمیل مغان در فهرست جهانی تالاب ها (کنوانسیون رامسر) در دست انجام است.

میرزانژاد با اشاره به شناسایی 63 گونه پرنده بومی و مهاجر در این تالاب افزود: از دیگر زیستمندان تالاب می توان به  11 گونه ماهی گرم آبی، 3 گونه دوزیست ، 10گونه پستاندار خشکزی، یک گونه پستاندار آبزی و 11 گونه خزنده اشاره کرد.

وی گفت: این کارگاه های آموزشی به صورت مستمر در طول سال و در راستای ارتقا فرهنگ زیست محیطی جوامع محلی برگزار خواهد شد.

ریشه تمامی انحرافات در جامعه عدم شناخت از اطلاعات قرآنی است

رئیس کل دادگستری استان اردبیل در گفتمان وحدت در دانشگاه  جامع علمی و کاربردی دادگستری اردبیل اظهار داشت: ما انساتها به طور فطری  موجودی کمال طلب هستیم و همیشه به دنبال ترقی، پیشرفت و رسیدن به کمالات هستیم ، منتهی در این راه و در زندگی خود تجربه لازم را نداریم چنانچه از فرصت لازم برای رسیدن به کمالات نیز برخوردار نیستم  و از آنجائیکه عمر انسان کوتاه و فرصت زندگی کم است و استفاده از تجربیات کسانی که قبلاً این مسیر را طی کرده‌ااند عملاً میسر نیست و نیز فرصت اصلاح در صورت اشتباه بودن مسیر زندگی و بعد از مرگ انسان وجود ندارد، پس همه تلاشها بایستی برای رسیدن به کمال و سعادتمندی باشد تا پشیمانی بعدی وجود نداشته باشد.

محمدعلی قاصدی بیان کرد: خداوند برای آنکه انسان مسیر درست در زندگی انتخاب کند شیوه نامه و دستور العملی برای انسانها فرستاده و توسط انبیاء الهی آن را برای انسانها  ابلاغ نموده است و قرآن کریم کتاب الهی ما مسلمانان بهترین و کامل ترین راه روش زندگی برای رسیدن به سعادت اخروی و دنیوی را برای انسانها بیان کرده است.

وی با بیان اینکه با وجود این، همه انحرافات و بد اخلاقی ها، شقاوت ها و کجی های در جامعه ناشی از عدم شناخت صحیح از انبیاء و اطلاعات دقیق قرآنی است، گفت: از دانش آموختگان و دانشجویان  و عموم مردم انتظار می‌رود تا با مطالعه و تلاوت آیات  قرآن کریم  اطلاعات عمیقی از قرآن کریم داشته باشند و راه و روش زندگانی پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع)  را الگوی عملی در زندگی خود قرار دهند که مایه رستگاری و رسیدن به سعادت است.

بهره‌برداری بهینه از تجهیزات فنی و حرفه‌ای اردبیل

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اردبیل بیان کرد: جلسه شورای استانی نظارت، ارزیابی و گسترش آموزشی به منظور بهره برداری بهینه از تجهیزات و امکانات آموزشی از کارگاههای  فنی و حرفه ای استان اردبیل، مسائل و مشکلات موجود و نحوه ساماندهی آنها تشکیل شد.

محمد پورقلی بر لزوم استمرار بازدید دوره ای روسای مراکز از کارگاه های آموزشی و نیز آموزشگاه های آزاد تاکید کرد و افزود: ضروری است کلیه کارکنان صرفه جویی در مصرف انرژی و مدیریت سبز را مد نظر قرار دهند.

در این جلسه تجهیزات آموزشی مازاد مورد بحث و بررسی و مقرر گردید کارگاه های آموزشی ماشین آلات کشاورزی پارس آباد و اصلاندوز، لوازم خانگی اصلاندوز  و مرکز تخصصی اردبیل شارژ شوند و تصمیم گیری شد تا کارگاه نقشه کشی ساختمان از محل تجهیزات مازاد اعلامی شهرستان خلخال تجهیز و راه اندازی شود.

همایش آسیبهای اجتماعی با موضوع طلاق در اردبیل برگزار شد

انجمن علمی اعصاب و روان دانشکده پزشکی با همکاری موسسه پیشگامان تمدن نوین همایش آسیب های اجتماعی با موضوع طلاق را با برنامه‌های مختلف سخنرانی و برنامه‌های جانبی دیگر برگزار کرد.

شفیع شفیعی، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری اردبیل به وضعیت نامناسب آسیب های اجتماعی در کشور بویژه استان اردبیل اشاره کرد و گفت: دیدگاه مقام معظم رهبری در خصوص کاهش آسیب های اجتماعی و دلایل اجتماعی طلاق را با تاکید بر فرهنگ بومی و چشم انداز آینده این معضل اجتماعی را برای دانشجویان مطرح نمودند.

