در زمستان چه غذاهایی بخوریم؟

زمستان با گام های سنگین فرا رسید. افت دما و برودت هوا گاه خلق و خوی برخی ها را تنگ می کند. فصل پایانی سال است و نیاز بدن به انرژی افزایش می یابد. برای اینکه در این روزهای سرد تنتان از سرما نلرزد و دلتان گرم و خوش باشد بیشتر به تغذیه تان برسید. در این مطلب شما را با چند ماده غذایی مناسب برای روزهای سرد بیشتر آشنا می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

پرتقال و رفقا

پرتقال یکی از بهترین میوه های زمستانی است. این نارنجی پوش خوشمزه سرشار از ویتامین C است که برای عملکرد خوب بدن لازم و ضروری است. در این فصل سال میزان ویتامین C بدن کاهش می یابد. پرتقال برای مقابله با خستگی، استرس و جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی موثر است. بنابراین توصیه می شود صبح ها آب دو عدد پرتقال را گرفته و میل کنید.

سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی و فوق العاده است و خطر ابتلا به بیماری های عفونی زمستانی را کاهش می دهد. توصیه می کنیم به غذاهایتان بخصوص غذاهای حاوی گوشت سیر اضافه کنید

علاوه بر این، می توانید پرتقال را به عنوان میان وعده یا در سالاد میوه میل کنید. می توانید روی پرتقال کمی دارچین بپاشید و به عنوان دسر میل کنید. البته نباید از دیگر مرکبات مانند گریپ فروت و لیموترش و لیموشیرین غافل شوید. کیوی نیز جزو منابع غنی ویتامین C است.

زنجبیل تازه

خیلی ها تصور می کنند به این سادگی ها نمی شود زنجبیل مصرف کرد. اما زنجبیل یک ماده غذایی فوق العاده برای روزهای سرد سال است. چون سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضدالتهابی است و فواید زیادی برای بدن دارد. زنجبیل باعث پیشگیری از سرماخوردگی شده و بدن را ضدعفونی می کند. توصیه می کنیم زنجبیل تازه را در سالادهایتان رنده کنید. می توانید از این ماده غذایی در تهیه انواع غذاها نیز استفاده کنید. مصرف چای زنجبیل نیز از انتخاب های مفید برای زمستان است.

ماهی آزاد

ماهی آزاد یکی از بهترین ماهی های چرب و سرشار از امگا 3 ها است. بر کسی پوشیدن نیست که اسیدهای چرب امگا 3 برای بهبود عملکرد اعضای بدن و سلول ها لازم و ضروری هستند. این ترکیبات به سرعت جذب می شود و ذخیره آن برای ماه های سرد زمستان لازم است. بدن ما برای مقابله با سرمای هوا نیاز به امگا 3 ها به عنوان منبع انرژی دارد. می توانید با مصرف روغن کلزا، روغن تخم کتان، ماهی ساردین و غیره ذخیره امگا 33 بدنتان را بالا ببرید.

[ماهی]

هویج

هویج برای تمام فصول لازم است. این سبزی نارنجی رنگ باعث خوش آب و رنگ شدن پوست در سرمای زمستان می شود. میزان بالای بتاکاروتن موجود در هویج باعث افزایش سلامت چشم ها شده و از سلول های بدن محافظت می کند. توصیه می کنیم هویج رنده شده را به سالادهایتان اضافه کرده و آب هویج را در رژیم غذایی تان بگنجانید. در تهیه سوپ ها و غذاهای دیگر از هویج استفاده کنید.

بوقلمون

بوقلمون حاوی میزان قابل توجهی آهن بوده و برای تمام سال لازم است. آهن موجود در بوقلمون برای مقابله با خستگی زمستانی فوق العاده است. این ماده معدنی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با کم خونی لازم است.

