به گزارش فارس، "حمزه الحسن" فعال سیاسی سعودی درگذشت ولی عهد این کشور را در روند حکمرانی در ریاض تاثیر گذار خواند و با بیان اینکه هم اکنون جدل بزرگی بین جناحهای دستگاه حاکم وجود دارد، گفت: آنچه که اکنون حتمی است این است که امور وزارت دفاع که مسئولیت آن بر عهده "سلطان بن عبدالعزیز" بود؛ بخش عظیمی از اداره این امور به پسرش "خالد" واگذار شده است.

وی با بیان اینکه " عبدالرحمن " دیگر فرزند سلطان اجازه نمی‌دهد که وزارت دفاع به برادرش خالد برسد، فوت ولی عهد را مایه بالا گرفتن درگیری بین این دو برادر خواند وافزود: علاوه بر اینکه اختلافات بر سر وزیر بعدی دفاع در عربستان سعودی بالا می‌گیرد، حل و فصل و تعیین جانشین ولی عهد نیز بدون اختلاف نخواهد بود.

شورای بیعت نایف را به ولیعهدی انتخاب می‌کند

الحسن با بیان اینکه سرانجام شاهزاده نایف به ولی عهدی می‌رسد، تاکید کرد که ملت عربستان در مقابل نسلی از سالمندان از جمله پادشاه و وزیر خارجه و وزیر کشور و… قرار گرفته‌اند که با مرگ هر کدام از آنها آتش چنین اختلافات و مشکلاتی دامن حکومت را خواهد گرفت.

این فعال سیاسی سعودی با بیان اینکه نایف قوی‌ترین شخص در بین افراد خانواده حاکم عربستان است، تاکید کرد که امور به گونه‌ای پیش می‌رود که شورای بیعت سرانجام نایف را به عنوان ولی عهد انتخاب کند و پادشاه نیز ناگزیر از پذیرش ولی عهدی شاهزاده نایف است البته مخالفت‌های بسیاری صورت خواهد گرفت. نایف نیز پتانسیل راضی کردن مخالفان با اموال و وعده‌ها و همچنین اعطای سمت‌های جدید را دارد. ولی معتقدم که شاهزاده " طلال " راضی نخواهد شد ولی چاره‌ای جز پذیرش این موضوع را نخواهد داشت.

شاهزاده نایف مبتلا به سرطان خون است

وی با بیان اینکه شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز حاکم منطقه ریاض از سرطان پروستات رنج می‌برد، یاد آور شد که شاهزاده نایف گزینه احتمالی ولی عهد به سرطان خون دچار شده و شخص پادشاه نیز هر چند مدت یکبار دچار عارضه‌های قلبی می‌شود که این موضوع روند حکمرانی توسط این سالمندان فرتوت و بیمار را با مشکلات جدی مواجه می‌سازد.

نزع و درگیری بین شاهزادگان سعودی

این فعال سیاسی سعودی مقیم لندن از طرح‌های شاهزادگان فرتوت سعودی برای موروثی کردن سمت‌های خود در بین اعضای خانواده خویش پرده برداشت وافزود: به رغم همه تلاش‌ها برای موروثی کردن سمت‌ها و پست‌ها ولی جدال و درگیری بر سر قدرت همچنان در بین فرزندان و نوادگان عبدالعزیز بالا گرفته است.

وی افزود: این درگیریها از جدل بین فرزندان یک شاهزاده به جدل بین فرزندان یک شاهزاده با فرزندان شاهزادگان دیگر گسترش یافته است. برای نمونه میتوان به رقابت و درگیری بین فرزندان پادشاه با فرزندان شاهزاده نایف اشاره کرد. نایف چندی پیش پسرش "سعود" که در اسپانیا سفیر بود را فرا خوانده و او را معاون خود قرار داده تا بتواند طرحهای خود را به پیش ببرد.