دفن زباله در کرج شاکیان زیادی دارد

جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان در حالی پیش از ظهر پنجشنبه برگزار شد که با چالش‌های جالبی در حوزه پسماند مواجه بود.

دفن زباله‌های استان در محلی که نزدیک به فرودگاه پیام و منطقه ویژه اقتصادی است منجر به واکنش مدیران این مجموعه شده آن‌ها معتقدند در کنار این مجموعه اقتصادی که در حال تبدیل‌شدن به مرکز اقتصادی ملی و حتی بین‌المللی است، نباید زباله دفن شود.

سید حمید طهائی، استاندار البرز در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران با اشاره به دستور جلسه در خصوص مدیریت پسماندها در استان به‌ویژه کلان‌شهر کرج، اظهار کرد: همان‌طور که مطلع هستید همه زباله‌ها و پسماند استان در مکانی کنار فرودگاه پیام دفن می‌شود.

طهائی گفت: زمانی که تصمیم بر دفن زباله آن‌هم به‌صورت سنتی در محل فعلی گرفته شد فرودگاه پیام رونقی نداشته است.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر منطقه کیانمهر در نزدیکی فرودگاه پیام و محل دفن زباله‌ها قرار دارد، گفت: آن زمان تصمیم بر آن شد که محل دفن زباله در بیابان‌های جنوب کلان‌شهر کرج باشد.

دفن سنتی زباله ها در کرج منجر به تجمع شیرابه شد

استاندار البرز با ابراز تأسف از اینکه دفن سنتی زباله‌ها باعث شده است که شیرابه در این محل جمع شود، گفت: باید برای جلوگیری از تجمع شیرابه‌ها حوضچه‌های احداث می‌شد تا شاهد پخش شیرابه‌ها در دشت نباشیم.

طهائی بابیان اینکه در حال حاضر فرودگاه پیام به یکی از مراکز اقتصادی کشور و به‌تبع استان تبدیل‌شده است، گفت: در آینده‌ای نزدیک در این فرودگاه مراودات بین‌المللی انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه شهروندان منطقه کیانمهر از بوی تعفن زباله‌ها آزار می‌بینند، گفت: شرکت‌های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پیام نیز از این مسئله رنج می‌برند و طی بازدیدی که از حلقه دره و فرودگاه داشته‌ایم این مسئله محرز شده است.

استاندار البرز با تأکید بر اینکه دفن زباله در این منطقه شاکیان زیادی دارد، گفت: در جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان محیط‌زیست این مسئله مطرح و مقرر شد ۲۰۰ هکتار زمین برای دفن زباله‌ها با روش‌های نوین اختصاص داده شود.

طهائی بابیان اینکه در سیستم جدید باید زباله‌ها تبدیل به برق شود، گفت: مازاد زباله ها به‌صورت کمپوست در اختیار بخش کشاورزی قرار می گیرد.

وجود کوهی از نخاله در شمال شرق کرج!

وی با اشاره به اینکه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی برخی از مدیران استان ایرادهای را متوجه دفن زباله در محل فعلی می‌دانند، گفت: مدیران شهرداری نیز در این خصوص گزارش‌های را ارائه کردند ولی نباید از خاطر دور داشت که در این محل زباله‌های عفونی و بیمارستانی به همراه دیگر زباله‌ها دفن شده که این مسئله ممنوع است.

استاندار البرز تأکید کرد: مقررشده است زباله‌های بیمارستانی تفکیک و در محل دیگری با توجه به استانداردهای محیط زیستی دفن شود و بیمارستان‌ها نیز موظف هستند در مبدأ اقدام به میکروب‌زدایی کنند.

طهائی به اعلام آمادگی یک شرکت آلمانی برای اجرای روش‌های نوین دفن زباله در استان البرز اشاره کرد و گفت: روزانه یک هزار و ۶۵۰ تن زباله در کرج تولید می‌شود این مهم نیازمند اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ است.

وی در بخش دیگری با ابراز تأسف از اینکه شمال شرق شهر کرج کوهی از نخاله‌های ساختمانی ایجادشده است، گفت: از این نخاله می‌توان در صورت بازیافت استفاده کرد شهرداری کرج در این زمینه مذاکراتی را انجام داده ولی به دلیل پاره‌ای مشکلاتی اداری هنوز به نتیجه نرسیده است.