به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه،۹ ماه پس از انقلاب تونس و سرنگونی رژیم زین العابدین بن علی، دیکتاتور مخلوع تونس بیش از ۷ میلیون تونسی امروز به پای صندوقهای رای رفتند تا ضمن شرکت در اولین انتخابات آزاد این کشور، ۲۱۷ عضو مجلس ملی موسسان تونس را انتخاب کنند.

این درحالی‌ است که تونسی‌های مقیم خارج نیز که جمعیت آنها بیش از ۹۰۰ هزار نفر برآورد شده است، ‌طی روزهای ۲۰ تا ۲۲ اکتبر با حضور در ۶ دایره انتخاباتی ۱۸ نماینده خود در این مجلس را انتخاب خواهند کرد.

اما در تونس رای دهند‌گان تونسی برای ریختن آراء خود از ساعت ۷ بامداد تا ۱۹ بعد از ظهر می‌توانند، در ۲۷ دایره انتخاباتی که ۷۳۶۱ شعبه را در برمی‌گیرد، حضور یابند.

پیش‌بینی شده حدود ۷.۲ میلیون نفر در تونس اجازه شرکت در انتخابات و ریختن آرای خود به صندوق را دارند که از آن میان ۴.۱ میلیون نفر بشکل داوطلبانه در لیست‌های انتخاباتی ثبت نام کرده‌اند. این درحالی است که هر رای دهنده تونسی که داوطلبانه جهت شرکت در انتخابات ثبت نام نکرده باشد، می‌تواند براساس آدرس مذکور در کارت شناسایی خود برای دادن رای در شعب اخذ رای شرکت کند.

هیئت عالی انتخابات که مسئولیت نظارت بر انتخابات به جای وزارت داخلی را دارد، این امکان را برای شهروندان تونسی فراهم کرده تا به محض ارسال شماره کارت شناسایی خود ادرس نزدیک‌ترین شعبه اخذ رای را به وی معرفی کند.

از جمله مهمترین شرایط شرکت در انتخابات داشتن ۱۸ سال تمام به استثنای نیروهای نظامی و پلیس و قضات است.

رای دهندگان تونسی ۲۱۷ عضو مجلس موسسان را از میان ۱۱۶۸۶ کاندیدایی که در ۱۵۱۷ لیست تقسیم‌بندی و پراکنده شده‌اند، انتخاب خواهند کرد و به این تعداد لیست‌ها باید ۱۴۵ لیست موجود در خارج را هم افزود.

لیست‌های انتخاباتی به ۸۲۸ لیست حزبی که در واقع نماینده ۸۰ حزب تونسی است و ۶۵۵ لیست مستقل و ۳۴ ائتلاف تقسیم می‌شوند.

با این‌که قانون انتخابات تفاوتی میان زنان و مردان قائل نشده با این حال زنان ۷ درصد لیست‌های انتخاباتی را به خود اختصاص داده و در راس این لیست‌ها قرار گرفته‌اند.

همچنین از میان ۱۲۰ حزب به رسمیت شناخته شده در تونس ۸۰ حزب سیاسی در انتخابات شرکت کرده‌اند.

تامین امنیت انتخابات را بیش از ۴۰ هزار نفر از نیروهای امنیتی و ارتش برعهده دارند و ۱۳ ناظر محلی و بیش از ۶۰۰ ناظر خارجی آن را کنترل و بر آن نظارت دارند، افزون بر این‌که بیش از هزار روزنامه‌نگار و خبرنگار نیز آن را پوشش خبری می‌دهند.

جهت برگزاری انتخابات بودجه ۴۰ میلیون دیناری معادل ۲۰ میلیون یورویی در اختیار کمیته عالی و مستقل انتخابات قرار داده شد که بنابر ادعای این کمیته تاکنون ۳۰ میلیون دینار آن هزینه شده است.

فردی که خواستار دادن رای است، ملزم به ارائه کارت شناسایی است و پس از آن پیش از دادن برگه رای‌گیری از فرد اثر انگشت گرفته می‌شود که با فرو بردن انگشت سبابه دست چپ در جوهری که تا دو روز پاک نمی‌شود، انجام خواهد شد.

برگه دادن رای برگه‌های بزرگی است که تعدادی ارقام و علامت‌ها و نام لیست‌ها بر روی آنها نوشته شده و رای دهندگان با زدن علامت در کادرهای روبه روی این علامت و نام‌ها به افراد و لیست‌های مورد نظر خود رای می‌دهند و رای خود را داخل صندوق پلاستیکی می‌اندازند.

پس از پایان انتخابات کار شمارش آرا در سه حوزه انتخاباتی آغاز خواهد شد و انتظار میرود نتایج انتخابات تا بعد از ظهر دوشنبه اعلام شود.