به گزارش فارس، آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن تولیدکنندگان اصلی محصولات آرایشی جهان هستند و کشور ما نیز مقام هفتم را در جهان داراست، ایران در واردات و مصرف مواد آرایشی جزو سه مصرفکننده لوازم آرایشی در خاورمیانه به شمار میرود، این در حالیست که بر اساس آمار رسمی اعلام شده، سالانه افزون بر یک میلیارد ریال لوازم آرایشی در ایران استفاده میشود.

*مردان هم به لوازم آرایشی گرایش پیدا کرده‌اند
استفاده از لوازم آرایشی در حالی در بین زنان و دختران ایرانی رو به افزایش است که به گفته بعضی از منابع غیررسمی مردان و کودکان نیز نسبت به استفاده از این مواد تمایل پیدا کرده‌اند.
استفاده از لوازم آرایشی به ویژه اقلامی که در بازارهای ایران به فروش می‌رسد و بیشتر آنها دارای مارک‌های تقلبی و بی‌کیفیت هستند، موجب آسیب رساندن به پوست افراد می‌شود و همچنین آنها را در معرض مبتلا به سرطان قرار می‌دهد.

*بعضی از کالاهای آرایشی و بهداشتی مصرف پزشکی دارد
یک داروساز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: استفاده از لوازم آرایشی از زمان‌های گذشته در بین مردم رایج بوده است اما اکنون به بحثی جدی در جامعه تبدیل شده است.
محمد حسیبی با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر عرضه مواد آرایشی و بهداشتی نظارت دارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه این موضوع نیاز به سیستم پلیسی دارد و این وزارتخانه فقط می‌تواند بر مراکز ویژه‌ای نظارت داشته باشد در این زمینه چندان کارآمد نیست.
وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کارخانه‌های داخل کشور و ورود کالاها به کشور را کنترل می‌کند، افزود: وزراتخانه در صورت وجود سلامت اجازه ورود به کالاها را می‌دهد.
این داروساز اذعان کرد: بعضی از کالاهای آرایشی و بهداشتی برای زیبایی و بعضی از این اقلام نیز مصرف پزشکی دارد و باید با نظر پزشک استفاده شود.
حسیبی با بیان اینکه بعضی از افراد از لوازم آرایشی پزشکی به صورت خودسرانه استفاده می‌کنند، تصریح کرد: بسیاری از لایه‌بردارها و ضدلک‌ها با ترکیبات داخل پوست سر و کار دارند که باید با نظر پزشک استفاده شود و این مواد را باید از داروخانه‌ها و یا مراکز مجاز تهیه کرد.

* ۸۰۰ ترکیب شیمیایی برای تهیه مواد آرایشی به کار برده می‌شود
وی بیان کرد: در حالی که آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن قطب‌های صنعتی تولید مواد آرایشی هستند، کشورهایی مانند پاکستان و چین برندهای معروف را به صورت تقلبی تولید و به بازار عرضه می‌کنند.
حسیبی گفت: بر اساس آمار موجود سالانه ۱۶۰ میلیارد دلار لوازم آرایشی با مجوز در جهان تولید می‌شود.
وی با بیان اینکه پوست یکی از راه‌های انتقال مواد به بدن است، تصریح کرد: بسیاری از داروها از طریق پوست به بدن می‌رسد، مانند زمانی که برای درمان دردهای عضلانی از کرم‌های پوستی مسکن استفاده می‌شود.
حسیبی عنوان کرد: این بدین معناست که پوست می‌تواند، این مواد را جذب کند.
وی بیان کرد: بخشی از مواد آرایشی وارد بدن می‌شود و تنها بر روی پوست باقی نمی‌ماند.
حسیبی با اشاره به میزان جذب مواد آرایشی روی صورت و دست افرادی که به صورت دائمی از این مواد استفاده می‌کنند، تصریح کرد: در سال ۲.۵ کیلوگرم مواد جذب بدن این افراد می‌شود.
وی با بیان اینکه ۸۰۰ ترکیب شیمیایی برای تهیه مواد آرایشی به کار برده می‌شود، بیان داشت: بعضی از این مواد دارای عوارض هستند و ممکن است، فرد نسبت به این مواد حساسیت پوستی نشان دهد.
حسیبی اگزما و خارش پوست را از دیگر عوارض استفاده از لوازم آرایشی ذکر کرد.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مواد آرایشی از مواد بیولوژیکی بدن موجود زنده استفاده می‌شود، امکان وارد شدن بعضی از بیماری‌های دامی به بدن انسان از طریق این مواد وجود دارد.

* ۹۰ درصد لوازم آرایشی موجود در ایران تقلبی است
این کارشناس با اشاره به اینکه سموم آفلاتوکسین از راه پوست جذب می‌شود، گفت: همچنین بیماری‌های ویروسی از طریق لوازم آرایشی منتقل شود.
حسیبی بیان کرد: سرب و فلزات سنگین که در لوازم آرایشی استفاده می‌شود به شدت برای بدن انسان سرطان‌زاست و همچنین موجب مسمومیت با فلزات سمی می‌شود.
وی افزود: تحقیقات در اروپا نشان می‌دهد که ۸۵ درصد سرب از طریق لوازم آرایشی به بدن فرد می‌رسد در حالی که فقط هفت درصد از طریق آب، پنج درصد از طریق غذا و سه درصد هم از طریق هوا وارد بدن انسان می‌شود.
حسیبی با بیان اینکه ایران جزو کشورهای اصلی مصرف‌کننده لوازم آرایشی است، تصریح کرد: ۹۰ درصد لوازم آرایشی موجود در ایران تقلبی و بدون مجوز است.
وی پرخاشگری، عدم یادگیری، اختلالات رفتاری و کلامی، پایین آمدن بهره هوشی و آسیب به جنین را از مهم‌ترین عوارض استفاده از لوازم آرایشی تقلبی برشمرد و اظهار داشت: مواد شیمیایی موجود در بعضی از رنگ موها موجب سقط جنین می‌شود.