عسل

زنجبیل باعث پیشگیری از سرماخوردگی شده و بدن را ضدعفونی می کند. توصیه می کنیم زنجبیل تازه را در سالادهایتان رنده کنید. می توانید از این ماده غذایی در تهیه انواع غذاها نیز استفاده کنید. مصرف چای زنجبیل نیز از انتخاب های مفید برای زمستان است

عسل تسکین دهنده و ضدعفونی کننده است و برای درمان گلودرد موثر عمل می کند. این ماده غذایی برای مقابله با خستگی زمستانی فوق العاده است و یک آنتی بیوتیک طبیعی محسوب می شود. عسل منبع پتاسیم، منیزیم و آهن و همچنین پروتئین ها و ویتامین های A ،B ،C و E است. توصیه می کنیم عسل را جایگزین قند کنید و از خواص بی نظیر آن بهره ببرید.

سیر

سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی و فوق العاده است و خطر ابتلا به بیماری های عفونی زمستانی را کاهش می دهد. توصیه می کنیم به غذاهایتان بخصوص غذاهای حاوی گوشت، سیر اضافه کنید. اگر به خاطر بوی بد از مصرف آن خودداری می کنید می توانید آن را ریز کرده و مانند قرص بخورید.

سوپ سبزیجات

هیچ چیز به اندازه یک کاسه سوپ سبزیجات، بدن را گرم نمی کند و مغذی نیست. سوپ سبزیجات و البته انواع آش ها حاوی مواد مغذی مورد نیاز بدن یعنی فیبرها، ویتامین ها و مواد معدنی هستند و به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک می کنند. توصیه می کنیم از سبزیجات فصلی برای تهیه سوپ ها استفاده کنید. از هویج، سیب زمینی، تره فرنگی، سبزیجات معطری مانند جعفری و غیره استفاده کرده و سوپ های خوشمزه تهیه کنید. اضافه کردن آب مرغ و مرغ به سوپ باعث افزایش جذب پروتئین می شود.

[سوپ]

میوه های خشک

روی میزتان میوه های خشک داشته باشید و زمانی که ته دلتان ضعف می رود به جای هله هوله ها میل کنید. آجیل ها، کشمش، زردآلوی خشک، خرما، انجیر خشک و غیره حاوی اسیدهای چرب ضروری و مواد معدنی مورد نیاز مانند منیزیم و آهن بوده و برای روزهای سرد مناسب هستند.

شکلات سیاه

شکلات سیاه به دلیل دارا بودن کاکائو منبع خوب منیزیم است. این ماده غذایی نه تنها ضدسرما است بلکه برای بهبود خلق و خوی و تقویت بدن موثر عمل می کند.

پاستاها و غلات کامل

بدن ما برای مقابله با سرمای هوا نیاز به امگا 3 ها به عنوان منبع انرژی دارد. می توانید با مصرف روغن کلزا، روغن تخم کتان، ماهی ساردین و غیره ذخیره امگا 3 بدنتان را بالا ببرید

اگر در روزهای سرد به یکباره انرژی تان تخلیه می شود به سراغ غلات کامل و پاستاها بروید. قند موجود در این مواد غذایی به بدن کالری رسانده و به دلیل آزاد کردن آرام انرژی بدن را گرم می کنند. پاستاها و غلات کامل منبع فیبرها بوده و برای سلامت روده ها مفید هستند.

چای سبز

چای سبز نیز مانند سوپ سبزیجات برای گرم کردن بدن فوق العاده است. چای سبز حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است که به ویژه برای کنترل کلسترول بد موثر عمل می کند.

حرف آخر

با مصرف این مواد غذایی سالم می توانید زمستان امسال را بدون خستگی زیاد و ترس از سرماخوردگی سر کنید. اما اگر با وجود مصرف این ها همچنان احساس خستگی و بی حالی دارید به پزشک مراجعه کنید. توصیه می کنیم در این شب ها به خوبی بخوابید و به میزان کافی آب بنوشید. خانه نشینی و بی تحرکی را کنار بگذارید و پیاده روی روزانه داشته باشید.