سد موصل، خطرناک‌تر از بمب اتمی

به نوشته روزنامه دیلی میل، چنانچه سد موصل شکسته شود موج‌هایی به ارتفاع نزدیک به ۱۴ متر ایجاد می‌کند و جان یک و نیم میلیون تن را می‌گیرد. این سد با ۱۱ تریلیون لیتر آب روی یک فونداسیون ضعیف بنا شده است که هر روز بیشتر دچار فرسایش می‌شود. سد مذکور سال ۲۰۱۴ مدت کوتاهی تحت کنترل عناصر داعش درآمد و از همین رو در روند تعمیر و نگهداری آن هم وقفه‌ای افتاد. این نگرانی وجود دارد که اگر سد موصل شکسته شود، شهر موصل ویران شود و در بغداد سیل به راه بیفتد.

سد موصل در مسیر رود دجله، در ۴۰۰ کیلومتری بغداد و واقع در ۵۰ کیلومتری شمال شهر موصل در شمال استان نینوا است که بزرگترین سد عراق و چهارمین سد بزرگ خاورمیانه است.

این سد در سال ۱۹۸۶ تاسیس شده ‌است و ۲ / ۳ کیلومتر طول و ۱۳۱ متر ارتفاع دارد و ذخیره آبی معادل ۱۱ میلیارد و ۱۱۰ میلیون متر مکعب دارد. سد موصل با توجه به زمان شروع عملیات اجرایی آن در ۱۹۸۰ میلادی و بهره‌برداری آن در ۱۹۸۶، یک سازه نسبتا قدیمی تلقی می‌شود که بصورت مستمر نیاز به ترمیم و بازسازی دارد.

کارشناسان هشدار می‌دهند که در صورت شکسته شدن سد یک فاجعه انسانی روی می‌دهد و حدود ۵ / ۱ میلیون تن کشته می‌شوند؛ تاثیری که به گفته آنها بسیار بدتر از یک بمب اتمی خواهد بود.