* لاک ناخن موجب نازایی و سرطان می‌شود
حسیبی تصریح کرد: مواد نگهدارنده در کرم‌ها و کرم پودرها، عطر ادکلن و لاک ناخن در ایجاد سرطان پستان نقش مهمی دارد.
وی گفت: نمک آلومینیوم موجود در پنکک و ضد عرق‌ها موجب تنگ شدن منافذ عرق می‌شود و این امر موجب رشد راه‌های سرطانی می‌شود.
حسیبی بیان کرد: در حالی که مواد موجود در لاک ناخن و بعضی از ادکلن‌ها موجب سرطان‌زایی و ناباروری در افراد می‌شود، بعضی از افراد برای نوزادان از لاک استفاده می‌کنند.
وی با بیان اینکه خلأ فرهنگی در استفاده از مواد آرایشی بسیار مهم است، عنوان کرد: فرآورده‌هایی مانند رژ لب با قیمت‌های ارزان در دسترس کودکان قرار داده می‌شود که ضرر بسیاری را برای آنها دارد.

* استفاده مشترک از مواد آرایشی موجب بیماری‌های عفونی می‌شود
‌حسیبی بیان داشت: فرآورده‌های تولید داخل کشور پروانه ساخت دریافت می‌کنند و همچنین مواد اولیه و ماده نهایی نیز کنترل می‌شود.
وی عنوان کرد: وزارت بهداشت مواد آرایشی خارجی مجاز را بررسی و اگر ضرر نداشته باشد، آن ماده را وارد کشور می‌کند که این مواد دارای پروانه ورود هستند.
حسیبی با اشاره به اینکه بر روی مواد آرایشی خارجی مجاز به زبان فارسی عوامل هشداردهنده ذکر می‌شود، بیان کرد: برای اطمینان از سالم بودن مواد خارجی باید به پروانه ورود آنها دقت کرد.
به گزارش فارس‌ در بعضی از آرایشگاه‌ها و یا خوابگاه‌های دخترانه مشاهده می‌شود که افراد از لازم آرایشی مشترک استفاده می‌کنند.
این داروساز در گفت‌وگو با فارس به توضیح درباره بهداشت استفاده از لوازم آرایشی پرداخت و بیان داشت: بسیاری از لوازم آرایشی فردی هستند و فقط یک نفر باید از آنها استفاده کند.
حسیبی افزود: افرادی که به آرایشگاه مراجعه می‌کنند، باید بعضی از مواد مورد نیاز خود را به همراه ببرند.
وی تصریح کرد: استفاده از ریمل مشترک موجب گل مژه، عفونت‌های چشمی و پلکی می‌شود.
حسیبی با اشاره به اینکه باکتری‌های موجود بر روی پوست افراد با هم تفاوت دارند و با فرد هم‌زیستی انجام می‌دهند، گفت: این باکتری‌ها ممکن است، برای فرد دیگر پاتوژن شود و عمل تخریب را بر روی پوست انجام دهد.
وی با بیان اینکه پوست با داخل و خارج بدن تبادل دارد و عمل تبخیر را انجام می‌دهد و بعضی از مواد مضر را از طریق عرق از بدن خارج می‌کند، بیان کرد: زمانی که از مواد آرایشی بر روی پوست استفاده می‌شود، پس از گذشت حدود پنج سال پوست خاصیت اولیه خود را از دست می‌دهد و پوست صورت شل می‌شود.
حسیبی گفت: اگر پوست فردی دارای آکنه و اگزما باشد، استفاده از مواد آرایشی موجب تشدید این عوامل عفونی و عارضه‌ها می‌شود، زیرا منافذ پوست بیشتر بسته می‌شود.

* استفاده از کرم‌های ضدآفتاب ضروری است
وی با بیان اینکه بعضی از مواد آرایشی، بهداشتی و برای سلامت پوست لازم هستند، اظهار داشت: پوست باید مرطوب باشد و مراقبت از پوست در بعضی از نقاط مانند مناطق خشک و محیط‌هایی که در برابر بادهای گرم قرار دارد، ضروری است.
حسیبی خاطرنشان کرد: استفاده از کرم‌های ضد‌آفتاب ضروری است زیرا آفتاب می‌تواند موجب بروز لکه‌های پوستی، افزایش کک و مک و چروکیدگی پوست شود.
وی با اشاره به اینکه شستشوی پوست لازم است، افزود: بعضی از کرم‌ها بهبود دهنده‌های پوست هستند.
حسیبی بیان کرد: با توجه به قیمتهای مواد آرایشی میتوان تا حدودی تقلبی بودن یا نبودن آن را تشخیص داد.