به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی سازمان ملی استاندارد، با استناد به مصوبه صد و پنجمین جلسه شورای عالی استاندارد در ۱۴بهمن۸۳ مقرر شد، خودروهای تولید داخل فعلی با پلتفرم قدیمی مشروط به رعایت الزامات استانداردهای تأیید نوع در زمان طراحی پلتفرم خود صرفاً تا پایان برنامه چهارم توسعه مجاز به ادامه تولید است.
متعاقب این مصوبه، شرکت ایران خودرو در بهمن سال ۸۴ به صورت کتبی متعهد شد " خودرو وانت پیکان با توجه به سال طراحی، صرفاً تا پایان سال ۸۸ تولید خواهد شد و در این مدت زمان تولید، طبق برنامه های طراحی و توسعه محصولات جدید تدوین شده، وانت سواری جدیدی با رعایت استانداردهای آن موسسه محترم عرضه خواهد شد. " سازمان استاندارد با عنایت به مصوبه فوق و تعهد نامه ارایه شده با تولید وانت پیکان تا پایان سال ۸۸ موافقت کرد.
به استناد ماده ۲ قانون ارتقاء کیفی خودرو و سایر تولیدات صنعتی داخلی(مصوب خرداد ماه ۱۳۸۹ مجلس) تولید و واردات خودروها و قطعات خودرویی غیر استاندارد ممنوع شد، لذا در تابستان سال ۸۹ به صورت مکرر شورای سیاست گذاری خودرو وزارت صنایع وقت که مدیران خودروساز نیز در آن عضویت داشتند، مصوب کرد که از ابتدای مهرماه ۸۹ تولید خودروهای فاقد استانداردهای ۵۱ گانه باید متوقف شود ولی علی‌رغم مهلت های ارایه شده در نهایت در اردیبهشت ۹۰ به صورت کتبی به شرکت ایران خودرو اخطار داده شد که شماره گذاری خودروهای وانت پیکان با شرایط موجود از ابتدای مهرماه متوقف خواهد شد.
در شرایطی که بر اساس متوسط جهانی مرحله طراحی پلت‌فرم تا تولید انبوه ۲۱ ماه زمان می برد، وانت پیکان بنا بر اعلام شرکت ایران خودرو، طی ۷ سال گذشته تنها موفق شده ۱۳ استاندارد از ۳۵ استاندارد لازم را اخذ کند.
حال باید قضاوت کرد که آیا مهلت ۷ ساله برای جایگزینی یک خودرو جدید یا به سطح استاندارد رسیدن خودور موجود کافی نبوده و اگر شماره گذاری این خودرو متوقف نمی شد آیا زمانی برای توقف خط تولید این خودرو غیراستاندارد از سوی خودرو ساز متصور بود؟
حال این مدیران شرکت خودروسازند که باید پاسخگوی عملکرد خود در قبال عدم جایگزین کردن خودروی وانت جدید استاندارد به جای وانت پیکان ظرف این مدت ۷ سال باشند، نه سازمان استاندارد که فراتر از اختیارات قانونی خود به آنها مهلت داده است.
توصیه سازمان استاندارد به شرکت ایران خودرو این است که به جای سفارش بیانیه های مختلف در مطبوعات و سایتهای خبری و وارونه جلوه دادن حقایق، به ارتقای کیفیت تولیدات خود در سطح انتظارات مردم همت بیشتری به کار گیرد.