در پایان برگه های نظرخواهی از دانشجویان با موضوع راهکارهای عملی کاهش طلاق در جامعه بعد از جمع آوری به صورت قرعه کشی به سه نفر از دانشجویان به قید قرعه لوح تقدیر و کارت هدیه اهدا شد.

اجرای معاینات شنوایی دانش‌آموزان تلفیقی در مدارس عادی شهر اردبیل

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل از اجرای معاینات شنوایی دانش آموزان تلفیقی در مدارس عادی شهر اردبیل خبر داد و اظهار داشت: در راستای استفاده بهینه از طرح خدمات حمایتی و سرانه توانبخشی در مورد کودکان و دانش آموزان تلفیقی مدارس عادی و به دنبال بازدیدهای دوره ای که از مدارس مجری تلفیقی شهر اردبیل با هدف شناسایی، بررسی وضعیت تحصیلی و پیگیری نیازهای توانبخشی آنان صورت گرفت.

محمد شفایی با بیان اینکه معاینات شنوایی دانش آموزان تلفیقی از اول آذرماه سال جاری توسط کارشناسان آموزش اداره استثنایی استان آغاز شده است، افزود: در این طرح ابتکاری آقای حمزه محمودی شنوایی شناس مدرسه استثنایی گلها، جهت انجام معاینات گوش دانش آموزان مشکوک به مشکل شنوایی مدارس عادی و اطمینان از داشتن سمعک سالم، وضعیت کاشت حلزون، نحوه ارتباط و جایدهی چنین دانش آموزانی در کلاس های درسی و  نیازهای آنان به سایر خدمات توانبخشی از قبیل گفتاردرمانی، تیم ارزیاب را همراهی می نماید.

وی تصریح کرد: مشکلات شنوایی آموزش و پرورش استثنایی ،در سال تحصیلی جاری تعداد 90 نفر از دانش آموزان مدارس دولتی و غیردولتی نواحی 1و2 اردبیل، به عنوان تلفیقی با آسیب شنوایی در سامانه سناد ثبت نام شده اند.

شفایی بیان کرد: بر اساس ساماندهی مناسب نیروی انسانی، اکثریت این دانش آموزان در مدارس دولتی، به میزان 2 تا 4 ساعت در هفته، از خدمات معلم رابط تلفیقی برخورار شده و برای ارائه سایر خدمات توانبخشی مورد نیاز، به مدارس استثنایی پشتیبان، معرفی شده‌اند.

مهاجرت بیش از 20 هزار پرنده حمایت شده زنگوله بال به اردبیل

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پارس آباد گفت:بیش از 20 هزار قطعه پرنده مهاجر حمایت و حفاظت شده زنگوله بال با نام محلی مزمک وارد زیستگاه ها و مناطق طبیعی شهرستان های پارس آباد و بیله سوار شدند که این گونه پرنده از خانواده میش مرغ ها در دشت های سرسبز، مزارع و کشتزارهای بزرگ به سر برده و در این مناطق به صورت مهاجر و مهمان دیده می شود.

هاشم میرزانژاد افزود: با توجه به ویژگی های زیستی و پراکنش جهانی آن، این گونه جزو پرندگان نزدیک به تهدید بوده و در ضمیمه یک کنوانسیون منع تجارت بین المللی گونه های در معرض انقراض قرار دارد و این پرنده در ایران نیز در فهرست پرندگان حمایت شده با ارزش حفاظتی بالا قرار دارد.

 طرح تعدیل تجهیزات در هنرستانهای اردبیل اجرا شد

رئیس اداره آموزش های فنی و حرفه‌ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: در راستای تحقق اهداف شعار سال با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و همچنین استفاده بهینه از تجهیزات آموزشی موجود در هنرستان ها طرح تعدیل و جابجایی تجهیزات مازاد بر نیاز هنرستان ها طراحی و اجرا گردیده است که نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته است.

علی فتح‌اللهی اظهار کرد: در این طرح بر اساس رشته های تحصیلی جاری در هنرستان ها، تجهیزات موجود در واحدهای آموزشی مورد ارزیابی قرار می گیرند و تجهیزات مازاد خود را با مدیریت متمرکز استانی در اختیار سایر هنرستان های نیازمند قرار می دهند .

وی با بیان اینکه در مقابل ارائه تجهیزات مازاد، تجهیزات مورد نیاز خود را دریافت می کنند تا در سه ماه گذشته اقلام و لوازم آموزشی به ارزش حد 2 میلیارد ریال جابه‌جا شده و نیازهای آموزشی مهارتی و علمی هنرستان ها مرتفع شده است اظهار امیدواری کرد که با پیگیری و اقدام بیش از پیش شاهد افزایش کیفیت آموزشهای فنی و مهارتی استان باشیم.