به گزارش فارس، محمدجعفر محمدزاده امروز طی نشستی خبری ضمن اعلام جزئیات برگزاری هجدهمین نمایشگاه بینالمللی مطبوعات و خبرگزاریها اظهار داشت: نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریهای امسال ساعت ۱۱ صبح روز سهشنبه سوم آبان ماه افتتاح میشود و این نمایشگاه تا دهم آبان در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) تهران دایر خواهد بود.

وی با اشاره به تفاوت‌های نمایشگاه هجدهم نسبت به نمایشگاه‌های سال‌های گذشته خاطر‌نشان کرد: مهم‌ترین تفاوت نمایشگاه امسال، جدا شدن جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها از نمایشگاه است چرا که در گذشته جامعه مطبوعاتی کشور ۲ رویداد مهم فرهنگی در اختیار داشت اما به دلیل برگزار شدن همزمان این دو رویداد عملا در حکم یک رویداد تلقی می‌شد.

محمدزاده شورای سیاستگذاری نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها را متشکل از مدیران مسئول مطبوعات و خبرگزاری‌ها، اساتید دانشگاه و ارتباطات و مدیران اجرایی دانست و تصریح کرد: طی ۳ ماه گذشته در جلساتی که در شورای سیاستگذاری نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، برنامه‌های مربوط به نمایشگاه امسال تدوین و به تصویب نهایی رسید.

حضور ۶۰۰ غرفه در نمایشگاه هجدهم

وی تفاوت دیگر نمایشگاه هجدهم را بعد " کمی " نمایشگاه امسال دانست و متذکر شد: در سال گذشته مجموعا ۴۸۱ غرفه در نمایشگاه حضور داشتند که امسال این تعداد به بیش از ۶۰۰ غرفه افزایش یافته است و تا جایی که مقدور بوده است تلاش کردیم فضای بیشتری به غرفه‌ها اختصاص دهیم و پاسخ رد به هیچ متقاضی داده نشود.

محمدزاده در ادامه اظهار داشت: تفاوت دیگری که نمایشگاه امسال دارد در برنامه‌هایی است که در نمایشگاه اجرا می‌شود؛ در سال‌های گذشته فقط غرفه‌ها بودند که فضا را برای بازدید مراجعان فراهم می‌کردند اما امسال تلاش شده که حداقل ۱۵ برنامه جنبی متنوع در سالن نمایشگاه آماده شود تا بتواند نشان‌دهنده توانمندی مطبوعاتی کشورمان باشد همچنین ظرفیت‌ها و استعدادهای موجود در فضای مطبوعاتی کشور را به علاقمندان این حوزه نشان دهد.

برنامه‌های متنوع سرای روزنامه‌نگاران ایران در نمایشگاه

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حضور پررنگ سرای روزنامه‌نگاران ایران در هجدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها گفت: امسال فضای بسیار موسعی به سرای روزنامه‌نگاران اختصاص یافته است و در این سرا فعالیت‌های متنوعی انجام خواهد شد از جمله کتاب فهرست آماری نشریات در سال ۹۰ از طریق این سرا تهیه شده که در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد.

وی تهیه و تنظیم کتاب نشریات سال‌های ۸۸ و ۸۹ را از دیگر فعالیت‌هایی برشمرد که در سرای روزنامه‌نگاران ایران انجام می‌شود و خاطر‌نشان کرد: تهیه و تدوین کتاب روی جلد نشریات سراسر کشور همچنین کتاب بررسی شاخصه‌های آماری نشریات کشور نیز تهیه و تدوین شده که در سرای روزنامه‌نگاران ایران رونمایی خواهد شد.

محمدزاده افزود: اطلس فراوانی نشریات کشور نیز در نمایشگاه امسال در معرض نمایش گذاشته می‌شود همچنین تهیه و تنظیم کتاب اطلس نشریات مهم و تأثیرگذار جهان نیز از دیگر برنامه‌های سرای روزنامه‌نگاران ایران در نمایشگاه مطبوعات است.

اختصاص غرفه‌ای به شهدای کشور

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جایگاه شهدای انقلاب اسلامی در بین مردم تصریح کرد: در نمایشگاه امسال در یکی از بهترین نقاط نمایشگاه، غرفه بسیار زیبایی طراحی شده که تصاویر شهدای کشور در آنجا به نمایش گذاشته می‌شود.

محمدزاده متذکر شد: برترین عکس‌های مطبوعاتی در سال گذشته و همچنین کاریکاتورهایی که در این مدت تولید شده نیز در سرای روزنامه‌نگاران ایران به نمایش گذاشته می‌شود.

نمایش اولین‌های مطبوعاتی کشور در نمایشگاه مطبوعات

وی با اشاره به طراحی غرفه‌ای به نام غرفه " کارنامه مطبوعات " در هجدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها یادآور شد: همچنین در نمایشگاه امسال، اولین‌های مطبوعاتی کشور برای اولین بار به نمایش گذاشته می‌شوند.

محمدزاده با بیان اینکه نمایشگاهی از عکس پیشگامان مطبوعاتی کشور از دوره مشروطه تا انقلاب اسلامی ایران در نمایشگاه امسال در نظر گرفته شده است، خاطر‌نشان کرد: همچنین میز مشاوره برای ارائه مشاوره حقوقی و مطبوعات به خبرنگاران در غرفه سرای روزنامه‌نگاران ایران در نظر گرفته شده است.

اختصاص غرفه‌ای به نام " دیرسالان مطبوعاتی ایران "

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی غرفه " دیرسالان مطبوعاتی " را از دیگر بخش‌های جدید در نمایشگاه امسال عنوان کرد و گفت: در کشور ما نشریاتی داریم که حدود ۹۰ سال عمر دارند و این نشریات هیچ وقت در معرض دید قرار نگرفته‌اند لذا در نمایشگاه امسال غرفه‌ای با عنوان دیرسالان مطبوعاتی در نظر گرفته شده است.

محمدزاده ادامه داد: موزه مطبوعات کشور با همکاری کتابخانه ملی نیز در نمایشگاه امسال برپا می‌شود که تاریخ مطبوعات کشورمان از مشروطه تا به امروز را به تصویر می‌کشد.

فروش کتب حوزه رسانه در نمایشگاه امسال

وی یکی دیگر از بخش‌های جدید گنجانده شده در هجدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها را غرفه نمایش و فروش مطبوعات و کتب مرتبط با حوزه رسانه دانست و گفت: ۲۰ ناشر کتاب‌های مطبوعاتی و کتاب‌های حوزه رسانه در قالب این غرفه محصولات خود را در معرض دید و فروش مخاطبان قرار خواهند داد و در اختتامیه نمایشگاه نیز از کتاب مطبوعاتی سال و از نویسنده آن تقدیر و تجلیل خواهد شد.

معاون مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: غرفه دیگری تحت عنوان عکسهای خبری در نمایشگاه راهاندازی خواهد شد که در این غرفه تلاش شده بهترین عکسهای حوزه مطبوعات و رسانهها با همکاری خانه عکاسان ایران انتخاب و در معرض دید مخاطبان قرار گیرد.